قطر از عربستان‌ و متحدانش درخواست غرامت می‌کند

۱۳۹۶/۰۴/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۸۰۳

گروه جهان| رکس تیلرسون وزیر خارجه ایالات‌متحده، دوشنبه پس از سفر به ترکیه راهی کویت شد تا در نشست بین‌المللی با حضور وزرای خارجی برخی کشورهای اروپایی ازجمله بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا و رهبران کشورهای عربی بحران قطر را بررسی کند. در همین حال قطر اعلام کرده که درنظر دارد با شکایت علیه همسایگان عربش از آنها غرامت بگیرد.

به گزارش یورونیوز، دادستان کل قطر اعلام کرده دوحه با تشکیل کمیته‌یی برای ثبت شکایات شرکت‌های تجاری که از تحریم‌ها و بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی توسط عربستان‌سعودی، امارات‌متحده‌عربی، بحرین و مصر زیان دیده‌اند بر آن است تا از آنها غرامت طلب کند.

از سوی دیگر به گفته شیخ عبدالله بن سعود ثانی، رییس بانک مرکزی قطر، این کشور با ۳۴۰میلیارد دلار ذخیره می‌تواند در برابر تلاش همسایگان عرب در به انزوا کشیدن این کشور تاب بیاورد. این مقام ارشد قطری گفته است: «به لطف برخورداری از اعتبار سیستم برای مقابله با هر ضربه‌یی به اندازه کافی پول نقد داریم.» علاوه بر ۴۰ میلیارد دلار پشتوانه طلا در بانک مرکزی، حاکمان قطر ۳۰۰میلیارد دلار سرمایه دارند که قابل تبدیل شدن به پول نقد است.» عربستان، امارات، بحرین و مصر پنجم ژوئن با متهم کردن قطر به حمایت از گروه‌های تروریستی و اقدام برای بی‌ثباتی در منطقه، روابط دیپلماتیک خود با این کشور را قطع کردند و با اعمال تحریم‌هایی تلاش کردند دوحه را منزوی کنند. چندی بعد آنها

 ۱۳ شرط را برای عادی‌سازی روابط خود با قطر تعیین کردند که پاسخ منفی دوحه را به دنبال داشت.

قطری‌ها در شرایطی از مقاومت در برابر تحریم‌ها صحبت می‌کنند که گفته شده، این احتمال وجود دارد عربستان و متحدانش دوحه را از شورای همکاری خلیج‌فارس و حتی اتحادیه عرب اخراج کنند.

معاون نخست‌وزیر قطر در آستانه نشست کویت با اشاره تلویحی به این گمانه‌زنی‌ها گفته است: «ما شورای همکاری خلیج‌فارس را در سال 1981 تاسیس کردیم اما اکنون به نظر می‌رسد این شورای همکاری تقریبا به پایان کار خود رسیده است.» وزیر خارجه قطر نیز دوشنبه خطاب به عربستان گفت که انتخاب گزینه نظامی هزینه هنگفتی برای منطقه به همراه دارد و قطر در برابر خواسته‌های غیرقانونی تحریم‌کنندگان تسلیم نخواهد شد. روزنامه قطری الشرق نوشته، محمد عبدالرحمن آل‌ثانی تاکید کرده که دوحه خواسته‌هایی خلاف قوانین بین‌المللی را نخواهد پذیرفت. آل‌ثانی بار دیگر اتهامات کشورهای عربستان، مصر، امارات و بحرین را در مورد حمایت از تروریسم و گروه‌های تروریستی در سوریه و لیبی از سوی این کشور را رد کرده و گفته است: «قطر به شکل‌های مختلف برای مبارزه با تروریسم تلاش کرده و این عربستان و امارات هستند که اتباع آنها به دست داشتن در اعمال تروریستی و حمایت و پشتیبانی از تروریسم متهم هستند.»

 

ارسال نظر