هشدار بانک جهانی درباره تغییرات جوی خاورمیانه

۱۳۹۶/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۱۸۴

گروه جهان   بانک جهانی هشدار داده که خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) با تنش‌های آبی زیادی مواجه است که می‌تواند در چند دهه آینده به بحران‌های شدیدتری ختم شود.

به گزارش فارس، منطقه منا از 22 کشور عربی، ترکیه و ایران تشکیل شده که در این منطقه میزان بارش‌ها به‌شدت پایین است و اکثر آنها جزو مناطق خشک طبقه‌بندی شده‌اند. بانک جهانی برآورد کرده که افزایش سطح آب دریاها می‌تواند زندگی 6 تا 26 میلیون نفر در منطقه منا (خاورمیانه و شمال آفریقا) در قرن آینده را تهدید کند؛ البته این بستگی دارد که سطح آب دریا یک‌دهم یا 9دهم متر بالا برود. این تهدید به‌ویژه در منطقه دلتا مصر و همچنین در امتداد سواحل لیبی و تونس شدت بیشتری خواهد داشت. در حال حاضر منطقه منا 6درصد کل جمعیت جهان را دارد با وجود این تنها به 1.5درصد آب تجدیدپذیر و سالم دسترسی دارد؛ این بدان معناست که به‌طور میانگین هر فرد در این منطقه به 1274 مترمکعب آب دسترسی دارد در حالی که بنا بر تعریف بانک جهانی، کشوری که مردم آن به کمتر از 1700 مترمکعب آب دسترسی داشته باشند با بحران آبی مواجه است. مساله بعدی این است که تا 78درصد آب منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (منا) برای آبیاری استفاده می‌شود و این آبیاری معمولا به روش سنتی است که آب را هدر می‌دهد. بنابراین در این منطقه دسترسی افراد یا شرکت‌های صنعتی به آب بسیار کمتر از میانگین تعریف شده بانک جهانی است. ترکیه تنها کشوری در منطقه است که آب مازاد دارد، دیگر کشورهای این منطقه با کمبود آب مواجه هستند، آنها مجبورند این کمبود را یا با تصفیه پساب یا از طریق نمک‌زدایی که هزینه گرانی دارد، تامین کنند یا اینکه مجبورند از منابع زیرزمینی استفاده کنند که امکان جبران این آب‌ها بسیار سخت است. به‌عنوان مثال مصر 794 مترمکعب آب سالم و تجدیدپذیر برای هر فرد دارد. دو کشور لیبی و یمن هم با بحران شدید آب مواجه هستند، در لیبی وابستگی شهرهای ساحلی به آب‌های زیرزمینی بسیار زیاد است. 70درصد جمعیت لیبی در شهرهای ساحلی به‌ویژه تریپلی و بنغازی زندگی می‌کنند. در ادامه بانک جهانی راهکارهایی را ارائه می‌کند؛ از جمله استفاده از روش‌هایی برای بازدهی بیشتر، کاهش هدررفت آب‌ در همه بخش‌ها و نمک‌زدایی از طریق استفاده از انرژی خورشیدی.

منا به معنی خاورمیانه و شمال آفریقا اصطلاحی است که برای نامیدن کشورهای عمده تولیدکننده نفت که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند به‌کار می‌رود. حد این منطقه از کشور مراکش در شمال غربی قاره آفریقا آغاز می‌شود و تا ایران، شرقی‌ترین کشور منطقه خاورمیانه امتداد می‌یابد. این منطقه ۶۰درصد منابع نفتی و ۴۵درصد منابع گازی جهان را داراست.

 

ارسال نظر