رویای هسته‌ای ترامپ، تهدیدی برای جهان

۱۳۹۶/۰۸/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۰۷۸
رویای هسته‌ای ترامپ، تهدیدی برای جهان

گروه جهان

«دونالد ترامپ در جریان نشستی در ماه جولای ‌هنگام مشاهده نمودار نزولی انبار تسلیحات هسته‌یی امریکا از زمان جنگ سرد عصبانی شده و قصد داشته دستور دهد این زرادخانه‌ها افزایشی ۱۰ برابری داشته باشند اما اطرافیانش او را از این اقدام منصرف کرده‌اند.» نشریه گاردین با انتشار این روایت از تلاش رییس‌جمهوری امریکا برای تغییر سیاستی خبر داده که به عصر خلع سلاح هسته‌یی پس از پایان جنگ سرد خاتمه خواهد داد. نشریه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی از تمایل ژاپن و کره‌جنوبی برای دستیابی به زرادخانه‌های هسته‌یی نوشته است.

در گزارش گاردین آمده است: در جریان نشست سپتامبر دونالد ترامپ و مشاوران امنیت ملی او پیش‌نویس سیاست جدیدی موسوم به سند «بازبینی آرایش هسته‌یی» ارائه شد. از جمله مسائلی که در این سند مطرح شده ساخت موشک‌های بالستیک با قدرت انفجاری پایین با هدف بازدارندگی در مقابل حمله احتمالی روسیه، به‌کارگیری دوباره موشک‌های کروز هسته‌یی پرتاب شده از دریا، تغییر ادبیات مربوط به شرایط استفاده از سلاح‌ هسته‌یی توسط امریکا و سرمایه‌گذاری برای کاهش زمان آمادگی یک آزمایش هسته‌یی از سوی امریکاست.

گرچه کاخ‌سفید بعدها چنین سندی را تکذیب کرد اما گفت هدفش در پیش گرفتن رویکرد تهاجمی‌تر هسته‌یی است. همین چند روز پیش بود که مایک پنس معاون ترامپ گفت: «می‌توانید، مطمئن باشید که دولت ما متعهد به تقویت و مدرنیزه‌سازی بازدارندگی هسته‌یی امریکاست. تاریخ گواهی داده که مطمئن‌ترین راه برقراری صلح از طریق قدرت امریکاست و هیچ عنصر بزرگ‌تری از قدرت امریکا و نیروی بزرگ‌تری برای صلح در جهان بزرگ‌تر از زرادخانه هسته‌یی امریکا وجود ندارد.»

 همسایگان کره‌شمالی به‌دنبال سلاح

نیویورک‌تایمز نیز یک‌شنبه نوشته: در حالی که کره‌شمالی تلاش می‌کند، سلاحی بسازد که برای نخستین‌بار بتواند شهرهای امریکا را تهدید کند، همسایگان آن از جمله ژاپن و کره‌جنوبی به ضرورت دستیابی به زرادخانه هسته‌یی می‌اندیشند.

در این گزارش آمده: قابلیت‌های هسته‌یی کره‌شمالی به سرعت افزایش یافته و تردیدهای زیادی نیز درباره توان امریکا برای محدود کردن غول هسته‌یی این کشور به وجود آمده است. آنچه این موضوع را نگران‌کننده‌تر می‌کند، حمایت افکار عمومی ژاپن و کره‌جنوبی از ساخت زرادخانه‌های هسته‌یی است.

