پایان نقش امریکا در مذاکرات صلح

۱۳۹۶/۰۹/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۷۵۰
پایان نقش امریکا در مذاکرات صلح

گروه جهان  

 رهبران کشورهای اسلامی در نشست اضطراری در استانبول پیشنهاد کردند، جامعه جهانی قدس شرقی را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسد. 19کشور ازجمله روسای جمهور ترکیه، ایران، افغانستان، لبنان، یمن و آذربایجان، پادشاه اردن، امیران قطر و کویت و رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی در بالاترین سطح در نشست فوق‌العاده رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین شرکت کردند. عربستان سعودی اما در پایین‌ترین سطح شرکت کرد و نزار مدنی، وزیر مشاور در امور خارجه را به نشست فرستاد. دونالد ترامپ هفته گذشته با وجود مخالفت‌های جهانی، بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت شناخت و وعده داد که سفارت ایالات متحده را از تل‌آویو به این شهر منتقل می‌کند، اقدامی که با واکنش‌های گسترده بین‌المللی روبه‌رو شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، رییس‌جمهور ترکیه در سخنرانی آغازین نشست استانبول از کشورهایی که به قانون بین‌الملل احترام می‌گذارند، درخواست کرد تا بیت‌المقدس اشغالی را به عنوان پایتخت فلسطین به رسمیت بشناسند. رجب طیب اردوغان همچنین با انتقاد از امریکا گفت که ترامپ با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل به این رژیم برای تمامی فعالیت‌های تروریستی‌اش پاداش داده است.

رییس‌جمهور ترکیه ضمن تاکید بر اینکه قدس خط قرمز این کشور است، اعلام کرد: زمان آن رسیده که جهان کشور فلسطین را برای تغییر معادلات فعلی به رسمیت بشناسد. اردوغان گفت:«امریکا گرچه کشوری بزرگ و قوی و دارای تسلیحات و ارتشی قوی است اما قرار نیست آنچه انجام می‌دهد بر حق و درست باشد. تصمیم ترامپ هیچ چیز را عوض نمی‌کند. ما اجازه نمی‌دهیم قدس تقسیم شود... تا وقتی راهکار عادلانه‌یی برای فلسطین پیدا نشود، صحبت از صلح در جهان ممکن نیست... از امریکا می‌خواهم از این تصمیم تحریک‌آمیز صرف نظر کرده و تنها به نقش میانجی در مسائل اینچنینی اکتفا کند».

 صلح بدون قدس امکان‌پذیر نیست

اردوغان در شرایطی از امریکا خواست تا به میانجیگری در مذاکرات صلح بسنده کند که محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی تاکید کرد پس از جانبداری واشنگتن از رژیم‌ صهیونیستی هیچ نقشی برای امریکا در روند سازش قبول نمی‌کند. محمود عباس همچنین تاکید کرد که هیچ صلحی در منطقه و جهان بدون پایتختی قدس برای فلسطین وجود نخواهد داشت. در پیمان صلح ۱۹۹۳ میان اسراییل و سازمان آزادیبخش فلسطین قرار شد که جایگاه نهایی این شهر تاریخی در مراحل پیشرفته مذاکرات صلح میان دو طرف تعیین شود؛ اما روند صلح سال‌هاست که معلق مانده است.

رییس تشکیلات خودگردان فلسطین چهارشنبه با اشاره به این پیمان گفت:«امروز 100سال از صدور اعلامیه بالفور می‌گذرد و امریکا تلاش می‌کند این بیانیه را گام به گام به اجرا بگذارد و امروز بعد از اعلامیه بالفور، ترامپ اعلامیه جدیدی درباره قدس برای اسراییل صادر کرد و مثل این بود که درباره شهری از شهرهای امریکا تصمیم‌گیری می‌کند اما واشنگتن از واکنش کشورهای جهان در رابطه با این اقدام غافلگیر شد. این نخستین ‌بار نیست که کشورهای جهان از شرق تا غرب آن همگی از مساله فلسطین حمایت کرده‌اند. با حمایت ملت‌ها، دولت‌ها و نهادها از مساله فلسطین و مخالفت آنها با این تصمیم، این طرح دونالد ترامپ هرگز محقق نخواهد شد».

 به رسمیت شناختن فلسطین

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی نیز در استانبول از کشورهای جهان خواست که کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند. به گزارش اسکای نیوز، یوسف بن احمد العثیمین در نشست این سازمان گفت:«از شورای امنیت می‌خواهیم به مسوولیت خود درباره اجرای قطعنامه‌های بین‌المللی درباره قدس عمل کند. ما بار دیگر بر جایگاه مرکزی قدس نزد مردم جهان اسلام تاکید می‌کنیم. در سایه تحولات قدس و سیاست‌های کنونی برای تضعیف آن و تحمیل واقعیت جدیدی بر قدس باید با تمامی ابزارهای دیپلماتیک و قانونی برای مقابله با این سیاست‌ها و اقدامات گام برداشت. کشورهای سازمان همکاری اسلامی در این راستا بر حمایت بیشتر از قدس تاکید دارند. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم اکنون و در سایه تحولات کنونی کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند. ما بر حمایت مداوم خود از فلسطین و حقوقشان تاکید داریم و بار دیگر از جامعه جهانی می‌خواهیم به حمایت از روند صلح برای پایان اشغال و تحقق راهکار تشکیل دو کشور ادامه دهند».

 جهان تحت تاثیر فلسطین است

پادشاه اردن نیز چهارشنبه شیوع خشونتی که جهان شاهد آن است را به‌ دلیل نبود راه‌حل عادلانه‌یی برای مساله فلسطین دانست. به گزارش اسکای‌نیوز، عبدالله دوم در نشست استانبول گفت:«منطقه ما نمی‌تواند شاهد ثبات باشد مگر آنکه نزاع اسراییلی فلسطینی براساس راهکار تشکیل دو دولت حل شود. این حل و فصل باید براساس قطعنامه‌های بین‌المللی باشد و به تشکیل کشور فلسطین با پایتختی قدس شرقی بینجامد. قدس همان پایه و اساسی است که جایگزینی برای آن وجود ندارد. اینکه ایالات متحده، قدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت شناخته‌ اقدامی خطرناک است که پیامدهای آن ثبات را تهدید می‌کند و تلاش‌ها برای تحقق صلح را تضییع می‌کند. ما مدت‌هاست که نسبت به اقدامات یکجانبه در این خصوص هشدار داده‌ایم».

نشریه نیویورک ‌تایمز نیز چهارشنبه همسو با جامعه جهانی در انتقادی تند از سیاست‌های امریکا در خاورمیانه نوشت که قدس یک پیشکش رایگان به اسراییل از طرف رییس‌جمهوری کودن امریکاست. توماس فریدمن، تحلیلگر مسائل خاورمیانه در بخشی از یادداشت خود آورده است:«در مدت 30سالی که رویدادهای حوزه سیاست خارجی امریکا را پوشش می‎دهم تاکنون رییس‌جمهوری ندیده‌ام که همچون ترامپ اینقدر راحت همه ‌چیز را در ازای هیچ از دست بدهد. ترامپ، کودنی است که فکر می‎کند جهان از لحظه‌یی آغاز شده که او به ریاست‌جمهوری امریکا انتخاب شد. او به‌ خاطر همین کله‌پوکی‌اش است که به ‌راحتی بازی می‌خورد».

 

ارسال نظر