رهبر برکنار شده، کاتالان‌ها را به مقاومت فراخواند

۱۳۹۶/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۸۱

گروه جهان

وزیر مهاجرت بلژیک اعلام کرده احتمال دارد، بروکسل با درخواست احتمالی پناهندگی سیاسی کارلوس پوجدمون، رهبر برکنار شده منطقه خودمختار کاتالونیا موافقت کند. این در حالی است که با تصاحب قدرت سیاسی در کاتالونیا توسط دولت مرکزی اسپانیا، پوجدمون خواستار مقاومت دموکراتیک اهالی این منطقه شده است.

به گزارش یورونیوز، رییس برکنار شده دولت خودمختار کاتالونیا همچنین وعده داده به تلاش برای تشکیل یک کشور آزاد ادامه خواهد داد. او گفته است: «بسیار روشن است که بهترین شیوه دفاع از دستاوردهایی که تاکنون به دست آمده است، مقاومت دموکراتیک در برابر ماده ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیاست. »

کارلوس پوجدمون همچنین دولت مرکزی اسپانیا را به تهاجم برنامه‌ریزی شده به خواست مردم کاتالونیا متهم کرد. با این حال او اشاره‌یی به جزئیات واکنش احتمالی جدایی‌طلبان کاتالونیا به تصمیم جمعه مجلس سنای اسپانیا نکرده است. مجلس سنای اسپانیا جمعه پس از تصویب قطعنامه استقلال کاتالونیا در پارلمان محلی این منطقه به استناد ماده ۱۵۵ قانون اساسی اسپانیا رای به سلب خودمختاری از کاتالونیا داد. بنا به مصوبه مجلس سنای اسپانیا دولت منطقه‌یی کاتالونیا برکنار و پارلمان منطقه‌یی این منطقه نیز منحل می‌شود.  با این حال دولت اسپانیا اعلام کرده از حضور پوجدمون در انتخابات منطقه‌یی استقبال می‌کند. ایمیگو مندز دویگو سخنگوی دولت مرکزی اسپانیا گفته است: «اگر رهبر دولت منطقه‌یی کاتالونیا بخواهد در عرصه سیاسی باقی بماند، حق دارد. فکر می‌کنم او باید خودش را برای انتخابات آتی منطقه آماده کند. کاملا مطمئنم اگر پوجدمون بخواهد در این انتخابات شرکت کند، می‌تواند به صورت دموکراتیک مخالفت خود را ابراز کند. » این مقام مسوول درباره اینکه پوجدمون از سوی دادگاه‌های اسپانیا تحت پیگرد قضایی قرار می‌گیرد یا خیر، گفته: «قوای سیاسی و قضایی اسپانیا مجزا از هم عمل می‌کنند و هیچ‌کس فراتر از قانون نیست. »

درخواست برای حضور پوجدمون در انتخابات در شرایطی است که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، احزاب حامی استقلال از اقبال عمومی چندانی برخوردار نیستند و در انتخابات زودهنگام احتمالا اکثریت خود را در پارلمان منطقه‌یی از دست خواهند داد. شاید به همین دلیل است که پوجدمون با رد دوباره برگزاری انتخابات زودهنگام، مقاومت دموکراتیک و صلح‌آمیز منطقه در مقابل تصمیم اسپانیا را خواستار شده و گفته با همراهی دیگر رهبران برکنار شده برای ایجاد یک «کشور آزاد» تلاش می‌کند.

 

 

ارسال نظر