آنگلا مرکل به‌دنبال کاهش کمک‌های مالی به ترکیه

۱۳۹۶/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۸۰

گروه جهان  

آنگلا مرکل که پیش‌تر بسته مالی 6 میلیارد یورویی به ترکیه در ارتباط با پناهجویان را در کانون سیاست پناهندگی خود دنبال می‌کرد، اینک بحث کاهش سهم برلین از این بسته را خواستار است.

به گزارش دویچه‌وله، صدراعظم آلمان درصدد است از سهم آلمان در توافق مالی اروپا و ترکیه بکاهد و مبنای این خبر اطلاعاتی است که هفته‌نامه اشپیگل از نامه ارسالی کشورهای کمک‌دهنده به کمیسیون اروپا کسب کرده است. این نامه را اتریش، دانمارک، فنلاند، فرانسه، سوئد و آلمان فرستاده‌اند. در نامه آمده که کمک‌های مربوط به پناهندگان بهتر است از بودجه اتحادیه اروپا تامین و پرداخت شود. پیشنهاد نگارش این نامه از سوی فرانسه داده شده و آلمان از آن حمایت می‌کند.

پیش‌نویس طرح کمک مالی 3میلیارد یورویی به آنکارا در سفر صدراعظم آلمان به ترکیه در ۱۸ اکتبر ۲۰۱۵ مورد بحث قرار گرفته بود. اتحادیه اروپا در قبال نظارت بیشتر ترکیه بر فعالیت قاچاقچی‌ها و پیشگیری از سرازیر شدن خیل آوارگان به سوی اروپا قول داده بود که اعطای ویزا به شهروندان ترکیه را تسهیل و روند پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را تسریع کند. در چارچوب توافق اروپا با ترکیه در نوامبر ۲۰۱۵، آنکارا متعهد شد که پناهجویان و آوارگان اقتصادی و اخراجی از یونان را بپذیرد و برای اسکان جنگ‌زدگان سوری و تامین نیازهای آنها، 6میلیارد یورو در دو مرحله دریافت کند. در سال ۲۰۱۶ نخستین مرحله پرداخت‌ها طبق برنامه‌ریزی پیش رفت. ۸۹۹میلیون یورو به سرعت برای پروژه‌های کمک به پناهجویان واریز شد که 500 میلیون یورو آن توسط آلمان تامین شده بود. آنکارا یک‌میلیارد و ۶۹۰میلیون یورو دیگر را نیز طبق قرارداد به تدریج دریافت کرد.

اکنون زمان پرداخت دومین قسط کمک‌ها به ترکیه فرا رسیده است و آلمان به دنبال کاهش سهم خود در تامین این بسته مالی به‌ویژه در میانه درگیری‌ها با دولت رجب‌ طیب اردوغان در ترکیه است. دیپلمات‌های آلمانی نامه 6کشور به کمیسیون اروپا را آغاز مذاکرات دشوار مالی با کمیسیون تفسیر کرده‌اند. گونتر اوتینگر کمیسر بودجه اتحادیه اروپا پیش‌تر تاکید کرده بود، اعضای اتحادیه باید همگی در تامین دومین قسط بسته مالی به ترکیه مشارکت کنند.

 

ارسال نظر