مسوولیت محیط زیست به مناطق چهارگانه محدود نیست

۱۳۹۸/۱۲/۱۴ - ۰۰:۳۸:۴۱
کد خبر: ۱۶۴۹۴۶
مسوولیت محیط زیست به مناطق چهارگانه محدود نیست

رییس اداره حیات وحش استان تهران گفت: بحث مدیریت حیات وحش چه داخل مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و چه خارج از این مناطق در وظایف سازمان محیط زیست تعریف شده است.

محمد کرمی، رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان تهران، گفت: با توجه به اهمیت گونه‌های مختلف گیاهی جانوری، اقداماتی برای آگاهی عمومی و معرفی اینگونه‌ها انجام می‌دهیم چرا که حیات وحش دارای ارزش‌های ذاتی، ژنتیکی، اقتصادی، علمی، آموزشی و حتی تفریحی و زیبایی‌شناسی دارد.

کرمی افزود: حتماً باید کمک جامعه مدنی و تشکل‌های مردمی و افراد غیردولتی را همراه داشته باشیم تا بتوانیم از این موهبت الهی به نحو احسن حفاظت کنیم. همچنین بتوانیم از تجارت غیرقانونی آنها جلوگیری کنیم که یکی از معضلات و مشکلاتی است که در دنیا با آن مواجه هستیم.

او تأکید کرد: تخریب زیستگاه‌های حیات وحش باعث شده برخی از این گونه‌ها را طی سال‌های گذشته از دست داده باشیم، مثل ببر ایرانی و شیر ایرانی که تخریب زیستگاه و شکار غیرمجاز و برداشت بی‌رویه باعث شده آنها را از دست داده باشیم. رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان تهران در پاسخ به اینکه آیا تعارض حیات وحش با منافع انسانی تنها محدود به مناطق تحت مدیریت زیست است یا نه گفت: این تصور کاملاً نادرستی است که محیط زیست تنها در مناطق چهارگانه مسوولیت دارد چرا که بحث مدیریت حیات وحش چه داخل مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست و چه خارج از این مناطق در وظایف سازمان محیط زیست تعریف شده است. برای ما زیستگاه مهم است یعنی جایی که حیات وحش در آن زیست می‌کند و حضور دارد، حالا چه داخل مناطق چهارگانه باشد و چه بیرون از آن. بنابراین این تصور که گونه‌های خارج از مناطق ما هیچ مدیریت و قانونی بر آنها حاکم نیست کاملا نادرست است. هر کجا که گونه‌های حیات وحش مورد تعرض قرار بگیرند و مشکلی برایشان به وجود بیاید محیط زیست باید ورود پیدا بکند. او با اشاره به مرگ یک پلنگ در مجاورت منطقه حفاظت شده بر اثر برخورد با قطار گفت: راه‌حل این نیست که از مجاورت مناطق ما هم خط آهن رد نشود؛ حتی داخل مناطق ما هم در مواردی قانون این اجازه را می‌دهد اما باید تمهیداتی دیده شود تا جایی که گذار حیات وحش است زیرگذر یا روگذر فراهم شود و در دنیا هم همین کار را می‌کنند.

 

ارسال نظر