روند کاهشی تعداد مبتلایان روزانه کرونا

۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۲۰۶
روند کاهشی تعداد مبتلایان روزانه کرونا

بر اساس آخرین آمارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی تاکنون ۷هزار و ۱۶۱ مورد قطعی ابتلا به کرونا در کشور شناسایی شده است. بررسی آمار مبتلایان قطعی این بیماری در سه روز گذشته حکایت از آن دارد که کاهش نسبی در آمارهای روزانه وزارت بهداشت از مبتلایان دیده می‌شود، به‌طوری‌که روز 17 اسفند، ۱۰۷۶ مورد جدید ابتلا در 24 ساعت، روز هجدهم، ۷۴۳ مورد جدید مبتلا و روز گذشته تعداد ۵۹۵ مورد جدید قطعی ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از سوی وزارت بهداشت ثبت و گزارش شده است. با این حال اگرچه مسوولان وزارت بهداشت کاهش نسبی را تایید می‌کنند، اما معتقدند ابتلا به کرونا روی نمودار همچنان روند صعودی داشته و متخصصان هم بر این موضوع تاکید می‌کنند که این کاهش آمار اصلا به معنای آن نیست که ابتلا به بیماری کم شده است بلکه همچنان کرونا گروه بیشتری از مردم را درگیر می‌کند و شدت شیوع بیماری کرونا تا پایان اسفند ادامه دارد.

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته کشور کرونا درباره کاهش اعداد مبتلایان به کرونا در سه روز گذشته که از سوی وزارت بهداشت اعلام شد به تعادل گفت: کرونا اصلا روند کاهشی ندارد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که 80 درصد عفونت این بیماری بدون علامت بوده و آمار وزارت بهداشت تنها مربوط به افرادی است که علامت داشته و با وضعیت حاد به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

او افزود: درحالی که گروه وسیعی از افراد را داریم که ممکن است به کرونا مبتلا باشند اما چون هیچ علائم خاصی ندارند بنابراین به مراکز درمانی هم مراجعه نکرده‌اند پس در آمار هم ثبت نمی‌شوند اما می‌توانند ناقل بیماری باشند. در شرایط فعلی نگرانی بابت این گروه است که اتفاقا به نظر می‌رسد در حال افزایش هم باشند. از سوی دیگر گروه دیگری هم داریم که علائم خفیف دارند اما به سبب هشدارهایی که اعلام می‌کنند مراکز درمانی آلوده است در خانه قرنطینه بوده و به مراکز بهداشتی مراجعه نکرده‌اند پس آمارشان هم در جایی ثبت نشده است. بنابراین باید همچنان نکات بهداشتی را رعایت کرد، از تردد و سفر خودداری کرده و توجه کنیم کرونا همچنان روند افزایشی دارد. اظهارات مردانی در حالی است که کیانوش جهانپور، رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت روند تعداد مبتلایان جدید کرونا در کشور را همراه با کاهش نسبی اعلام کرد اما معتقد است همچنان نمودار ابتلا به این بیماری صعودی است. او درباره این موضوع گفت: شاهد روند کاهش نسبی در تعداد مبتلایان جدید شاهدیم، البته هنوز هم نمی‌خواهیم درباره این روند کاهشی نسبی قضاوت کنیم. زیرا هنوز برای قضاوت در این باره زود است، اما به هر حال امیدواریم که این کاهش نتیجه رعایت نکات بهداشت فردی و عمومی و توجه مردم به اصول خود مراقبتی و دیگر مراقبتی ظرف هفت تا ۱۰ روز اخیر باشد که امروز نتیجه آن را شاهد هستیم. همچنین امیدواریم با رعایت بیشتر نکات بهداشتی، توجه و تمرکز بیشتر و همکاری و مشارکت عمومی در روزهای آینده این روند کاهشی ادامه یابد. وی افزود: البته باید توجه کرد که همچنان روند ابتلا به بیماری در نمودار صعودی است. در عین حال مهار و کنترل این بیماری به تلاش، همکاری و هم‌افزایی نظام سلامت، مردم و سایر بخش‌ها در کشور وابسته است.  با این وجود در بیستمین روز از شیوع کرونا در ایران براساس آمار وزارت بهداشت ۷۱۶۱ مورد قطعی ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شناسایی شده است که از این تعداد ۲۳۹۴ نفر بهبودیافته و ۲۳۷ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند. تهران همچنان در صدر بالاترین آمار مبتلایان ویروس کرونا و یکی از کانون‌های شیوع این ویروس است. سخنگوی وزارت بهداشت با توجه به اینکه کانون شیوع این بیماری تجمعات است، از مردم خواست تا در این تجمعات حضور نداشته باشند.

