سخنرانی تبلیغاتی ترامپ در خاک خارجی

۱۳۹۶/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۵۵۷
سخنرانی تبلیغاتی ترامپ در خاک خارجی

گروه جهان  

رییس‌جمهوری امریکا سفر خود به آسیا را با سخنرانی تبلیغاتی به‌مثابه کارزار انتخاباتی در جمع نیروهای امریکایی در ژاپن آغاز کرد. اگرچه پیش‌بینی شده بود سفر دونالد ترامپ به پنج کشور ژاپن، کره‌جنوبی، چین، ویتنام و فیلیپین بر تجارت تمرکز داشته باشد، اما احتمالا مقابله با تهدید هسته‌یی کره‌شمالی به موضوع اصلی بسیاری از مذاکرات تبدیل شود. ترامپ در حین سفر به ژاپن به خبرنگاران گفت احتمالا هفته آینده با همتای روسی خود درباره کره‌شمالی گفت‌وگو می‌کند. این در حالی است که سخنگوی کرملین گفته مسکو و واشنگتن هیچ‌گونه اتفاق‌ نظر و همکاری در زمینه کره‌شمالی ندارند.

به گزارش سی‌ان‌ان، ترامپ که از تب‌و‌تاب رسوایی‌ها در واشنگتن در پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 امریکا فراری است، می‌خواهد با سفر به آسیا مناقشات داخلی را پشت سر بگذارد؛ اما بسیاری از مقامات امریکایی و حتی نزدیکان ترامپ نگران این مساله هستند که تحقیقات مربوطه در نهایت رییس‌جمهوری غیرقابل پیش‌بینی و عصبی را به نقطه جوش برساند. ترامپ در زمان توقف در هاوایی پیش از آغاز سفر آسیایی، یک سری توئیت‌هایی منتشر و وزارت دادگستری دولت خود را به نادیده‌گرفتن احتمال تبانی هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات با روس‌ها متهم کرد؛ باید گفت با توجه به اینکه این سفر به‌طور عمده برای ترغیب رهبران آسیایی به اتخاذ جبهه‌یی مشترک علیه کره‌شمالی و همچنین مذاکره بر سر توافقنامه‌های تجاری صورت می‌گیرد، شروع مناسبی نداشته است.

 کمپین‌های انتخاباتی ترامپ ادامه دارد

به گزارش نیویورک‌تایمز، ترامپ پس از ورود به پایگاه هوایی یوکوتا در توکیو در سخنرانی برای نیروهای امریکایی مستقر در ژاپن از اشاره مستقیم به پیونگ‌یانگ خودداری و سعی کرد با اتخاذ لحنی نظامی‌، سرسختی امریکا در مقابله با چالش‌های جهانی را به نمایش بگذارد. رییس‌جمهوری امریکا تاکید کرد نیروهای نظامی کشورش برای دفاع از خود و متحدانشان آماده هستند. ترامپ گفت: «هیچ‌کسی، هیچ دیکتاتور، رژیم و کشوری، نباید هیچگاه عزم امریکایی را دست‌کم بگیرد.» وی خطاب به زنان و مردان نظامی امریکایی افزود: «شما بزرگ‌ترین تهدید برای ستمگران و دیکتاتورهایی هستید که به دنبال قربانی‌کردن بی‌گناهان هستند.»

در عین حال، برخلاف دیگر روسای جمهوری امریکا، ترامپ از فرصت سخنرانی در خاک خارجی برای ارتقای شرایط خود در داخل ایالات متحده استفاده و به این مساله اشاره کرد که شرایط اقتصادی و نظامی از زمان ریاست‌جمهوری وی بهتر شده‌اند. وی با اشاره به افزایش ارزش شاخص‌های سهام در بازارهای بورس و کاهش نرخ بیکاری افزود از روز خاص انتخابات ریاست‌جمهوری، دولت عملکردی عالی داشته و این روند ادامه خواهد داشت. رییس‌جمهوری امریکا همچنین به پیشنهاد خود برای افزایش بودجه دفاعی اشاره کرد و افزود: «داعش را در جبهه‌یی پس از دیگری شکست دادیم. شرایط بسیار با گذشته تفاوت دارد.»

