ترامپ کنگره را به تعطیلی دولت تهدید کرد

۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۰۰:۳۰:۳۷
کد خبر: ۱۰۵۵۶۱
ترامپ کنگره را به تعطیلی دولت تهدید کرد

گروه جهان|

دونالد ترامپ در سخنرانی جنجالی خود در شهر فینیکس بار دیگر به حال و هوای کمپین‌های انتخاباتی بازگشت و تهدید کرد در صورتی که کنگره هزینه برنامه پیشنهادی وی برای دیوار کشیدن در مرز مکزیک را ندهد، دولت را تعطیل می‌کند. وی همچنین به مدت 30دقیقه تمام از رسانه‌ها انتقاد و آنها را به تلاش برای ایجاد تفرقه در کشور در رابطه با خشونت‌های شارلوتزویل متهم کرد.

به گزارش فایننشال‌تایمز، برنامه ترامپ برای سخنرانی در فینیکس آن هم درست چند روز پس از اظهارات جنجالی رییس‌جمهوری در مورد خشونت‌های شارلوتزویل، صدها تظاهرکننده خشمگین از حمایت رییس‌جمهوری از تبعیض نژادی را به این شهر کشاند. شهردار دموکرات فینیکس از کاخ سفید خواسته بود که در پی خطر خارج شدن اعتراض‌ها، این سخنرانی را لغو کند. اگرچه در نهایت امر درگیری شدیدی رخ نداد و نیروهای پلیس ضد شورش با استفاده از گاز اشک‌آور مخالفان ترامپ را متفرق کردند.

 بازگشت به فینیکس

شهر فینیکس محل نخستین سخنرانی بزرگ رییس‌جمهوری در کمپین‌های انتخاباتی در زمینه مهاجرت بود و اکنون پس از گذشت حدود یک سال، ترامپ در بازگشت به مرکز ایالت آریزونا دیگر نه با تشویق هواداران جمهوری‌خواه بلکه با شعارهای مخالفان برتری‌نژادی و منتقدان دولت مواجه شد. وی در توییتی از حضور جمعیت 15هزار نفری در سخنرانی خود تشکر کرد اما هیچ عکسی در رسانه‌های اجتماعی از محل سخنرانی منتشر نشده و علت احتمالا حضور اندک هواداران رییس‌جمهوری بوده است. همچنین شماری از عکس‌های منتشر شده توسط حامیان ترامپ خیلی سریع برچسب «تقلبی» خوردند چراکه به راهپیمایی پیروزی تیم بسکتبال کلیولند تعلق داشتند و نه سخنرانی ترامپ! اما ظاهرا حضو مخالفان قابل توجه بود.

بی‌بی‌سی نوشته، همزمان با سخنرانی رییس‌جمهوری در جمع هواداران، ماموران پلیس با معترضان مخالف در نزدیکی محل سخنرانی درگیر شدند و به سمت آنان گاز اشک‌آور شلیک کردند. سخنگوی پلیس فینیکس گفت که تظاهرکنندگان با تجمع در نزدیکی محل سخنرانی به پرتاب بطری و سنگ مبادرت کردند و پلیس برای جلوگیری از پیشروی آنان وارد عمل شد. وی در این باره گفته است:«با ادامه رفتار خشونت‌آمیز تظاهرکنندگان، ماموران ناگزیر شدند برای خاتمه ‌دادن به حملات و متفرق‌ کردن آنان گاز فلفل و گاز اشک‌آور به کار ببرند.» پلیس در مورد شمار شرکت‌کنندگان در این تجمع اظهارنظری نکرد؛ اما رسانه‌های خبری آریزونا از تظاهرات «چند هزار نفری» خبر دادند.

درحالی که علت اصلی تجمع مخالفان، اظهارات ترامپ درخصوص خشونت‌های شارلوتزویل و خودداری وی از محکوم کردن نژادپرستان بود اما رییس‌جمهوری همچنان در سخنرانی در فینیکس از اظهارات در مورد درگیری‌های اخیر بین طرفداران و مخالفان تبعیض نژادی دفاع کرد و رسانه‌های خبری را به خاطر نحوه منتقل کردن سخنان خودش مقصر دانست و آنها را به ایجاد چند دستگی در کشور متهم کرد. ترامپ در دفاع از موضع پیشین خود گفت:«من نگفتم چون سیاه هستید یا چون سفید هستید شما را دوست دارم؛ من همه مردم این کشور را دوست دارم.» وی با محکوم‌ کردن رسانه‌ها افزود:«اینها واقعا آدم‌های متقلبی هستند، آدم‌های بسیار بد و فکر نمی‌کنم که کشورمان را دوست داشته باشند.»

