پایان سوال‌برانگیز روز اول مذاکرات برگزیت

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۲۰

گروه جهان| نخستین روز از دومین دور مذاکرات برگزیت در بروکسل در حالی به پایان رسید که منابع بریتانیایی از بازگشت سوال‌برانگیز دیوید دیویس، وزیر امور برگزیت، به لندن خبر دادند.

به گزارش اسکای‌نیوز، در حالی که قرار بود این دور مذاکرات برگزیت چهار روز (تا پنج‌شنبه) طول بکشد، اما دیویس تنها چند ساعت را در بروکسل گذراند و در کمتر از یک ساعت آغاز مذاکرات با میشل بارنیه مذاکره‌کننده ارشد اروپایی، به کشورش بازگشت. دیویس صبح دوشنبه در راس هیاتی از سیاستمداران بریتانیایی برای شرکت در دور دوم مذاکرات رسمی در مورد خروج کشورش از اتحادیه اروپا، راهی بروکسل شده بود. وی در بدو ورود به خبرنگاران گفت: «اکنون زمان کار است و بایستی تلاش کنیم تا مذاکرات با موفقیت پیش برود. ماه گذشته مذاکرات خوبی با اروپا داشتیم و این هفته قرار است وارد جزئیات شویم.»

این دور از مذاکرات برگزیت در حالی آغاز شد که خبرهای درز شده در بریتانیا از اختلاف‌نظر شدید میان اعضای کابینه دولت ترزا می‌ در مورد موضع مذاکراتی و به‌ویژه‌ در نظر گرفتن دوره انتقالی برای خروج پس از پایان مذاکرات در ماه مارس سال 2019، حکایت دارند. وزیر برگزیت شخصا از حامیان خروج یک‌باره از اتحادیه اروپاست، فیلیپ هاموند، وزیر دارایی تاکید دارد که برای کاهش تبعات منفی اقتصادی ناشی از برگزیت، باید به‌تدریج از اتحادیه اروپا خارج شد. حزب کارگر روز سه‌شنبه اعلام کرد که خروج دیویس از مذاکرات بروکسل در میانه درز شدید اطلاعات در مورد اختلاف‌نظرهای کابینه، نشان می‌دهد که دولت در بی‌نظمی به سر می‌برد. با این حال، رییس پیشین روابط عمومی دفتر نخست‌وزیری بریتانیا، عصر روز دوشنبه گفت: «اقدام وزیر برگزیت پیام غلطی به اتحادیه اروپا القا می‌کند و برای مردم این سوال را ایجاد کرده که چرا با این عجله برگشته است؟» برخی بر این باورند که دیویس مجبور شد مذاکرات بروکسل را ترک کند تا بتواند در رای‌گیری مجلس عوام در مورد پیشنهاد حزب کارگر برای ارائه زمان بیشتر به مناقشات قانونی، شرکت نماید. اگرچه منابع دولتی چنین مساله‌یی را رد کرده‌اند. حتی یک منبع آگاه با اصرار گفت: «هیچ دلیل خاصی برای بازگشت او وجود نداشت؛ برنامه زمانی امروز اینگونه بود و او بامداد روز سه‌شنبه به بروکسل باز می‌گردد؛ آنها پیش‌تر بر سر این موضوع توافق کرده بودند.» این منبع افزود که بارنیه و دیویس در همین زمان کوتاه در مورد تعیین برنامه برای گروه‌های مذاکراتی گفت‌وگو کرده‌اند. دو مقام قرار است روز پنج‌شنبه رسانه‌ها را در جریان جزئیات گفت‌وگوهای خود قرار دهند.

 

ارسال نظر