کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۶۶

سفر تاریخی اردوغان به یونان

رییس‌جمهور ترکیه در بحبوحه نگرانی‌ها از روابط آنکارا- آتن راهی یونان شد. وی نخستین رهبر ترکیه‌یی است که در ۶۵ سال گذشته به این کشور سفر می‌کند. به‌ گزارش خبرگزاری فرانسه پس از چندین دهه تنش که با رویارویی نظامی در ۱۹۹۶ آغاز و با وقوع زلزله در ۱۹۹۹پایان یافت، روابط میان ترکیه و یونان طی ۲۰سال گذشته گرم‌تر و صمیمی‌تر شده است. اما پس از آنکه رجب طیب اردوغان خواستار بهبود در چگونگی تعریف حریم هوایی و آبی دو کشور در دریای اژه شد، دولت یونان گفت نگران است این اظهارات به عنوان احیای اختلافات قلمرویی تلقی شود.

قراردادهای ۱۴ میلیارد دلاری قطر و فرانسه

قطر و فرانسه قراردادهای تجاری و نظامی به ارزش بیش از ۱۴میلیارد دلار امضا کرده‌اند. عربستان سعودی و متحدانش قطر را به حمایت از تروریسم متهم کرده‌اند اما قطر این اتهام را رد می‌کند. امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه در دوحه گفته، قراردادهای جدید نشان‌دهنده روابط مستحکم میان دو کشور است. طبق این توافق‌ها، قطر ۱۲جنگنده رافال، نزدیک به ۵۰۰ خودرو زرهی و ۵۰ هواپیمای مسافربری ایرباس A۳۲۱ از فرانسه می‌خرد. قطر طبق این توافق می‌تواند ۳۶فروند جنگنده رافال دیگر سفارش دهد. همچنین یک کنسرسیوم فرانسوی مترو دوحه را با قراردادی به ارزش 5/3 میلیارد دلار خواهد ساخت. بحران قطر با عربستان سعودی و متحدانش مانع از امضای چنین قراردادهایی نشده است.

درخواست کابل برای گشایش دفتر طالبان

دولت افغانستان برای آغاز گفت‌وگو با طالبان و با هدف پایان دادن به جنگ ۱۶ساله در این کشور خواستار گشایش دفتر این گروه در کابل شد. به گزارش یورونیوز، شورای عالی صلح حکومت افغانستان گفته برای آغاز گفت‌وگوها با طالبان هیچ گونه پیش‌شرطی تعیین نخواهد کرد و به این گروه اجازه خواهد داد تا به شیوه‌یی که خود صلاح می‌داند، وارد گفت‌وگو شود. آخرین باری که دولت افغانستان طالبان را به گفت‌وگوی صلح دعوت کرد پس از اعلام سیاست جدید ترامپ در مورد این کشور بود. جنگ امریکا در افغانستان که طولانی‌ترین جنگ در تاریخ این کشور محسوب می‌شود تاکنون هزاران کشته بر جای گذاشته و ۱۲۰میلیارد دلار هزینه برای این کشور در بر داشته است.

عراق و عربستان ۱۸ قرارداد در حوزه انرژی امضا کردند

 عراق برای توسعه بخش انرژی خود ۱۸ قرارداد همکاری با شرکت‌های سعودی به امضا رساند. به گزارش ترید عربیا، شرکت‌های سعودی ۱۸تفاهمنامه را با دولت عراق برای توسعه مشترک چندین پروژه کلیدی در حوزه انرژی در عراق به امضا رساندند. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان به همراه جابر العبادی، وزیر نفت عراق و رییس هیات مدیره توسعه صادرات عربستان سعودی در مراسم عقد قراردادها که در نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی نفت و گاز عراق در شهر بصره برگزار شد، حضور داشتند.

 

 

ارسال نظر