این در حالی است که شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن تلاش کرده تا چارچوب نظامی جدیدی در مقابل تهدیدهای کره‌شمالی ایجاد کند. ژاپن مواد لازم برای تولید 6هزار سلاح هسته‌یی را دارد. افزون بر کره‌جنوبی و ژاپن، در استرالیا، میانمار، تایوان و ویتنام هم این بحث مطرح است که اگر دیگر کشورها به سلاح هسته‌یی مسلح شوند، آیا عاری ماندن آنها از سلاح هسته‌یی موضوعیت دارد؟

نیویورک‌تایمز در ادامه نوشته: البته سال‌ها پیش از آنکه کره‌شمالی نخستین انفجار هسته‌یی خود را انجام دهد، بسیاری از همسایگانش مخفیانه به دنبال هسته‌یی شدن بودند. ژاپن در دهه 1960 برای مدت کوتاهی در اندیشه ایجاد زرادخانه هسته‌یی دفاعی بود. کره‌جنوبی هم دو بار در دهه‌های 1970 و 1980 در پی تولید بمب هسته‌یی برآمد که هر دو بار به‌دلیل فشار امریکا ناکام ماند. حتی تایوان هم برنامه هسته‌یی مخفیانه داشت که امریکا آن را نیز تعطیل کرد.

 بازگشت کابوس‌های گذشته

نشریه امریکایی هافینگتن‌پست نیز در گزارشی با عنوان «کابوس‌های گذشته و امروز»‌ نوشته است: «با توجه به سیاست‌های امروز واشنگتن، جلوگیری از جنگ هسته‌یی ایالات متحده و کره‌شمالی جدی‌ترین چالشی است که جهان با آن روبه‌روست. رییس‌جمهور نادانمان که رفتاری بچگانه‌ دارد همه به‌ویژه مردم آسیا را به یک فاجعه‌ تمام‌عیار نزدیک کرده است. واقعیت این است بسیاری از ما که در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم به دنیا آمده‌ایم بار دیگر در حال تجربه کابوس‌هایی هستیم که فکر می‌کردیم به تاریخ پیوسته‌اند.»

نشریه نیورپابلیک نیز در گزارشی با عنوان «تهدید واقعی سیاست هسته‌یی ترامپ آرماگدون نیست» نوشته است: «شاید ترامپ یک جنگ هسته‎یی را آغاز نکند اما قطعا با ادامه سیاست فعلی سلاح هسته‎یی را در جهان تکثیر خواهد کرد.» در بخشی از این مطلب آمده است: «با انتشار خبرهایی مبنی بر اینکه ترامپ و مشاورانش در اندیشه بازبینی سیاست‌های هسته‌یی هستند، ترس از اینکه دولت امروز امریکا ما را به سال‌های پر از کابوس جنگ سرد بازگرداند، رنگ واقعیت به خود گرفته است، سال‌هایی که تهدید جنگ هسته‌یی و نابودی یک تهدید دایمی بود. به همین خاطر وقتی حرف از سیاست‌های هسته‌یی به میان می‌آید، باید بگوییم که در میان تمام سیاست‌های جنجالی که تا به امروز ترامپ در پیش گرفته، این مورد بدترین سناریو است. این تهدید به قدری جدی است که باب کروکر سناتور جمهوری‌خواه هشدار داده که ترامپ می‌تواند جاده‌صاف کن آغاز جنگ جهانی سوم باشد. گفته شده، حتی برخی جمهوری‌خواهان برجسته از جمله جیم کلی و جیمز متیس (وزیر دفاع) گفت‌وگوهایی داشته‌اند، مبنی بر اینکه اگر ترامپ یک بازی هسته‌یی را آغاز کند چه کار باید کنند؟ آیا باید با او مقابله کنند؟ مقابله به معنی واقعی کلمه، یعنی مقابله فیزیکی و تلاش برای حفاظت از امریکا و جهان در برابر اقدامی خطرناک. بله نگرانی درباره ابرقارچ‌گونه که می‌تواند پایانی بر جهان باشد، جدی است. اما مسیر آرام‌تری هم برای این تخریب وجود دارد: جهانی که توافقنامه‌های بین‌المللی به تدریج در آن محو شده و جایش را قدرت‌های بزرگ با سلاح مرگبار بگیرند.»

 

 

ارسال نظر