نگاه اپوزیسیون به انتخابات منطقه‌ای ونزوئلا

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۰۵

گروه جهان|

مردم ونزوئلا یک‌شنبه برای شرکت در انتخابات فرمانداری‌ها پای صندوق‌ رای رفتند آن هم در شرایطی که احتمال دارد، اپوزیسیون بتواند کنترل 23 فرمانداری را برای نخستین‌بار در دو دهه از دست حزب حاکم سوسیالیست خارج کند. در همین حال دادستان سابق ونزوئلا در مصاحبه‌یی مدعی شده مدارکی درباره قتل‌های بدون دادگاه و موارد نقض‌ حقوق بشری دارد که می‌تواند نیکلاس مادورو، رییس‌جمهوری کشورش را به دادگاه کیفری بین‌المللی بکشاند.

به گزارش دویچه‌وله، لوئیزا اورتگا گفته اسنادی در اختیار دارد که علیه نیکلاس مادوروست و می‌تواند با آنها وی را به دادگاه کیفری بین‌المللی بکشاند. دادستان سابق ونزوئلا به ژنو رفته تا اسناد را درباره موارد نقض‌ حقوق بشر و قتل‌های بدون دادگاه به مقام‌های مربوطه تحویل دهد. وی همچنین مدعی شد که شواهدی درباره فساد گسترده در ارتباط با کمپانی ساختمانی برزیلی «اودبرشت» دارد که شامل رشوه‌گیری مقام‌های دولتی کاراکاس و اختلاس مالی در چندین کشور امریکای جنوبی می‌شود. دادستان سابق ونزوئلایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا از بابت تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه مقام‌های ونزوئلایی رضایت دارد یا خیر، گفته: «بر این باورم که این تحریم‌ها بر مردم و جامعه کشورم تاثیری نمی‌گذارد. در عین حال امیدوارم راهی برای خروج از بحران به جای تحریم‌های بین‌المللی پیدا شود. » وی درباره انتخابات فرمانداری‌ها در ونزوئلا نیز گفته: «این انتخابات قرار بود در دسامبر 2016 برگزار شود. این انتخابات حق مردم ونزوئلاست. نگرانی‌هایی وجود دارد در مورد اینکه این انتخابات تاییدی بر مجلس موسسان تغییر قانون اساسی کشور باشد که از سوی اپوزیسیون ونزوئلا به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، چون این باور وجود دارد که این مجلس می‌تواند نتایج هر انتخاباتی را باطل کند. البته شکی نیست که همه باید در این انتخابات شرکت کنند، چون مورد حمایت قانون اساسی است و نه مجلس موسسان.»

دادستان سابق ونزوئلا که پس از برکناری در نتیجه تشکیل مجلس موسسان در آگوست سال جاری میلادی به کلمبیا گریخت، گفت که حمایت‌ها از چاوز، رییس‌جمهوری فقید ونزوئلا دیگر چشم‌انداز پیشین خود را از دست داده و اکنون نوبت اپوزیسیون است تا موضع خود را در کشور تقویت کند.

 

ارسال نظر