اعمال محدودیت‌هایی برای تردد در کشور

۱۳۹۸/۱۲/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۵۷۰

سخنگوی وزارت بهداشت از افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به کرونا در کشور خبر می‌دهد و وزیر بهداشت از کنتزل رفت‌و‌آمدها و اعمال محدودیت‌های جدید برای عبور و مرور می‌گوید.

کیانوش جهانپور درباره آخرین آمار مبتلایان به کروناویروس گفت: از ظهر جمعه تا شنبه و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ۱۳۶۵ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۲۷۲۹ نفر افزایش یافت. او گفت: خوشبختانه تاکنون ۴۳۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند. جهانپور گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت، ۹۷ نفر از مبتلایان جدید کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۶۱۱ مورد رسید.  دیروز وزیر بهداشت نیز با اشاره به برگزاری هفتمین نشست ستاد ملی مقابله با کرونا و تشریح مصوبات آن، گفت: مصوب شده است که رفت وآمدها را بیشتر کنترل کنیم و محدودیت‌های جدیدی را برای عبور و مرور به‌ویژه در رابطه با افراد مبتلا و آلوده به این بیماری ایجاد کنیم. سعید نمکی با بیان اینکه دیروز هفتمین نشست ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شد که رییس‌جمهور نیز به صورت ویدئو کنفرانس به ما پیوستند، گفت: در این نشست چند مصوبه داشتیم که یکی از مصوبات ما اضافه کردن برخی کارگروه‌های مورد نیاز مانند کارگروه ارزیابی منابع مالی و بودجه بود. وی افزود: در این نشست مصوب شد که رفت وآمدها را بیشتر کنترل کنیم و محدودیت‌های جدیدی را برای عبور و مرور به ویژه در رابطه با افراد مبتلا و آلوده ایجاد کنیم. اکیپ‌های ما در جاهایی که قرار است مستقر شوند، اعلام می‌شوند. وی افزود: همچنین مصوبه‌ای در رابطه با عدم مراجعه حضوری شهروندان برای فراخوان‌هایی که وزارتخانه‌ها مانند ثبت مسکن جدید برای افراد فاقد مسکن یا خودرو می‌دهند نیز داشتیم. همچنین مصوباتی داریم که پیشنهادات آن آماده شد و روز دوشنبه در ستادی که قرار است با حضور رییس‌جمهور برگزار شود، بحث می‌کنیم. وزیر بهداشت گفت: بیشترین زمان ما به گزارش عزیزان در رابطه با بسیج ملی مبارزه با کرونا اختصاص داشت، کار بسیار خوبی که شروع شد نتایج بسیار خوبی به دست آمد. در چهار استانی که پایلوت شد به‌شدت در رابطه با مدیریت بیماری به ما کمک شد. در ابتدا موارد را سریعا شناسایی کردیم و موارد شناسایی شده به سرعت تحت مراقبت قرار گرفتند، در این راستا توانستیم افرادی که با آنها نیز در تماس بوده‌اند را ایزوله کرده و بار بیمارستان‌ها را نیز به‌شدت کاهش دهیم. به گفته وی، حدود 31 هزار مرکز در سراسر کشور درگیر این پروژه هستند، 1200 مرکز ارجاع بیماران به صورت سرپایی داریم که مقرر شده است با کمک نیروهای مسلح این 1200 مرکز به 2200 تا 2500 مرکز برسد. باتوجه به فرمان حائز اهمیتی که رهبر معظم انقلاب برای ایجاد قرارگاه در نیروهای مسلح دادند و دیروز نمایندگان ما در خدمت عزیزان در ستاد کل نیروهای مسلح به تفاهمات بسیار خوبی رسیدند که یکی از آنها این بود که برابر آنچه ما مرکز ایجاد کرده‌ایم آنها نیز بتوانند مراکز جدیدی را با هماهنگی ایجاد کنند.

