کرونا همچنان قربانی می‌گیرد

۱۳۹۸/۱۲/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۳۰۱
کرونا همچنان قربانی می‌گیرد

تعداد مبتلایان به ویروس کرونا افزایش یافت و در طول 24 ساعت، ۸۸۱ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور ثبت و گزارش شد. کیانوش جهانپور در توضیح آخرین موارد بروز و فوتی ناشی از کروناویروس جدید در کشور گفت: بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی و از ظهر دوشنبه تا ظهر دیروز ۸۸۱ مورد قطعی ابتلا به کووید ۱۹ در کشور ثبت شد. همچنین متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۴ تن نیز به دلیل این بیماری جان باختند.

او گفت: به این ترتیب کل مبتلایان به این بیماری در کل کشور به ۸۰۴۲ نفر رسید و متاسفانه مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۲۹۱ مورد رسید. او همچنین گفت: خوشبختانه تاکنون ۲۷۳۱ نفر از بیماران بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و روند بهبودی و ترخیص این بیماران افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

    افزایش مسمومیت‌ها

با ضدعفونی‌کننده‌های الکلی

از سوی دیگر رییس بخش مسمومین بیمارستان لقمان و عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مسمومیت برخی افراد به دلیل مصرف محلول‌های ضدعفونی‌کننده الکلی خبر داد و گفت: مردم باید توجه کنند این ذهنیت که شُرب الکل می‌تواند از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ پیشگیری کند، کاملا غلط است و هیچ پایه و اساس علمی ندارد.

شادنیا با اشاره به مصرف ژل ضدعفونی‌کننده و در مواردی محلول‌های الکلی از سوی برخی افراد با این توجیه که این اقدام از ابتلای آنها به بیماری کووید-۱۹ جلوگیری می‌کند، گفت: متاسفانه از شهرهای مختلفی چون اهواز، البرز، تهران و... مواردی از این اقدام گزارش شده است. مشخص آن است که در چند روز گذشته شاهد افزایش موارد مسمومیت با الکل سمی متانول بودیم که دلایل مختلفی داشته است.

او افزود: یکی از دلایل این اقدام، این بوده است که برخی افراد و بیماران تصور می‌کردند که از آنجایی که محلول‌های الکلی که نقش ضدعفونی‌کننده برای دست و سطوح دارند و ویروس کرونای جدید، نسبت به ترکیبات الکلی حساس است و از بین می‌رود، می‌توان برای شُرب هم از آن استفاده کرد و بنابر همین تصور غلط و غیرعلمی اقدام به شُرب الکل کرده‌اند؛ با این ذهنیت که شاید شُرب الکل بتواند از ابتلایشان به بیماری کووید-۱۹ پیشگیری کند. شادنیا با بیان اینکه این اقدام غلط بوده و هیچ پایه و اساس علمی ندارد، ‌اظهار کرد: در نتیجه شُرب الکل که در پاره‌ای از موارد الکل متیلیک (که یک الکل کاملا سمی است)، بوده و می‌تواند منجر به بروز مسمومیت‌های شدید و حتی کشنده شود. این اقدام به‌گونه‌ای است که روزانه حدود چهار یا پنج مورد از این اقدام را به من گزارش می‌دهند. او خطاب به مردم تاکید کرد: مردم باید توجه کنند که این ذهنیت که شُرب الکل می‌تواند از ابتلا به بیماری کووید-۱۹ پیشگیری کند، کاملا غلط است و هیچ پایه و اساس علمی ندارد. در هیچ منبع علمی داخل یا خارج از کشور که تا امروز درباره این بیماری منتشر شده، ذکر نشده که مصرف الکل می‌تواند کمک‌کننده باشد. از طرفی برای برخی هم این ذهنیت ایجاد شده که استفاده موضعی از این محلول‌های ضدعفونی‌کننده، خطرناک است که به صراحت می‌گویم که مصرف موضعی این ترکیبات (اتانول یا الکل اتیلیک) بسیار در ضدعفونی دست کمک‌کننده بوده و می‌تواند پیشگیری کند و مصرف آن به صورت موضعی هیچ‌گونه مسمومیت خطرناکی را برای فرد ایجاد نمی‌کند. آنچه که خطرناک است، ‌مصرف خوراکی الکل است. او تاکید کرد: حتی به هیچ عنوان مصرف نوشیدنی‌های الکلی هم در این بیماری توصیه نمی‌شود؛ چراکه هیچ نقش و اثر درمانی و پیشگیری‌کنندگی در این حوزه ندارد.

   پیش‌بینی اینترنت رایگان

برای دانش‌آموزان

وزیر آموزش و پرورش از پیش‌بینی اینترنت رایگان برای دانش‌آموزان با هدف دسترسی آسان به آموزش‌ها خبر داد و گفت: مساعدت خانواده‌ها در ارایه آموزش‌های فضای مجازی از افزایش زمان دوره تحصیلی جلوگیری می‌کند محسن حاجی میرزایی با اشاره به شرایط کنونی در مورد وضعیت آموزشی کشور اظهار کرد: جامعه ما مانند بسیاری از کشورهای دنیا با مشکلات ناشی از وجود یک ویروس مزاحم و مهاجم روبرو است لذا این موضوع جریان زندگی، سلامت، کسب و کار، آموزش و اقتصاد را تحت تأثیر قرار داده و متاسفانه همه این بخش‌ها را دچار آسیب و اخلال کرده است.

حاجی میرزایی اظهار کرد: یکی از حوزه‌هایی که با ورود این ویروس به کشور دچار آسیب شده، بحث آموزش است، لذا خانواده بزرگ آموزش و پرورش تمام تلاش خود را در جهت به حداقل رساندن این آسیب‌ها انجام می‌دهد.

او اضافه کرد: از آنجا که برگزاری کلاس‌های درس به شیوه معمول احتمال شیوع ویروس کرونا را افزایش می‌دهد لذا بر اساس مصوبه ستاد ملی پیشگیری از بیماری کرونا مدارس تعطیل شد، اما این به این معنا نیست که مسوولیت مدیران، معلمان و کادر آموزشی تعطیل می‌شود بلکه تنها مدل آموزش تغییر کرده است بنابراین ما در این مدت تلاش کردیم تمهیداتی را بیندیشیم تا نتیجه آن استمرار آموزش‌ها باشد. وی در خصوص جزییات این نرم افزار گفت: این نرم افزار که تا پایان هفته کاربردی می‌شود به گونه‌ای است که معلمان می‌توانند محتواهای آموزشی خود را برای دانش‌آموزان ارایه دهند و محتواهایی هم از طریق آموزش و پرورش به آنها داده می‌شود. حاجی میرزایی درباره رایگان بودن اینترنت برای استفاده از این شیوه تدریس، گفت: دسترسی به اینترنت برای دانش‌آموزان رایگان پیش‌بینی شده است و امیدواریم خانواده‌ها از این فرصتی که در خانه هستند برای ارتقای آموزش دانش‌آموزان استفاده کنند.

 

ارسال نظر