کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۰۰:۳۴:۵۳
کد خبر: ۱۰۵۵۶۷

ترافیک سنگین هیات‌های سیاسی و اقتصادی در بغداد

بغداد این روزها در بحبوحه آخرین مراحل جنگ با داعش شاهد ترافیک سنگین هیات‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی مختلف است که سهم کشورهای عربی در این میان بیش از دیگر کشورهاست. به گزارش ایرنا در دو هفته اخیر 8 وزیر شامل 4 وزیر خارجه، 2 وزیر دفاع و یک وزیر نفت و یک وزیر تجارت به علاوه رییس پارلمان‌های عربی به بغداد سفر کرده‌اند. وزرای خارجه اردن، الجزایر، بحرین، ترکیه و فلسطین ازجمله مقاماتی هستند که به بغداد سفر کرده‌اند. وزرای دفاع لبنان و امریکا نیز در این مدت به عراق رفته‌اند. با نزدیک شدن به پایان جنگ با داعش در عراق، هیات‌های خارجی آمادگی خود را برای شرکت در بازسازی و سازندگی این کشور اعلام کرده‌اند. دولت عراق 100میلیارد دلار برای بازسازی مناطق آزاد شده پیش‌بینی کرده است. کارشناسان معتقدند، عراق در 15سال آینده، مهم‌ترین کشور منطقه در جذب سرمایه‌گذاری خارجی خواهد بود.

احتمال کاهش کمک‌های امریکا به پاکستان

امریکا اعلام کرد برای اعمال فشار بیشتر بر پاکستان برای انجام اقدامات بیشتر در راستای کمک به پایان جنگ در افغانستان می‌تواند کمک‌های خود به اسلام‌آباد را قطع یا جایگاه این کشور جنوب آسیا را به عنوان یکی از متحدان مهم و بزرگ غیرناتو کاهش دهد. به گزارش رویترز، یک روز پس از آنکه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا استراتژی جدید خود را درباره افغانستان ارائه کرد و به پاکستان به عنوان پناهگاه شبه‌نظامیان طالبان افغانستان و دیگر شبه‌نظامیان اشاره کرد، رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا تاکید کرده روابط واشنگتن با پاکستان به کمک‌هایش برای مقابله با تروریسم بستگی دارد. مقامات امریکا معتقدند که طالبان و شبکه حقانی از خاک پاکستان به عنوان پناهگاهی امن برای انجام حملات خود به افغانستان استفاده می‌کنند.

مذاکرات جدید درباره همه‌پرسی استقلال کردستان

منابع عراقی از احتمال برگزاری مذاکرات جدید میان هیاتی از ائتلاف حاکم در عراق با مسوولان سیاسی کرد خبر دادند. به گزارش اسکای‌نیوز، عبدالله الزیدی، عضو تیم مذاکره‌کننده از ائتلاف ملی شیعیان عراق اعلام کرد که دور نخست مذاکرات میان مسوولان کرد و عراقی که هفته گذشته در بغداد برگزار شد شاهد نزدیکی مواضع دو طرف بود. وی احتمال داد در روزهای آتی مذاکرات دیگری برای قانع کردن کردها درباره به تاخیر انداختن همه‌پرسی برگزار شود. هیات اقلیم کردستان عراق هفته گذشته دیدارهای جداگانه‌یی با حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق و ائتلاف ملی شیعیان و احزاب سیاسی دیگر در بغداد برگزار کرد که بی‌نتیجه بود. امریکا و دولت‌های غربی دیگر نگران این هستند که همه‌پرسی نزاع دیگری را میان اربیل و بغداد و چه بسا با کشورهای همجوار به وجود آورد. قرار است این همه‌پرسی ۲۵سپتامبر برگزار شود.

 

ارسال نظر