قصاب بالکان به حبس ابد محکوم شد

۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۳۵

گروه جهان| دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی درمورد یوگسلاوی سابق برای راتکو ملادیچ فرمانده سابق ارتش صربسکای بوسنی‌وهرزگوین مشهور به «قصاب بالکان» حکم حبس ابد صادر کرد.

به گزارش ایرنا، این دادگاه که در لاهه هلند مستقر است، پیش‌تر ملادیچ 74 ساله را به 11 جرم ازجمله نسل‌کشی، ارتکاب جنایات علیه بشریت، محاصره سارایوو و تخلف از قوانین جنگی در سال‌های 1992 تا 1995 متهم کرده بود. ملادیچ همچنین به گروگان گرفتن 200 صلح‌بان سازمان ملل، صدور فرمان پاکسازی نژادی در شهرهای بوسنی‌وهرزگوین و بیرون راندن کروات‌ها، مسلمانان و سایر شهروندان غیرصرب این جمهوری یوگسلاوی سابق متهم شده است. تحت فرماندهی ملادیچ بیش از 7 هزار اسیر مسلمان در منطقه سربرنیتسا در بوسنی‌وهرزگوین کشته شدند که این رویداد به‌عنوان بزرگ‌ترین جنایات جنگی پس از جنگ جهانی دوم در اروپا به‌شمار آمد و دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه آن را نسل‌کشی می‌داند.

ملادیچ ماه مه ‌2011 پس از 16 سال فراری بودن در منزل یکی از وابستگانش در منطقه‌یی کوچک در

 80 کیلومتری شمال بلگراد دستگیر شد. ملادیچ، رادوان کارادزیچ رهبر سیاسی صرب‌های بوسنی و اسلوبودان میلوشویچ رییس‌جمهوری سابق یوگسلاوی به‌عنوان عاملان اصلی پاکسازی فرقه‌یی کروات‌ها و مسلمان‌ها شناخته شده‌اند. میلوشویچ پیش از آنکه حکمش صادر شود، در مارس 2006 به‌دلیل حمله قلبی در سلولش در لاهه درگذشت.

جنگ خونین بوسنی از سال 1992 تا 1995 جریان داشت و جان صد هزار نفر را گرفت و باعث آوارگی 2.2میلیون نفر شد. گفته شده دیوان بین‌المللی کیفری یوگسلاوی سابق در شهر لاهه در هلند در

 31 دسامبر سال جاری میلادی پس از 2 دهه به کار خود پایان خواهد داد. دولت هلند 2002 با اعتراف به ناکامی نیروهای این کشور برای جلوگیری از کشتار سربرنیتسا استعفا داد. هلند تاکید دارد که صرب‌های بوسنی و نه نیروهای هلندی، مسوول آن کشتار هستند. نظامیان هلند در آن زمان در چارچوب نیروهای صلح‌بان بین‌المللی نقش حفظ صلح را برعهده داشتند.  راتکو ملادیچ در سال ۱۹۴۲ در روستای کالینوویک در بوسنی به دنیا آمد. او در دوران حکومت تیتو در یوگسلاوی بزرگ شد و به‌عنوان یک افسر عادی به ارتش خلق یوگسلاوی پیوست. با آغاز از هم پاشیده شدن یوگسلاوی در سال ۱۹۹۱، او به فرماندهی یگان نهم ارتش یوگسلاوی در جنگ علیه کروات‌ها در کنین، برگزیده شد. مدتی بعد راتکو ملادیچ به فرماندهی ناحیه دو نظامی ارتش یوگسلاوی منصوب شد که مقرش در سارایوو بود. پس از آن در ماه مه ۱۹۹۲، مجمع صرب‌های بوسنی، رای به ایجاد ارتش صرب بوسنی داد و ژنرال ملادیچ را به فرماندهی آن برگزید.

 

 

ارسال نظر