هشدار درباره بحران مالی اروپا

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۰۸

 گروه جهان| رییس سابق بانک مرکزی قبرس هشدار داده بسیاری این حقیقت را نادیده گرفته‌اند که یک بحران مالی بالقوه در اتحادیه اروپا می‌تواند خطر جدی دیگر برای وجود اتحادیه باشد.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، پانیکوس دمتریادس رییس سابق بانک مرکزی قبرس، گفته در حالی که تمرکز اصلی رسانه‌ها بر مسائلی مانند ترک اتحادیه اروپا توسط بریتانیا و تلاش کاتالونیا برای استقلال از اسپانیا معطوف شده، بسیاری این حقیقت را نادیده گرفته‌اند که یک بحران مالی بالقوه در اتحادیه اروپا می‌تواند خطر جدی دیگر برای وجود اتحادیه باشد. دمتریادس که در طول بحران مالی سال ۲۰۱۲ ریاست بانک مرکزی قبرس را به عهده داشت، گفته است: «وقتی درباره بحران مالی صحبت می‌کنیم، بسیاری از مسائل ممکن است به‌طور غیرمنتظره‌یی رخ دهند. همیشه یک فیل بزرگ در اتاق است که هیچ‌کس نمی‌تواند آن را ببیند. مثلا در مورد قبرس، ریسک سیستم بسیار بالا رفت و دلیل آن جریان زیاد ورودی پول از خارج بود. حجم سیستم بانکداری بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ دوبرابر شد و در نتیجه قبرس کوچک، نسبت به اندازه خود، صاحب دو مورد از بزرگ‌ترین بانک‌های اروپا بود.»

دمتریادس تاکید کرده که همیشه یک سکه دو رو دارد و رشد مالی مداوم طولانی‌مدت قبرس بعدا منجر به سقوط سریع مالی این کشور شد. او گفته است: «بذرهای بحران همیشه در تداوم رشد قرار دارند؛ افزایش رشد بود که باعث به وجود آمدن بحران شد. متاسفانه وقتی پول با سرعت زیادی به داخل سیستم وارد می‌شود، ریسک‌های بانکداری به شکل مناسبی مدیریت نمی‌شوند. شاید بخشی از این مربوط به این باشد که افراد این ریسک‌ها را دست‌کم می‌گیرند. مدل تجاری ما به شکلی بود که جریان‌های پول به داخل را جذب می‌کرد. تعداد زیادی از شرکت‌های قانونی دارای ارتباط سیاسی هم نقش مهمی در این کار بازی می‌کردند. آنها از این سیستم که قوانین تسهیل شده بانکداری و نظارت ساده‌یی داشت بسیار خشنود بودند و اجازه دادند این ریسک‌ها بیشتر و بیشتر شود.» طبق نظر این تحلیلگر، وقتی همه ‌چیز فرو می‌ریزد، شوک بزرگی برای بسیاری از بانکداران و نمایندگان موسسات مالی به همراه دارد. در عین حال دمتریادس معتقد است که اتحادیه اروپا برای اینکه از وقوع بحرانی مشابه در آینده جلوگیری کند باید از آنچه اتفاق افتاده است، درس بگیرد. این کارشناس مالی در کتاب جدید خود، «خاطراتی از بحران مالی اروپا در قبرس: درس‌هایی برای بازسازی و حل‌وفصل مشکلات بانکی»، در مورد بحران مالی یورو اروپا در قبرس و همچنین مشکلاتی که در تعقیب سیستم بانکداری جهانی هستند، بحث می‌کند.

 

ارسال نظر