رییس‌جمهوری در جمع هواداران خود همچنین از جو آرپایو یکی از کلانترهای پیشین ایالت آریزونا که به تخلفات گسترده همچون تبعیض نژادی و سوء‌استفاده از قدرت و استفاده نادرست از قوانین مهاجرتی متهم است، حمایت کرد؛ جو آرپایو به دلیل تخطی از دستور قضایی به اهانت به دادگاه متهم شده و تحت پیگرد است و بسیاری اظهارات ترامپ را به مثابه وعده تلویحی عفو آرپایو تعبیر کرده‌اند. پیش از سخنرانی، کاخ سفید تاکید کرده بود که «امروز این موضوع مورد بحث نخواهد بود» اما ترامپ گفت: «کلانتر جو به دلیل انجام وظیفه محکوم شده است؟ من امشب کاری نمی‌کنم چون نمی‌خواهم جنجال به پا شود اما کلانتر جو می‌تواند احساس خوبی داشته باشد.» عفو جو آرپایو به طور قطع با واکنش شدید مخالفان تبعیض نژادی و سختگیری‌ مهاجرتی مواجه خواهد شد.

 دیوارکشی جنجالی

می‌توان گفت، سخنرانی ترامپ در فینیکس جمع‌بندی همه لحظات جنجالی و دیوانه‌وار وی بود؛ جدا از متهم کردن رسانه‌ها به‌ ویژه نیویورک‌تایمز، واشنگتن‌پست، سی‌ان‌ان و ای‌بی‌سی‌ به تلاش برای ایجاد چند دستگی در کشور از طریق شیوه پوشش خبری خشونت‌های شارلوتزویل و واکنش‌های رییس‌جمهوری به این خشونت‌ها، وی همه انتقادهای 10روز گذشته را نادیده گرفت و این مرتبه از یک کلانتر حامی تبعیض نژادی دفاع کرد. اما مساله به همین جا ختم نشد و ترامپ بار دیگر موضوع جنجالی دیوارکشی در مزر مشترک با مکزیک را پیش کشید. به گزارش نیوزویک، رییس‌جمهوری به طور تلویحی و بدون اشاره مستقیم به اسامی به جان مک‌کین و جف فلیک، سناتورهای جمهوری‌خواه ایالت آریزونا، حمله و آنها را به داشتن «عملکردی ضعیف درخصوص مرزها» متهم کرد؛ این دو سناتور اخیرا به منتقدان آشکار رییس‌جمهوری تبدیل شده‌اند و از این رو انتقاد از آنها در سخنرانی فینیکس چندان دور از انتظار نبود.

وی در اشاره به تلاش‌ها برای تامین بودجه ساخت دیواری بزرگ‌تر و بلندتر در مرز مکزیک گفت:«به هر جهت ما دیوار را می‌سازیم. اگر کنگره پول لازم برای این کار را در اختیارم نگذارد، دولت را تعطیل می‌کنم!» اگر کنگره نتواند درخصوص بودجه دولت به توافق برسد و رییس‌جمهور برنامه بودجه را تا پیش از مهلت 30سپتامبر به عنوان قانون به امضا نرساند، دولت تعطیل خواهد شد. این درحالی است که دموکرات‌های کنگره به وضوح اعلام کرده‌اند از برنامه بودجه‌یی که هزینه دیوارکشی در مرز مکزیک را شامل شود، حمایت نمی‌کنند و شماری از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه ایالت‌های مرزی تاثیرگذاری و عملکرد دیوارکشی را زیر سوال برده‌اند و بدین‌ترتیب احتمال تصویب برنامه بودجه بدون در نظر گرفتن هزینه‌های ساخت دیوار مرزی افزایش یافته است. ترامپ دست‌کم در تئوری می‌تواند برنامه بودجه تصویب شده در کنگره(بدون هزینه دیوارکشی) را وتو کند و بدین‌ترتیب دولت را تعطیل کند.

 

ارسال نظر