شکایت کره‌جنوبی از امریکا به سازمان تجارت جهانی

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۱۹

گروه جهان|

 کره جنوبی اعلام کرده که در پی بالا گرفتن منازعات تجاری با امریکا و اعمال تعرفه‌های این کشور روی بخش‌های صنعتی این کشور از واشنگتن به سازمان تجارت جهانی شکایت می‌کند. به گزارش یونهاپ، پاک اون گیو، نامزد وزارت تجارت کره جنوبی تاکید کرده اوضاع اصلا برای این کشور مطلوب نیست و فشارهای تجاری امریکا موجب می‌شود تا شکواییه‌یی علیه امریکا تسلیم سازمان تجارت جهانی شود.

وی گفته دولت امریکا در حال اعمال تعرفه‌های سنگین روی بخش‌های صنعتی به‌خصوص صادرکنندگان فولاد است و به همین دلیل فشار بر صنایع کره در حال افزایش است. مقام کره‌یی گفته است: «ما با امریکا توافق تجارت آزاد داریم اما حالا واشنگتن می‌گوید از آن رضایت ندارد و به‌طور یکجانبه تعرفه اعمال کرده که با این حساب می‌توان علیه واشنگتن به سازمان تجارت جهانی شکایت کرد.» دولت کره جنوبی اعلام کرده دونالد ترامپ رییس‌جمهور امریکا اصلا از توافقی که 2012 به عنوان پیمان تجارت آزاد میان دو کشور امضا شد راضی نیست و آن را توافق وحشتناک توصیف کرده است. ترامپ که بسیاری از برنامه و اقدامات دولت باراک اوباما رییس‌جمهور سابق امریکا را زیرسوال برده در حال توقف یا تحول در آنها است. او دو ماه پیش این توافق را یکی از بدترین توافقات تجاری میان دو کشور خوانده اما در شرایطی که تصور می‌شد مساله به فراموشی سپرده شده بار دیگر در جریان سفر رییس‌جمهوری کره جنوبی به ایالات متحده در ماه جاری میلادی گفت که خواستار تکرار مذاکرات درباره این توافق است.

کره جنوبی این درخواست را به منزله تلاشی از سوی امریکا مبنی بر حمایت‌گرایی تجاری یکجانبه دانسته و از این بابت ابراز نگرانی کرده است. از نگاه کره جنوبی تلاش امریکا بر این استوار است که باید حمایت‌های بیشتری از صنایع، شرکت‌ها و کارخانه‌های امریکایی شود و شرایط به نحوی باشد که شغل‌های بیشتری برای امریکایی‌ها ایجاد شود. کره جنوبی تا اندازه‌یی تلاش کرده این درخواست‌ها را جوابگو باشد و 13 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای پنج سال آینده در امریکا در نظر گرفته است. به نظر می‎رسد این اقدامات نتوانسته نظر مساعد ترامپ را جلب کند.

 

ارسال نظر