میلیاردر ضداروپایی پیروز انتخابات جمهوری‌ چک

۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۵۱۳

گروه جهان

انتخابات پارلمانی جمهوری چک با پیروزی حزب نوپای «آنو» (ANO) به رهبری آندره بابیش به پایان رسید. به گزارش رویترز، آندره بابیش یکی از ثروتمندترین بازرگانان و سیاستمداران جمهوری چک است که تا چند ماه پیش در دولت ائتلافی آن کشور وزیر دارایی و معاون نخست‌وزیر بود. نام او در پرونده فساد مالی سوءاستفاده از کمک‌های مالی اتحادیه اروپا آورده شده است. بابیش یکی از منتقدان اتحادیه اروپا و سیاست پذیرش پناهجویان در آن است. چند ماه پیش بوهوسلاو سوبوتکا نخست‌وزیر چک، در پی اختلاف با آندره بابیش از سمت خود استعفا داد.

خبرگزاری فرانسه نوشته، ناامیدی از احزاب سنتی و دستورات بروکسل باعث شده رای‌دهندگان جمهوری چک کشورشان را به دستان دونالد ترامپ دیگری بسپارند. ناظران سیاسی پیش‌بینی کرده بودند که در این انتخابات احزاب چپ و راست افراطی بتوانند آرای بیشتری برای خود به دست آورند. 8 حزب در این انتخابات با کسب دست‌کم 5درصد آرا نامزدهای خود را به پارلمان ۲۰۰  نفره جمهوری چک فرستادند. آندره بابیش مخالف اتحادیه اروپا در شرایطی رهبری دولت آینده جمهوری چک را به دست خواهد گرفت که نتایج یک نظرسنجی که سال جاری میلادی در اروپا انجام شده، نشان می‌دهد ۳ نفر از هر ۴ جوان و نوجوان اروپایی ازجمله در جمهوری چک به عضویت کشورش در اتحادیه اروپا به دیده‌یی مثبت نگاه می‌کند. دویچه‌وله نوشته، در جمهوری چک 73درصد از جوانان با وجود شعارهای ضداتحادیه اروپا از سوی سیاستمداران به وجود و عملکرد اتحادیه اروپا رای مثبت می‌دهند. با وجود حمایت طیف گسترده‌یی از جوانان جمهوری چک از اتحادیه اروپا، آنان با سیاست‌های باز مهاجرتی به‌شدت مخالف هستند که بخشی از این مخالفت به‌دلیل مشکلات اقتصادی و تهدیدهای تروریستی مرتبط با مهاجران است.

جوانانی که در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند، صلح میان اعضای اتحادیه اروپا را مهم‌ترین دستاورد این اتحادیه می‌دانند. امکان ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشورهای دیگر عضو اتحادیه و کار در این کشورها دیگر دستاوردهای مهم اتحادیه اروپا از نظر جوانان شرکت‌کننده در این نظرسنجی است.

 

 

ارسال نظر