موفقیت بزرگ «ترزا می» در توافق با بروکسل

۱۳۹۶/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۳۶۲
موفقیت بزرگ «ترزا می» در توافق با بروکسل

گروه جهان    طلا تسلیمی

پس از چندین ماه بن‌بست در مذاکرات برگزیت، بریتانیا و اتحادیه اروپا در نهایت جمعه به توافقی دست یافتند که با آغاز گفت‌وگوها درباره روابط تجاری و دوره انتقالی خروج همراه خواهد بود. توافق لندن و بروکسل بر سر چارچوب جدایی تا اندازه زیادی از فشارهای موجود بر نخست‌وزیر بریتانیا کاست. ترزا می ‌که چند روز گذشته‌ را به چانه‌زنی‌های فشرده با لندن و بروکسل گذرانده، موافقت کمیسیون اروپایی با آغاز مذاکرات تجاری را «پیروزی دشوار» و «اقدامی در جهت منافع همگان» توصیف کرد. با این حال، دونالد تاسک رییس شورای اروپا، به این مساله اشاره کرد که فرصت زیادی بر سر مقدمات اولیه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا صرف شده و برای مذاکرات دشوار فرصت زیادی نمانده است. تاسک گفت: «در حالی که از توافقنامه امروز که به وضوح موفقیت فردی نخست‌وزیر ترزا می ‌است، ابراز رضایت می‌کنیم باید به یاد داشته باشیم که دشوارترین چالش همچنان پیش روی ماست. همه می‌دانیم که جدایی دشوار است، اما جدایی و ساخت روابط جدید دشوارتر است.» در صورت امضای توافق حاصله توسط رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مرحله جدید مذاکرات برگزیت در زمینه روابط آتی از جمله شرایط دوره انتقالی جدایی، آغاز خواهد شد.

 جزئیات توافق

به گزارش «ایندیپندنت»، مذاکرات ترزا می‌ با حزب اتحادگرای دموکراتیک ایرلند شمالی تا نیمه شب جمعه ادامه داشت و پس از اتمام آن، نخست‌وزیر به همراه دیوید دیویس وزیر برگزیت، برای مذاکره دقیقه 90 و برگزاری کنفرانس خبری مشترک با رهبران اتحادیه اروپا، وارد بروکسل شد و در گفت‌وگو با خبرنگاران از برطرف شدن بن‌بست مذاکراتی خبر داد. ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اروپا، از حصول «پیشرفت قابل قبول» در سه مساله اصلی جدایی، یعنی مرز ایرلند و توافقات مالی و حقوق شهروندان اتحادیه اروپا، خبر داد. ترزا می ‌نیز با اشاره به اینکه شرایط برای هیچ‌یک از طرفین ساده نبود، گفت: «هر دو طرف امتیازاتی دادند و گرفتند تا به توافق دست یابیم و این یک پیشرفت قابل توجه بود.» نخست وزیر بریتانیا همچنین از ممکن شدن آغاز مذاکرات درباره روابط تجاری آینده سخن گفت: «چنین اقدامی شفافیت و اطمینان لازم را برای تجارت‌هایی که در بریتانیا و اتحادیه اروپا مشغول به‌کارند، فراهم می‌آورد.» ترزا می ‌در کنفرانس خبری خود در بروکسل مبلغ توافقی به عنوان سهم بریتانیا از بودجه اتحادیه اروپا (هزینه جدایی) را مبلغی «منصفانه برای شهروندان بریتانیایی» توصیف کرد. انتظار می‌رود که توافق روی دست‌کم 45 میلیارد پوند صورت گرفته باشد که هزینه دسترسی بریتانیا به بازار واحد اروپایی نیز بعدها به آن اضافه خواهد شد. اما ترزا می ‌ادعا کرد با توافق روی این مبلغ، دولت همچنان می‌تواند روی اولویت‌های دیگری همچون «املاک، مدارس و خدمات بهداشت و درمان» سرمایه‌گذاری کند. اما طبق اظهارات نخست‌وزیر بریتانیا، توافق‌ها در زمینه مرز ایرلند شمالی در حد توافق‌های اولیه بوده و همچنان لازم است برای شرایط خاص و منحصربه‌فرد این منطقه راه‌حلی مناسب در نظر گرفته شود. در زمینه حقوق شهروندان اتحادیه اروپا، یونکر به احتمال بروز مشکلاتی در آینده اشاره کرد و گفت: «در خصوص حقوق شهروندان اتحادیه اروپا همچنان دیوان اروپایی مرجع ذی‌صلاح محسوب می‌شود.» در متن توافقنامه همچنان می‌توان مناقشات دو طرف درباره حقوق شهروندان اروپایی ساکن بریتانیا را مشاهده کرد؛ دست‌کم تا 8 سال آینده دیوان اروپایی مرجع تصمیم‌گیرنده در این زمینه خواهد بود که بیشتر از زمان مدنظر بریتانیایی‌های حامی برگزیت سخت است.