 همکاری با روسیه

ترامپ در حین سفر به ژاپن گفت: که قصد دارد در سفر 12 روزه به آسیا، هفته آینده با ولادیمیر پوتین درباره تهدید کره‌شمالی گفت‌وگو کند. مقامات کاخ سفید دیدار روسای جمهور امریکا و روسیه را در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در شهر دانانگ ویتنام، محتمل دانسته‌اند. دو مقام پیش‌تر در ماه جولای در شهر هامبورگ آلمان دیدار کرده بودند. ترامپ به خبرنگاران گفت: «ما در مورد کره‌شمالی کمک پوتین را خواستار هستیم.» این در حالی است که دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین گفته، اتفاق نظری بین مسکو و واشنگتن بر سر کره‌شمالی وجود ندارد. به گفته پسکوف دو کشور تنها در این زمینه تبادل نظر کرده‌اند و در حال حاضر همکاری نمی‌کنند. سخنگوی کاخ ریاست‌جمهوری روسیه با اشاره به احتمال دیدار پوتین و ترامپ افزود: «اگر چنین دیداری صورت بگیرد، احتمال گفت‌وگوی مقامات دو کشور درباره کره‌شمالی خیلی زیاد است.»

کاخ سفید همچنین به این مساله اشاره کرده که ترامپ ممکن است در سفر خود کره‌شمالی را به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کند؛ اگرچه باتوجه به تحریم‌های گسترده بین‌المللی علیه کره‌شمالی این اقدام ترامپ نمادین خواهد بود، اما می‌تواند نشانه‌یی دال بر افزایش اقدامات دولت امریکا در طرد جهانی کره‌شمالی باشد. یک مقام ارشد کاخ سفید در توکیو به خبرنگاران گفت: رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه، و دیگر مقامات امریکایی چشم‌انداز این مساله را از نزدیک زیرنظر دارند.

 منطقه آزاد و باز هندو-پاسیفیک

رییس‌جمهوری امریکا در سخنرانی روز یک‌شنبه همچنین ایجاد یک منطقه «آزاد و باز هندو-پاسیفیک» را خواستار شد که رویکردی جدید به آسیا محسوب می‌شود و چین آن را چالشی بزرگ به شمار می‌آورد. این تفکر ابتدا توسط ژاپن مطرح شده بود. در روزهای اخیر تیلرسون نیز درباره این رویکرد سخن گفته و چشم‌انداز تقویت روابط امریکا با سه دموکراسی دیگر منطقه یعنی ژاپن، استرالیا و هند، را در راستای محدودسازی نفوذ فزاینده چین، مطرح کرده است. ترامپ گفت: «ما به دنبال فرصت‌های بیشتر برای همکاری و تجارت خواهیم بود و با دوستان و متحدان شریک خواهیم شد تا به منطقه آزاد و باز هندو-پاسیفیک دست یابیم.»

سفر ترامپ به آسیا طولانی‌ترین سفر یک رییس‌جمهوری امریکا به منطقه در 25 سال گذشته محسوب می‌شود. رییس‌جمهوری امریکا که در پی تحقیقات مربوط به مداخله روسیه با یک بحران داخلی مواجه است، در این سفر با رهبرانی مواجه می‌شود که هر یک وزنه سیاسی جدیدی یافته‌اند. شینزو آبه پیروزی چشمگیری در انتخابات زودهنگام پارلمانی ژاپن داشته و شی‌جین‌پینگ جلسه مهم حزب کمونیست چین را با سربلندی پشت سر گذاشته و قدرت خود را به‌شیوه‌یی تاریخی تثبیت کرده است. دوستانه‌ترین بخش سفر ترامپ احتمالا همین توقف در ژاپن خواهد بود، چرا که شینزو آبه از تحکیم روابط با امریکا استقبال می‌کند. اما مون‌جائه‌این، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی از تحریک‌های ترامپ علیه رهبر کره‌شمالی چندان راضی نیست و گفت‌وگو با پیونگ‌یانگ را خواستار است. در چین هم اگرچه ترامپ و شی‌جین‌پینگ اخیرا روابط دوستانه‌یی ایجاد کرده‌اند، اما ممکن است مذاکرات باتوجه به مناقشات تجاری چندان خوب پیش نروند.

 

بوش پدر و پسر به ترامپ رای ندادند

یک نویسنده امریکایی کتابی را در دست انتشار دارد که از انتقاد جمهوری‌خواهان سنتی از سیاست‌های دونالد ترامپ پرده برمی‌دارد. مارک کی آپدگرو، نویسنده کتاب «آخرین جمهوری‌خواه»، در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت: «در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 بوش پدر به هیلاری کلینتون رای داد، اما بوش پسر به هیچ کدام (ترامپ و هیلاری) رای نداد.» بوش پدر که بین سال‌های 1989 تا 1993 رییس‌جمهوری امریکا بود، ذاتا علاقه‌یی به ترامپ ندارد، اگرچه شخصا شناختی هم از وی ندارد. وی در جریان کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری گفته بود که ترامپ «لاف‌زن» است و تعهدی به خدمات عمومی ندارد. بوش پسر نیز که بین سال‌های 2001 تا 2009 ریاست کاخ سفید را برعهده داشته، براین باور است که ترامپ فاقد فروتنی لازم و درک ریاست‌جمهوری است.

 

 

ارسال نظر