درهای مسجدالاقصی جز «باب‌المغاربه» باز شدند

۱۳۹۶/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۱۶۳

گروه جهان|

تل‌آویو که هفته گذشته درهای مسجدالاقصی را به روی مسلمانان بسته بود، یک‌شنبه تمام درهای این مسجد به استثنای باب‌المغاربه را به روی نمازگزاران و بازدیدکنندگان گشود.

تل‌آویو درهای این مسجد را که هم در دین اسلام و هم در یهودیت حایز اهمیت است، در پی عملیات سه جوان فلسطینی که به کشته‌ شدن دو نیروی پلیس اسراییل و شهادت مجریان عملیات منجر شد، بست. اما بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد که در پی رایزنی با اعضای کابینه خود و مقامات امنیتی، تصمیم به بازگشایی مسجد به روی نمازگزاران گرفته است؛ اگرچه تدابیر امنیتی در درهای ورودی به‌شدت تشدید شده‌اند. نتانیاهو که اکنون در فرانسه به سر می‌برد در توییتی نوشت که پس از رایزنی‌های امنیتی تصمیم بر این شده است که سیستم‌های کشف معدن در ورودی‌های مسجد‌الاقصی نصب شوند و همچنین با کار گذاشتن دوربین‌های مراقبتی، همه حوادث در این مسجد تحت کنترل قرار گیرد و البته در ادامه برخی اقدامات امنیتی اتخاذ خواهد شد. مقامات اسراییلی روز یک‌شنبه گیت‌های الکترونیکی را در دروازه‌های مسجدالاقصی نصب کردند و همین باعث ایجاد صف طولانی فلسطینی‌ها برای ورود به مسجد‌الاقصی شد.

در عین حال، گفته می‌شود که نمازگزاران مسلمان از رد شدن از گیت‌های امنیتی خودداری کرده‌اند و ترجیح دادند به جای ورود به مسجد، بیرون درها نماز بخوانند. با این حال، نیروهای پلیس اسراییل مدعی هستند که با وجود نگرانی‌ها در مورد اینکه تدابیر امنیتی جدید به بروز تنش منجر شود، روند ورود نمازگزاران به خوبی پیش می‌رود و حدود 200 نمازگزار وارد مسجدالاقصی شده‌اند. به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه اسکای نیوزعربی، رییس نگهبانان مسجد‌الاقصی نیز تایید کرد که همه کلید درهای ورودی این مسجد به استثنای باب‌المغاربه را از نیروهای امنیتی اسراییل تحویل گرفته است. با این حال به گفته محمد حسین، مفتی قدس و سرزمین فلسطین، مقامات اسراییل پس از عملیات روز جمعه سازمان اوقاف را که کار نظارت بر مسجد‌الاقصی را برعهده دارد، از هر گونه نظارت کنار گذاشته‌اند.

 

 

ارسال نظر