راه‌اندازی سامانه پیش‌بینی آلودگی هوا در ۱۰ کلان‌شهر

۱۴۰۱/۱۰/۱۲ - ۱۱:۵۰:۴۰
کد خبر: ۱۹۶۰۱۱

 بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در 8 ماه اخیر، ۱۰ سامانه پیش‌بینی آلودگی هوا در ۱۰ کلان‌شهر راه‌اندازی شد.

به گزارش ایرنا، عملکرد هشت‌ماهه سازمان هواشناسی کشور حاکی از آن است که این سازمان اقدامات موثری به منظور توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی کشور و تقویت پیش‌بینی مخاطرات جوی انجام داده که از جمله آنها می‌توان به ایجاد «سامانه پیش‌بینی آلودگی هوا» در ۱۰ کلان‌شهر اشاره کرد. این سازمان همچنین به منظور مدیریت و نظارت مناسب بر ایستگاه‌های هواشناسی، «سامانه بازدید» را نیز راه‌اندازی کرده است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات سازمان هواشناسی کشور از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون طراحی و راه‌اندازی «سامانه هشدار سیل مرحله یک» است؛ امروزه سامانه‌های هشدار سیل به عنوان یکی از بهترین و موثرترین روش‌های غیرسازه‌ای به دلایلی نظیر هزینه بسیار پایین کارایی و عملکرد بالا سازگاری با محیط‌زیست و سهولت اجرا و بهره‌برداری به‌طور وسیعی در کشورهای مختلف دنیا مورداستفاده می‌گیرد.

سامانه‌های هشدار سیل در مقایسه با سایر روش‌های غیرسازه‌ای نظیر بیمه سیلاب و تغییر کاربری اراضی در صورت ارایه آموزش‌های لازم هیچ‌گونه مقاومتی را از سوی افراد و ساکنین بومی سیلاب‌دشت‌ها به دنبال نداشته و معمولاً با اقبال عمومی نیز روبرو بوده است.

«سحر تاجبخش» رییس سازمان هواشناسی کشور با اشاره به اینکه سامانه هشدار سیل دو بخش اصلی نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد، گفته بود: بخش سخت‌افزاری همان توسعه شبکه دیدبانی است و تجهیزات شبکه باران‌سنجی یا تجهیزات شبکه رادارهای کشور باید تکمیل شود که در کنار این موارد زیرساخت اعم از زمین، اینترنت، سرورهایی برای عملیات پردازشی نیاز است؛ در سطح کشور نیز باید به لحاظ زیرساختی شبکه تکمیل شود که درخواست‌مان را به رییس‌جمهوری ارسال کرده‌ایم تا در صورت تامین منابع مالی بتوانیم شبکه را طی سال‌های آینده تکمیل کنیم.

به گفته تاجبخش، در حوزه نرم‌افزاری اساساً پیش‌بینی‌های کاربردی با یکی کردن دو مدل هواشناسی و حوزه کاربردی انجام می‌شود. به‌طور مثال در سیل مدل‌های جوی با مدل‌های هیدرولوژی باید جفت شوند. برخی خروجی‌های وضع هوا را مثل پیش‌بینی باد، دما و بارش را از مدل‌های جوی می‌گیریم و با عنوان خروجی با عامل‌های دیگر جمع‌بندی می‌شود و میزان دبی آب تولیدی در یک نقطه مشخص می‌شود.

معاون وزیر راه گفته بود که مرحله اول سامانه هشدار سیل را طی سال گذشته برای ۵۵۰ نقطه در کشور انجام دادیم؛ اما ضرورت تکمیل آن برای باقی کشور نیز وجود دارد. حدود ۳۳۰۰ نقطه در نظر گرفته شده است که باید منابع مالی آن تامین شود. در این صورت تمام ۳۳۰۰ نقطه به‌صورت یکجا انجام می‌شود البته ضرورت همکاری دستگاه‌های همکار بر اساس قانون مدیریت بحران از سوی وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد.

رییس سازمان هواشناسی کشور تاکید کرده است که سامانه هشدار سیل راه‌اندازی شده است؛ اما تعداد نقاط چون پیش‌بینی نقطه‌ای انجام می‌شود، باید به‌اندازه کل کشور توسعه یابد. از دیگر اقدامات سازمان هواشناسی کشور، تاسیس و تامین تجهیزات ۱۳ ایستگاه هواشناسی سینوپتیک، ۱۴ ایستگاه اقلیم‌شناسی و ۱۰۵ ایستگاه باران‌سنجی طبق برنامه توسعه شبکه ایستگاه‌های هواشناسی کشور است که در مدت ۸ماهه ابتدایی سال انجام شده است. ایستگاه سینوپتیک ایستگاه‌هایی هستند که به‌طور هم‌زمان در سراسر دنیا بر اساس ضوابط و مقررات سازمان جهانی هواشناسی به‌طور ۲۴ ساعته موظف به اندازه‌گیری و تهیه عامل‌های جوی و ارسال آنها در شبکه مخابراتی هستند.

سازمان هواشناسی کشور در آبان ماه سال جاری پیشرفت ۹۵ درصدی در راه‌اندازی آزمایشی سامانه آلودگی هوا را کسب کرده است. همچنین طی آبان ماه سال جاری تعداد پیش‌بینی‌های بلندمدت و بولتن‌های خشکسالی از لحاظ دما و بارش که توسط سازمان هواشناسی کشور منتشر شده به ترتیب با پیشرفت ۲۹۱ درصدی و ۱۱۳ درصدی همراه شده است. تکمیل و عملیاتی شدن سامانه هشدار سیل بر مبنای آسیب‌پذیری نیز در آبان ماه امسال، ۱۰۰ درصد پیشرفت داشته است. این گزارش می‌افزاید: افزایش ۲۴۱ درصدی تعداد هشدارهای جوی ستاد و استان از دیگر دستاوردهای سازمان هواشناسی کشور طی این مدت بوده است.

 

ارسال نظر