 استقبال بازارهای مالی از توافق

با برطرف شدن بن‌بست مذاکراتی، توصیه‌نامه کمیسیون اروپایی در خصوص حصول پیشرفت قابل قبول در مذاکرات روزهای 14 و 15 دسامبر در نشست رهبران اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار می‌گیرد. ترزا می‌ پیش‌بینی کرد که توافقنامه رسمی در نشست مورد تایید قرار گیرد. وی همچنین گفت که توافق حاصل شده مسیر گفت‌وگوها درباره روابط پسابرگزیت بریتانیا با اتحادیه اروپا را هموار ساخته است؛ مذاکراتی که می‌تواند به افزایش اطمینان تجارت‌ها از شرایط منجر شود.

به گزارش «رویترز»، یک بانکدار ارشد گفته توافق حاصله نشان می‌دهد برخلاف نگرانی‌ها، بریتانیا در دوران پسابرگزیت روابط نزدیکی با اتحادیه اروپا خواهد داشت و این به معنای ادامه تجارت‌ها میان بزرگ‌ترین بلوک تجاری و ششمین اقتصاد بزرگ جهان خواهد بود. در پی انتشار خبر این توافق، ارزش پوند در برابر یورو در معاملات جمعه به بالاترین میزان در 6ماهه گذشته رسید و هر یورو در برابر 86.9 پنس معامله شد. ارزش پوند در برابر دلار به بالاترین میزان در چهار روز گذشته افزایش یافت.

 کاهش فشارها در لندن

آغاز گفت‌وگوها درباره تجارت و دوره انتقالی برگزیت برای آینده نخست‌وزیری ترزا می ‌اهمیت زیادی داشت؛ به‌ویژه اینکه ترزا می ‌از زمان شکست در انتخابات پارلمانی زودهنگام ماه ژوئن، زمانی که حزب محافظه‌کار اکثریت را در مجلس عوام از دست داد، با توطئه‌های متعددی علیه قدرتش مواجه شده است. قانون‌گذاران حامی برگزیت در حزب محافظه‌کار ترزا می ‌پس از حصول توافق گرد ترزا می‌ جمع شدند، اتفاقی که نشان می‌دهد حزب ازهم‌گسیخته حاکم احتمالا تصمیم ندارد در زمان کوتاه وی را از رهبری برکنار کند.

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا که از پیشگامان کمپین‌های برگزیت بود، به ترزا می ‌حصول توافق را تبریک گفت و افزود: بریتانیا اکنون می‌تواند کنترل بر قوانین، پول و مرزهای خود را بازپس بگیرد. مایکل گوو، یکی از وزرای کابینه بریتانیا و از حامیان خروج از اتحادیه اروپا، توافق با بروکسل را «دستاورد مهم سیاسی شخصی» ترزا می‌ توصیف و سوئلا فرناندز رییس یکی از گروه‌های بانفوذ محافظه‌کار، رویکرد «انعطاف‌پذیر و عمل‌گرایانه» نخست‌وزیر را تحسین کرد.

 

ارسال نظر