گسترش لابی امریکا علیه کره‌شمالی در جنوب شرق آسیا

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۱۷

گروه جهان|

ژوزف یون، نماینده ویژه دولت دونالد ترامپ این هفته در میانه افزایش تنش‌ها در روابط واشنگتن و پیونگ‌یانگ به برخی کشورهای جنوب شرق آسیا سفر کرد.

به گزارش ایرنا، اگرچه تاکنون جزئیات زیادی از دیدارهای این مقام امریکایی و مسوولان منطقه‌یی در سنگاپور و میانمار رسانه‌یی نشده است، اما برخی منابع امریکایی و آسیایی هدف از این سفر را همراه‌کردن مسوولان کشورهای جنوب شرق آسیا با امریکا برای مهار برنامه‌های هسته‌یی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی دانسته‌اند. تحلیلگران بر این باورند که اگرچه این سفر برای نماینده امریکا در منطقه دشوار خواهد بود، اما کاخ سفید می‌تواند از این طریق تاکتیک کلیدی و مهم قطع درآمدهای کره‌شمالی جدای از تحریم‌های سازمان ملل را پیش ببرد. به گفته تحلیلگران انتخاب کشورها در این سفر با انگیزه خاصی صورت گرفته است؛ برای نمونه در سنگاپور برخی شرکت‌های این کشور از سوی امریکا متهم شده‌اند که در سال‌های اخیر به کره‌شمالی در فرار از تحریم‌ها کمک کرده‌اند. امریکا پس از آزمایش موشک بالستیک بین قاره‌یی کره‌شمالی، قطع درآمدهای فراتحریمی کره‌شمالی را یکی از هدف‌های مهم خود علیه این کشور معرفی کرده است.

نماینده ویژه رییس‌جمهوری امریکا در نخستین مرحله از سفر خود در سنگاپور در نشست «گفتمان همکاری شمال شرق آسیا» که یک مجمع چندجانبه در مباحث امنیتی بود، شرکت کرد و پس از آنجا به میانمار رفت. به گزارش وزارت خزانه‌داری امریکا تا پیش از انتخابات سال 2015 که نظامیان قدرت را در میانمار در دست داشتند این کشور یکی از خریداران اصلی تکنولوژی تسلیحات نظامی از کره‌شمالی بود. برخی تحلیلگران معتقدند که این مراودات تجاری به برنامه تسیلحاتی پیونگ‌یانگ کمک کرده و آن را تغذیه می‌کند. اگرچه حکومت نظامیان در میانمار ظاهرا به پایان رسیده است اما کره‌شمالی نفوذ زیادی در میان ارتش و نیروهای مسلح این کشور دارد. آنتونی راگی‌یرو، کارشناس ارشد وزارت خزانه‌داری امریکا هفته گذشته در جریان نشستی در این وزارتخانه گفت: «نماینده امریکا به جنوب شرق آسیا سفر کرد تا به کشورهای منطقه یادآور شود که امریکا در منطقه حضور دارد و ناظر است. » مقامات میانمار و سنگاپور تاکنون در مورد سفر نماینده ویژه دولت امریکا اظهارنظر نکرده‌اند.

 

ارسال نظر