درخواست بحرین برای اخراج قطر از شورای همکاری خلیج‌فارس

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۵۵

 گروه جهان   وزیر خارجه بحرین خواستار تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج‌فارس شد. این در حالی است که امیر قطر یک روز پیش‌تر عربستان‌سعودی و همپیمانانش را متهم کرده بود که با اعمال تحریم‌های سیاسی و اقتصادی به‌دنبال سرنگونی دولت وی هستند.

قرار است نشست شورای همکاری خلیج‌فارس تا قبل از سال جدید میلادی تشکیل شود اما به‌دلیل بحران جاری ممکن است لغو شود یا اینکه زمان آن به تعویق بیفتد. به ‌گزارش خبرگزاری فرانسه، شیخ خالد بن احمد الخلیفه وزیر خارجه بحرین، دوشنبه در توییتر خود نوشته است: «گام درست برای شورای همکاری خلیج‌فارس، تعلیق عضویت قطر در این شوراست تا زمانی که درخواست‌های ما را قبول کند. اگر قطر سیاست خود را تغییر ندهد، مشکلی با خروج این کشور از شورای همکاری خلیج‌فارس نخواهیم داشت.» بحرین، عربستان، امارات و مصر تابستان سال جاری مناسبات خود را با قطر به‌دلیل آنچه حمایت دوحه از افراط‌گرایی نامیدند، قطع کردند. قطر اتهام‌ها را رد کرده است.

شورای همکاری خلیج‌فارس به‌عنوان اتحادیه‌یی سیاسی و اقتصادی در سال ۱۹۸۱ تاسیس شد. عربستان، بحرین، امارات، قطر، ‌عمان و کویت اعضای این شورا هستند. کارشناسان هشدار داده‌اند ادامه بحران 5 ماهه قطر می‌تواند به فروپاشی این شورا بینجامد. بنا بر این گزارش، عربستان و 3 کشور عربی تابستان سال جاری از قطر خواستند به فعالیت شبکه تلویزیونی الجزیره پایان دهد، روابط با ایران را محدود کند و پایگاه نظامی ترکیه در خاک خود را تعطیل کند. قطر که در این بحران از حمایت ایران و ترکیه برخوردار است، این درخواست‌ها را رد کرد. در مقابل، عربستان و متحدانش مرزهای زمینی و دریایی خود با قطر را بستند، پروازهای هوایی را متوقف و اتباع قطری را اخراج کردند.

پیش از درخواست بحرین برای اخراج قطر از شورای همکاری خلیج‌فارس، شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در مصاحبه با شبکه «سی‌بی‌اس» امریکا گفته بود: دونالد ترامپ پیشنهاد کرده میزبان نشست قطر و کشورهای مخالف آن باشد تا بحران میان متحدان امریکا پایان یابد. وی گفته بود این نشست احتمالا به‌زودی برگزار خواهد شد. امیر قطر همچنین درباره هرگونه اقدام نظامی علیه کشورش به‌شدت هشدار داده بود. تهدید به اقدام نظامی علیه قطر از همان روزهای نخست آغاز بحران در روابط میان 4 کشور عربی و دوحه در پنجم ژوئن امسال

 بر سر زبان‌ها افتاد. رسانه‌های عرب‌زبان وابسته به کشورهای تحریم‌کننده قطر پیشنهاد کرده بودند که باید عملیات «سپر شبه‌ جزیره‌العرب»، بازوی نظامی شورای همکاری خلیج‌فارس، آغاز شود. با این حال 4کشور عربی در آن زمان چنین احتمالی را رد کرده بودند.

 

ارسال نظر