   برپایی بیمارستان صحرایی در رشت

آن‌طور که متخصصان کادر درمانی در مقابله با کرونا می‌گویند، شدت شیوع بیماری کرونا تا پایان اسفند ادامه دارد و این در حالی است که استان‌های شمالی برای مبارزه با کرونا با کمبود امکانات پزشکی و کادر درمانی مواجه شده‌اند و علاوه بر وضعیت اضطراری در گیلان، آمار مبتلایان به کرونا در مازنداران نیز افزایش پیدا کرده است. از همین رو روز گذشته در محوطه بیمارستان رازی شهر رشت با همکاری سپاه استان یک بیمارستان صحرایی با ظرفیت 80 تخت از روز گذشته برپا شده است. محمود قاسم‌نژاد درویشی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گیلان با بیان اینکه این بیمارستان قابلیت افزایش 20 تخت دیگر نیز دارد تا به 100 تخت برسد، ادامه داد: بیمارستان‌های رازی و حضرت رسول‌(ص) در رشت ظرفیت‌های خوبی برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا دارند و به میزان 500 تخت آمادگی پذیرش در این بیمارستان‌ها و جود دارد.

او درباره وضعیت شهرستان‌های این استان تصریح کرد: در بیمارستان‌های شهرستان‌ها نیز یک بخش مجزا به صورت ایزوله برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده است. همچنین دانشگاه علوم پزشکی در سایت لاکان این آمادگی را دارد که 350 تخت بیمارستانی ایجاد کند.

قاسم‌نژاد درباره کمبود امکانات برای کادر درمانی در این استان گفت: پزشکان و پرستاران و کادر درمانی در بیمارستان‌های استان گیلان به صورت سه شیفت فعالیت می‌کنند و وسایل حفاظت شخصی مانند دستکش، گان و...که باید بلافاصله بعد از پایان هر شیفت تعویض شود با توجه به ازدیاد تقاضا کم است اما دانشگاه علوم پزشکی استان از طریق وزارت بهداشت توانسته است تاکنون تمام لوازم مورد نیاز کادر درمان را به روز تامین کند. ممکن است که کادر پزشکی نگرانی و دغدغه دو روز آینده را داشته باشد اما  اقلام در اختیار کادر درمان قرار داده شده است.

   الکل هم دردسرساز شد

شیوع کرونا و آمار تلفات ناشی از این بیماری درحالی است که به موازات آن مصرف الکل‌های غیراستاندارد هم تبدیل به معضلی جدید شده است تاجایی که بنابر گفته رییس مرکز روابط‌عمومی وزارت بهداشت تنها در استان خوزستان که از ابتدا تاکنون ۷۳ ابتلای قطعی به ویروس کرونا داشته است، ظرف دو روز ۳۳۱ مراجعه ناشی از آشامیدن فرآورده‌های الکلی و فوت ۲۰ نفر به همین علت رخ داده که جهانپور از آن با عنوان یک فاجعه یاد کرده و افزود: مصرف الکل هیچ تاثیری در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد و فقط می‌تواند از الکل برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده کرد. از سوی دیگر شاهین شادنیا، رییس بخش مسمومیت‌های بیمارستان لقمان هم در شرح وضعیت مسمومیت‌‌های ناشی از مصرف الکل یا محلول‌های الکلی که افراد با ذهنیتِ پیشگیری ابتلا به کرونا مصرف می‌کنند، گفت: متاسفانه شیوع چنین مسمومیت‌هایی را از هفته گذشته شاهد هستیم. سیر این نوع مسمومیت‌ها صعودی است، اما خوشبختانه با اطلاع‌رسانی در چند روز گذشته، شیب صعودی نمودار این مسمومیت کاهش پیدا کرده است. ما موارد قابل توجهی مسمومیت با الکل‌های سمی داریم. متاسفانه شیوع این نوع مسمومیت محدود به تهران نیست و در شهرهای مختلف کشور مشاهده می‌شود. اظهارات مسمومان نشان می‌دهد با این ذهنیت که اگر الکل سطوح را ضدعفونی می‌کند و ویروس کووید ۱۹ را از بین می‌برد، خوردن آن نیز می‌تواند باعث پیشگیری از این ویروس شود.  او افزود: در پاره موارد الکلی که مصرف شد، الکل سمی متانول بود که منجر به بروز عوارض برای این بیماران شد. الکل اتیلیک و الکل اتانول هر دو بی‌رنگ هستند و افتراق این دو نوع الکل از یکدیگر نیاز به تخصص دارد. ممکن است افراد به خاطر تبلیغات یا به تشخیص فردی متانول را به جای الکل اتیلیک خورده باشند. اساس قضیه این است که نه متانول و نه اتیلیک، هیچ تاثیری بر عفونت‌زدایی و پیشگیری در مقابله با هیچ ویروسی ندارند. به عبارت ساده‌تر مصرف خوراکی الکل بدن را ضدعفونی نمی‌کند. این کاملا یک استدلال غلط است.

