پیمان دوستی ترامپ با رییس‌جمهور جنجالی فیلیپین

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۴۳

گروه جهان

برگزاری تظاهرات ضد امریکایی در مانیل و دیدار ۴۰دقیقه‌یی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا با همتای فیلیپینی خود همزمان خبرساز شدند. رییس‌جمهور امریکا در پایان سفر آسیایی خود به عنوان مهمان در کنفرانس اتحادیه ‌کشورهای جنوب شرقی آسیا(ASEAN) شرکت کرد. اتحادیه‌یی که اکنون پنجاهمین سالگرد تاسیس خود را جشن می‌گیرد. حدود ۲۰۰۰نفر در اعتراض به سفر ترامپ به فیلیپین در خیابان‌های مانیل، پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات در اثر دخالت پلیس به پایان رسید و ۱۶ نفر در جریان این تظاهرات مجروح شدند.

به گزارش دویچه‌وله، سیاست خشن رودریگو دوترته، رییس‌جمهور فیلیپین که به ترامپ شرق شهرت دارد در مقابله با قاچاقچیان مواد مخدر بارها از سوی سازمان‌های مدافع حقوق بشر مورد نقد واقع شده است. گفته می‌شود حدود ۳۹۰۰نفر از شهروندان فیلیپین در جریان جنگ خونین دوترته با قاچاقچیان مواد مخدر کشته شده‌اند. از این رو بسیاری از نهادها و سازمان‌های مدافع حقوق بشر انتظار داشتند که ترامپ در دیدار خود با دوترته، موضوع نقض حقوق بشر از سوی دولت او را نیز مطرح کند. انتظاری که برآورده نشد. در دیدار ۴۰دقیقه‌یی بین ترامپ و دوترته مسائل مختلفی مطرح شد اما ترامپ موضوع رویکرد خشن رییس‌جمهور فیلیپین را مطرح نکرد. بنابر اظهارات سارا ساندرز، سخنگوی ترامپ در گفت‌وگوی رهبران دو کشور، موضوع نقض حقوق بشر

به‌گونه‌یی مختصر مطرح شده اما مسائل مربوط به داد و ستد بازرگانی بین دو کشور و موضوع مقابله با گروه تروریستی داعش مضمون گفت‌وگوی رهبران دو کشور را تشکیل می‌داده است. سخنگوی دوترته پس از پایان دیدار رهبران دو کشور حتی اعلام کرد که ترامپ از سیاست‌های رییس‌جمهور فیلیپین در مقابله با قاچاق مواد مخدر حمایت و پشتیبانی کرده و گفته است که او همواره رویکردی دوستانه و خوب نسبت به دولت دوترته داشته است. دوترته در دیدار خود با ترامپ ازجمله گفته است:«ما دوست و متحد شما هستیم. ما دوست و متحد مهم شما هستیم.» ترامپ نیز در پاسخ گفته است:«ما مناسبات بسیار خوبی با هم داریم. مناسبات دو کشور خیلی موفق بوده و رییس‌جمهور فیلیپین، کنفرانس اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا را خیلی زیبا اداره کرده است.»

 

ارسال نظر