او در ادامه درباره سامانه الکترونیکی غربالگری افراد مشکوک به کروناویروس نیز افزود: تا شب گذشته حدود 6.5 میلیون خانوار غربالگری شدند و در بین آنها به افراد مشکوک فراخوان دادیم که به اولین مرکز نزدیک آنها که پرونده الکترونیک سلامت داشتند و به متخصص ارجاع شدند و برای مراقبت در منزل هدایت شدند و برخی نیز به بیمارستان‌ها هدایت شدند. این کار هر روز دنبال خواهد شد وی در پایان افزود: همچنین استان‌هایی که بهتر عمل کردند تشویق می‌شوند و استان‌هایی که نارسایی دارند به آنها تذکر داده می‌شود.

     ورود جدی هلال احمر

سرپرست جمعیت هلال احمر نیز از اقدامات این سازمان در حوزه تامین ماسک، اقلام بهداشتی و برخی داروهایی که دچار مشکل هستند، خبر داد و گفت: هلال احمر به صورت جدی وارد بحث کرونا شده تا بخشی از بار را بردارد.

کریم همتی با اشاره به اقدامات جمعیت هلال احمر در حوزه مقابله با کرونا ویروس جدید، گفت: از روزی که ابلاغ بنده را زدند، بلافاصله با دوستان سازمان داوطلبان هلال احمر، جلسه‌ای را در زمینه اقدامات در حال پیگیری در زمینه کرونا برگزار کردیم. در حال حاضر بیشترین مشکلی که وزارت بهداشت در زمینه کرونا با آن مواجه است، بحث تهیه و تامین اقلام بهداشتی مانند ماسک ساده، ماسک چند لایه و مواد ضدعفونی‌کننده است. او افزود: بر همین اساس طی دو روز گذشته این موضوع را پیگیری کردیم و ظرفیتی را که از چند روز پیش در کارخانه‌های هلال احمر مانند سها یک، سها دو و سازمان تدارکات برای تولید این اقلام ایجاد شده بود، به مرحله اجرایی رساندیم؛ به‌طوری که مجوزهایی را که نیاز بود تا از وزارت بهداشت اخذ شوند، پیگیری کردیم و اقدامات اولیه انجام شد تا بتوانیم از امروز اولین بخش از تولیدی‌های شرکت سها یک را بیرون دهیم که شامل ماسک، مواد ضدعفونی و ژل‌های ضدعفونی‌کننده است. قرار است شرکت سها یک روزانه حدود ۱۵ هزار ماسک تولید کند و روزانه حدد هفت هزار لیتر هم ژل و مواد ضدعفونی‌کننده از سوی این شرکت تولید می‌شود. همتی گفت: این اقلام از امروز وارد بازار می‌شوند. البته این اقلام در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد و بخشی از آنها هم در اختیار داروخانه‌های هلال احمر قرار خواهد گرفت.  همتی ادامه داد: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار ماسک و تجهیزات پزشکی از سوی چین به کشورمان کمک شده و همین حدود هم از طریق قطر و یکی از کشورهای امریکای لاتین کمک شده است. سرپرست جمعیت هلال احمر ایران همچنین به ایسنا گفت: در عین حال روز گذشته مصوب کردیم که انباری بزرگ از سوی جمعیت هلال احمر در اختیار وزارت بهداشت که متولی کلی کار است، قرار گیرد تا تمام کمک‌های بین‌المللی در این انبار قرار گیرد. پیش‌بینی ما این است که با توجه به ارتباط دو سویه‌ای که بین هر دو طرف وزارت بهداشت و هلال احمر وجود دارد، هلال احمر به صورت جدی وارد بحث کرونا شده و بخشی از بار را بردارد. این اقدام از تولید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده گرفته تا در حوزه واردات دارو را شامل می‌شود.

     دستور بستن راه‌ها ابلاغ نشده است

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا ضمن تشریح آخرین وضعیت راه‌های کشور گفت: در حال حاضر هیچگونه دستوری مبنی بر بسته شدن راه‌های کشور به پلیس راهور ابلاغ نشده است.