شادنیا در رابطه با میزان مسمومیت‌ها گفت: با توجه به اینکه این نوع مسمومیت نادر تلقی می‌شود، ما وارد یک پیک از این نوع مسمومیت شده‌ایم. از هفته گذشته به یک‌باره، روزانه شاهد بستری شدن میانگین ۳ تا ۵ نفر در بیمارستان هستیم. همچنین گزارش فوت به دلیل این مسمومیت در بیمارستان لقمان ۳ مورد بوده است. مسلما آمار مسمویت و فوتی در کشور بیشتر است.

همچنین مسعود مردانی، عضو هیات علمی بیمارستان لقمان هم با اشاره به اینکه میزان مراجعه به این بیمارستان به دلیل مسمومیت‌های الکلی افزایش داشته بیان کرد: توصیه می‌کنیم برای ضدعفونی کردن سطوح و لباس به هیچ عنوان از الکل استفاده نکنند. بهترین راه برای ضدعفونی کردن آب و وایتکس رقیق شده است، چراکه هم به صرفه و هم کم هزینه‌تر است. اگر خیلی سطوح آلوده باشد، می‌توان از محلول یک به ده آب و وایتکس استفاده کرد و برای ضدعفونی کردن جاهایی مانند میز کار و پیشخوان مغازه استفاده از محلول یک به 50 آب و وایتکس کفایت می‌کند.

او افزود: همانطور که گفتم، در حال حاضر آمار مراجعان مسمومان با الکل به بیمارستان لقمان افزایش پیدا کرده است. باید اطلاع‌رسانی گسترده‌ای صورت بگیرد تا مردم بدانند، استفاده از ژل‌های ضدعفونی‌کننده‌ای که اگر با پایه الکل متانول باشد، ممکن است باعث مسمومیت و مرگ آنها شود و در شرایطی که تمام بیمارستان‌ها درگیر بیماران کرونایی هستند و امکانات برای رسیدگی این بیماران کم است، نباید اقداماتی انجام داد که زحمت مضاعف هم برای خود افراد و هم کادر درمان و جامعه ایجاد کرد.

   منع برگزاری مراسم سال نو در بقاع متبرکه

حجت‌الاسلام محمد نوروزپور، مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره اقدامات سازمان اوقاف در خصوص جلوگیری از تجمعات در بقاع متبرکه گفت: تمام تجمعات در بقاع متبرکه لغو شده است، حتی مراسم‌ها و تجمعات را در بقاع متبرکه استان‌هایی که محدودیتی از سوی مسوولان بهداشتی ایجاد نشده بود، نیز لغو کردیم. همچنین برگزاری مراسم پنجشنبه آخرسال و سال تحویل نیز در تمام بقاع متبرکه کشور لغو شده است. در ابلاغیه‌ای که روز سوم اسفندماه به تمامی ادارات کل اوقاف در استان‌ها ارسال شده است، اعلام کردیم، برگزاری هر نوع تجمعات در بقاع متبرکه ممنوع است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه درباره تدفین فوت‌شدگان در آرمستان‌های بقاع متبرکه گفت: در خصوص تدفین اموات نیز با هماهنگی و مجوز شبکه بهداشت تدفین در آرامستان‌های بقاع متبرکه انجام می‌شود.

 

ارسال نظر