عربستان راه‌های آبی و هوایی یمن را باز می‌کند

۱۳۹۶/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۰۴۲

گروه جهان

 عربستان سعودی یک هفته پس از آغاز مسدود کردن راه‌های زمینی، هوایی و دریایی در یمن اعلام کرده که راه بندرها و فرودگاه‌ها را باز خواهد کرد. این پیام را نماینده عربستان در سازمان ملل با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد.

نیویورک تایمز یک روز پیش‌تر با انتقاد از سیاست‌های ریاض در منطقه نوشته بود که رهاورد جنگ سعودی‌ها در یمن وبا بود و اینک محاصره همه‌جانبه این کشور می‌رود تا فاجعه شیوع بیماری و قحطی و گرسنگی را برای کشور رقم بزند.

 به گزارش خبرگزاری آلمان، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد با انتشار پیامی در شبکه توییتر گفته که نخستین اقدام در این راستا باز کردن بنادر تحت کنترل دولت یمن طی ۲۴ ساعت آینده خواهد بود، از جمله بندر عدن واقع در جنوب یمن. سازمان‌های حقوق بشری و همچنین مقامات سازمان ملل در پی این اقدام هشدار دادند که یمن با وجود دسترسی به کمک‌های اولیه با بزرگ‌ترین فاجعه گرسنگی طی دهه‌های گذشته روبه‌رو خواهد شد، چرا که در آنجا بیش از 20میلیون نفر به کمک‌های انسان‌دوستانه نیازمند هستند. مارک لوکاک معاون دبیرکل و هماهنگ‌کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه چهارشنبه گذشته اعضای شورای امنیت سازمان ملل را پشت درهای بسته در جریان وضعیت حاکم در یمن قرار داده و تصریح کرده بود: «ما با بزرگ‌ترین قحطی و گرسنگی روبه‌رو خواهیم شد که جهان در ده‌های اخیر به چشم دیده است. این قحطی میلیون‌ها قربانی خواهد گرفت.»

عربستان سعودی چند روز پس از اعلام مسدود شدن کامل بنادر و فرودگاه‌های یمن زیر فشار سازمان ملل بخشی از محاصره را برداشت. به گزارش سازمان بهداشت جهانی، امسال بیش از 500هزار یمنی مبتلا به وبا شده‌اند و تاکنون افزون بر 2هزار نفر آنها که اکثرشان کودک بوده‌اند، از دنیا رفته‌اند. صلیب سرخ بین‌الملل هم انتظار دارد که تا پایان ماه دسامبر یک میلیون نفر دیگر بر تعداد مبتلایان به وبا افزوده شود. نیویورک‌تایمز نوشته: «شیوع بیماری وبا در سطح کشور یمن گواه صادقی است بر اینکه جنگ و بمباران نویدبخش چه بدبختی‌ها و عامل شیوع چه بیماری‌هایی است.»

 

 

ارسال نظر