نادر رحمانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ترافیک خاصی در محورهای مواصلاتی کشور نداریم، اظهار کرد: تردد در بیشتر محورها به صورت روان درجریان است. او به ایسنا گفت: ترافیک در آزادراه تهران-کرج در هر دو مسیر رفت و برگشت از محدوده پل کلاک تا پل فردیس به دلیل عملیات راه‌سازی نیمه سنگین گزارش شده است. به گفته رحمانی درحال حاضر در بیشتر محورهای استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، لرستان و کرمانشاه بارش باران داریم. رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا در پایان تاکید کرد: در حال حاضر هیچگونه دستوری مبنی بر بسته شدن راه‌های کشور به پلیس راهور ابلاغ نشده است.

     دعوت به کار پرستارانی که بیکار شده‌اند

در شرایطی که کادر درمانی بیمارستان‌هایی که پذیرای بیماران مبتلا به کرونا هستند، با مشکل کمبود کادر پزشکی رو به رو هستند، معاون مراقبت‌های پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پرستارانی که به دلیل شرایط خاص از کار کنارگیری کرده باشند، می‌توانند به مرکز درمانی سابق خود مراجعه کنند تا به‌صورت شرکتی و خرید خدمت به‌کار گرفته شوند. مریم حضرتی در ارتباط با به‌کارگیری پرستارانی که ۸ یا ۹ سال پیش از این موعد، به هر دلیلی از کار کنارگیری کرده‌اند یا برکنار شده‌اند، به ایلنا گفت: پرستارانی که به دلیل شرایط خاص از کار کنارگیری کرده باشند، می‌توانند به مرکز درمانی سابق خود مراجعه کنند تا به‌صورت شرکتی و خرید خدمت به‌کار گرفته شوند.

او افزود: البته مشروط بر اینکه، افراد مشکل قانونی مثل مشکلات اخلاقی هنگام خروج از کار نداشته باشند. وی در رابطه با پرستارانی که سابق براین استخدام رسمی مراکز درمانی بودند، گفت: اگر این پرستاران نیز مشکل قانونی یا اخلاقی هنگام کنارگیری از شغل نداشته باشند، می‌توانند به راحتی با مراجعه به مراکز درمانی و به صورت شرکتی و خرید خدمت استخدام شوند.

     توزیع اقلام بهداشتی بین کودکان کار

سازمان بهزیستی راهکاری برای پایان دادن به کار کودکان ندارد، اما در این شرایط چاره‌ای جز حمایت مقطعی از این کودکان وجود ندارد. رییس سازمان بهزیستی کشور از توزیع اقلام بهداشتی بین کودکان کار و خیابان سراسر کشور در هفته پایانی سال خبر داد. وحید قبادی‌دانا گفت: در هفته پایانی سال ۹۸ طرح آموزش و اهدا و توزیع اقلام بهداشتی ومواد ضدعفونی‌کننده برای کودکان کار و خیابان برای سراسر کشور به اجرا درمی‌آید. او با اشاره به اینکه این طرح با مساعدت بنیاد مستضعفان و توسط بهزیستی کشور اجرایی خواهد شد، اظهار کرد: در این طرح همکاران اورژانس اجتماعی سراسر کشور در خیابان‌ها به کودکان کار و خیابان آموزش‌های لازم را برای پیشگیری از ابتلا و جلوگیری از شیوع کرونا ویروس آموزش می‌دهند و جنبه‌های مختلف خطر برای این بیماری را گوشزد می‌کنند. قبادی‌دانا ادامه داد: همچنین در این طرح همکاران اورژانس اجتماعی به کودکان روش‌های پیشگیری و جلوگیری از آلودگی و سرایت این ویروس به دیگران را آموزش می‌دهند. او افزود: در خلال این طرح بسته‌های اقلام بهداشتی و مواد ضدعفونی‌کننده برای استفاده شخصی آنها در‌اختیارشان قرار داده می‌شود. این طرح‌ توسط همکاران‌ اورژانس اجتماعی بهزیستی و با کمک‌ فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد در امور کودکان انجام می‌شود و رویکرد آن کاهش آسیب و جلوگیری از افزایش شیوع و بروز کرونا‌ویروس در کشور است.

 

ارسال نظر