کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۴۴

برگزاری سمپوزیوم کودتای ۱۵ جولای در ترکیه

ترکیه میزبان سمپوزیوم بین‌المللی درباره کودتای ۱۵ جولای ۲۰۱۶ است. به گزارش آناتولی، اساتید دانشگاه و چهره‌های دانشگاهی از دست‌کم ۳۰ کشور جهان در سمپوزیوم بین‌المللی کودتای ۱۵جولای ۲۰۱۶؛ تاثیرات جهانی، رسانه و دموکراسی که قرار است روزهای ۲۶ تا ۲۸ اکتبر در کوجائلی ترکیه برگزار شود، شرکت می‌کنند. براساس بیانیه صادر شده از سوی برگزار‌کنندگان این سمپوزیوم این نشست جامع‌ترین نشست روشنفکران با حضور افراد آکادمیک در سراسر جهان برگزار می‌شود. در این میان کشورهایی از جمله شیلی، آرژانتین و کلمبیا حضور دارند. در کودتای سال گذشته بیش از ۲۶۰نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. دولت آنکارا فتح‌الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه و افراد وابسته به وی را متهم اصلی این کودتا می‌داند. تاکنون هزاران نفر در دوران پساکودتا بازداشت یا از کار خود تعلیق و اخراج شده‌اند. هنوز روند بازداشت‌ها ادامه دارد.

ورود نخستین بالگردهای امریکایی به افغانستان

افغانستان رسما چهار فروند بالگرد بلک‌هاوک امریکا را وارد ناوگان هوایی خود کرد که گفته شده برای تقویت قدرت ارتش در مقابله با شبه نظامیان ضروری است. به گزارش حریت، امریکا قول داده تا 2023 میلادی 159 هواپیمای ترابری و بالگرد شامل 119 فروند بالگرد بلک‌هاوک UH60 را به افغانستان تحویل دهد. نخستین فروند از این بالگردها ماه گذشته وارد قندهار شدند. ناتو اعلام کرده این بالگردها توانایی نیروی هوایی افغانستان را برای مقابله با شبه‌نظامیان افزایش می‌دهند.

گفت‌وگوی روسای‌جمهور ترکیه و آذربایجان

رییس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با همتای آذربایجانی‌اش درباره مسائل منطقه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. به گزارش روزنامه ینی شفق، رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در تماس تلفنی با الهام علی‌اف، همتای آذربایجانی‌اش درباره مسائل منطقه و روابط دوجانبه گفت‌وگو و تبادل نظر کردند. براساس اعلام منابع مطلع در دفتر ریاست‌جمهوری طی این تماس تلفنی مقدمات سفر رییس‌جمهور ترکیه به جمهوری آذربایجان که در ماه اکتبر قرار است، انجام شود مورد تبادل نظر قرار گرفت.

تعقیب 100 اروپایی داعشی در عراق

دست‌کم ۱۰۰ اروپایی که به داعش پیوسته‌اند در عراق تحت پیگرد قرار دارند و اکثرشان با اعدام روبه‌رو هستند. به نوشته نیویورک‌تایمز، افرادی از روسیه، جمهوری چچن و آسیای میانه نیز در میان افرادی هستند که به داعش در عراق پیوسته‌اند. زمانی‌که داعش در ۲۰۱۴ در سوریه و عراق گسترش یافت، شبه‌نظامیانی از سراسر جهان برای داعش سلاح به‌دست گرفتند و عضو آن شدند. شبه‌نظامیان انگلیسی از جمله محمد اموازی معروف به «جان جهادی» در میان شبه‌نظامیان اروپایی هستند که در عراق فعال بودند. جان در 2015 در رقه کشته شد.

 

ارسال نظر