نشست بین‌المللی حمایت از سعد حریری در پاریس

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۶۳

گروه جهان     

مذاکراتی با حضور نمایندگان شماری از کشورها در پاریس برای حمایت از سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان که اخیرا استعفای خود را پس گرفته است، برگزار ‌شد.

به گزارش بی‌بی‌سی، مذاکرات جمعه با حضور نمایندگان ۵ کشور عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل متحد یعنی امریکا، روسیه، بریتانیا، چین و فرانسه برگزار شد؛ نمایندگانی از آلمان، ایتالیا و مصر نیز در این نشست حضور یافتند. به گفته دیپلمات‌های آگاه، هدف از این نشست «مشروعیت‌بخشی» به نخست‌وزیری سعد حریری است. در نشست دیروز پاریس که امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری فرانسه آن را افتتاح کرد، حریری نیز حضور داشت.

یک دیپلمات فرانسه پیش از نشست به رویترز گفت:«این نشست علیه ایران یا علیه عربستان سعودی نخواهد بود و قطعنامه پایانی این نشست انگشت اتهام را به سوی کسی دراز نمی‌کند؛ اما از عربستان سعودی و ایران خواسته می‌شود تا در سیاست لبنان دخالت نکنند.» این مقام افزود از حزب‌الله لبنان هم خواسته خواهد شد تا فعالیت‌های منطقه‌یی خود را محدود کند. نیروهای حزب‌الله لبنان فعالانه در جنگ سوریه در کنار نیروهای بشار اسد، رییس‌جمهوری این کشور جنگیده‌اند. حریری پیش‌تر گفته بود در صورت خودداری حزب‌الله از پایان دادن به فعالیت در آن سوی مرزهای لبنان مجددا از نخست‌وزیری کناره خواهد گرفت؛ اما ظاهرا قرار است تا پایان کار داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه، حزب‌الله به کار خود ادامه دهد.

حریری ماه نوامبر در اقدامی غیرمنتظره از ریاض پایتخت عربستان سعودی، استعفای خود را اعلام کرد. این استعفا باعث حیرت و شگفتی فراوانی شد و عدم بازگشت او به لبنان سوال‌هایی را درباره دلیل این کناره‌گیری و محل اعلام آن در پی داشت. سعد حریری در بیانیه استعفای خود از ایران و حزب‌الله لبنان انتقاد کرده بود. میشل عون، رییس‌جمهوری لبنان به طور علنی عربستان را به بازداشت حریری، نخست‌وزیر لبنان متهم کرده است. حریری پس از میانجی‌گری فرانسه عربستان را ترک کرد و به فرانسه رفت و پس از مدتی به کشورش بازگشت و در نهایت چندی پیش استعفای خود را پس گرفت. رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا نیز جمعه با نخست‌وزیر لبنان در پاریس دیدار کرد.

 

ارسال نظر