شمار جانباختگان کرونا به ۵ تن رسید

۱۳۹۸/۱۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۱۶۱
شمار جانباختگان کرونا به ۵ تن رسید

اطلاع‌رسانی دیرهنگام وزارت بهداشت از شیوع کرونا در ایران باعث شد افراد بیشتری در معرض این ویروز قرار بگیرند. رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت از شناسایی قطعی ۱۰ مورد جدید کروناویروس ۲۰۱۹ خبر داد.

کیانوش جهانپور درباره آخرین وضعیت بیماری کروناویروس جدید در کشور گفت: تا این لحظه بیش از ۷۸۵ نفر از میان هزاران نفری که به مراکز بهداشتی مراجعه کردند، به مراکز درمانی ارجاع شدند و تحت نظر قرار گرفتند تا بررسی‌های بیشتری روی آنها انجام شود.

او افزود: از میان جمع تحت نظر، تا روز گذشته ۱۸ نفر مبتلای قطعی به بیماری کووید ۱۹ یا کروناویروس جدید بودند و ظرف ظهر روز گذشته و قبل از ظهر امروز هم ۱۰ مورد جدید ابتلای قطعی به کرونا ویروس تایید شده است که از این جمع هشت نفر از شهر قم، دو نفر از بیماران بستری در شهر تهران هستند که تشخیص‌شان قطعی شده و نتایج آزمایشگاهی آنها به صورت قطعی آنها اعلام شده است. بنابراین مجموعا با آماری که طی روزهای گذشته اعلام شد ۲۸ نفر تشخیص قطعی کروناویروس در کشور داشتیم که البته این طبق نمونه‌هایی است که از دیروز تا امروز تشخیص داده شدند. جهانپور ادامه داد: هم نمونه‌هایی که امروز تشخیص داده شده‌اند و هم نمونه‌های قبلی عمدتا یا در شهر قم ساکن هستند یا سابقه و شرح حالی مبنی بر مراجعت به شهر قم ظرف روزهای گذشته داشته‌اند. یعنی عمدتا به قم سفر داشته‌اند البته مواردی هم هستند که در تهران یا شهرهای دیگر بوده‌اند که ممکن است سابقه حضور یا مسافرت به شهر قم نداشته باشند.جهانپور تاکید کرد: یک نفر از موارد ۱۰ گانه جدید که امروز ابتلای‌شان به کرونا ویروس جدید تایید شد، متاسفانه فوت کردند. بنابراین مجموعا تا قبل از ظهر امروز (دیروز) پنج نفر بر اثر ابتلا به کرونا ویروس جدید در کشورمان جانشان را از دست داده‌اند.

از سوی دیگر رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: هیات امنا اقدام به خرید تمام تولیدات ماسک‌های شرکت‌های ایرانی می‌کند و آن را برای توزیع رایگان در بین خانواده‌ها در سراسر کشور در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار می‌دهد. یوسفی با اعلام این خبر اظهار کرد: با توزیع رایگان ماسک در کشور، علاوه بر ایجاد آرامش روانی در جامعه، بحث سوداگری و اختلال در نظم اجتماعی و اقتصادی کشور از بین می‌رود. با هماهنگی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو، دستورالعمل ممنوعیت خرید و فروش ماسک در داروخانه‌ها به زودی ابلاغ می‌شود.

او تاکید کرد: ماسک‌های خریداری شده و وارداتی به همراه بسته آموزشی و محلول شوینده از طریق خانه‌های بهداشت، مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه‌های سلامت و واحدهای بهداشتی در کشور در بین مردم به صورت توزیع می‌شود. رییس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی در معالجه بیماران یادآور شد: ماسک‌ها و بسته‌های آموزشی وزارت بهداشت با اولویت استان‌هایی که در آنها موارد مثبت کووید19 گزارش شده و به صورت همزمان در سایر استان‌ها توزیع می‌شود.در حالی که انتشار خبرهای متعدد در فضای مجازی مردم را بیش از پیش نگران کرده است، وزیر بهداشت تاکید کرد: با توجه به سوابق گذشته می‌گویم کرونا را به زودی شکست می‌دهیم.سعید نمکی گفت: حدود ۲۵، ۲۶ روز پیش اولین لحظاتی که صدای کرونا در اطراف کشور  شنیدم از سوی چین، در خواست محدود کردن پروازها را داشتم؛ شاید یگانه مردی که ایستادند برای انجام این کار دکتر جهانگیری بودند. او ادامه داد: به عنوان کهنه سرباز سلامت ایران که در حذف سرخک، حذف کزاز، برنامه فلج اطفال و ... مسوولیت داشتم و امسال در سیلاب‌های اخیر که سازمان جهانی بهداشت حیرت کرد در اوج تنهایی و تحریم و بدون حمایت بین‌المللی اپیدمی‌ بیماری واگیر نداشتیم و همچنین انفلوانزای H۱N۱ را مدارا کردیم که کشندگی‌اش به مراتب بیشتر از کرونا است، می‌گویم کرونا را شکست می‌دهیم.نمکی گفت: امروز بسیج «کرونا را شکست می‌دهیم» را به عنوان بسیج دانشگاهی شروع کردیم و مردم مطمئن باشند عنقریب خبر شکست کرونا را خواهند شنید.

     برای قرنطینه به جمع‌بندی نرسیدیم

همچنین رییس پدافند غیرعامل کشور اعلام کرد که فعلا به جمع‌بندی برای قرنطینه نرسیدیم. سردار جلالی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه درباره کروناویروس آیا احتمال قرنطینه شهرها وجود دارد، گفت: در چرخه اقدامات پدافند زیستی، اقدامات قرنطینه وجود دارد و زمانی که کنترل توسعه انتشار ویروس از بین برود طبیعا قرنطینه یکی از اقداماتی است که باید انجام شود ولی هنوز به این جمع‌بندی نرسیدیم. او که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد گفت: از سه روز گذشته آمار مبتلایان حتی در قم افزایش پیدا نکرده و کنترلی در حال انجام است و وضعیت آمارها نشان از ثبات دارد. جلالی در پاسخ به سوالی در مورد احتمال قرنطینه قم یا مراکز زیارتی گفت: هشدارهای بهداشتی باید تقویت شود و تاکید کردم که باید سطح آموزش بالا برود.

در این چند روز در عین حال که شاهد خودداری وزارت بهداشت از اعلام ابتلا به ویروس کرونا بودیم، خبرهای نادرستی نیز در فضای مجازی در رابطه با این ویروس منتشر می‌شد.  رییس پلیس سایبری کشور گفت: پلیس فتا با منتشرکنندگان هرگونه کلیپ جعلی یا خبر کذب در مورد بیماری کرونا ویروس برخورد قانونی می‌کند.وحید مجید با توجه به اظهارنظر رسمی مقامات وزارت بهداشت در خصوص مشاهده مواردی دال بر ابتلای تعدادی از هموطنان به بیماری کرونا ویروس و نظر به اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته در صدا و سیما و خبرگزاری‌ها مرتبط با این موضوع، گفت: بر اساس رصدهای صورت گرفته در فضای مجازی کشور که جزو ماموریت‌های اصلی این پلیس محسوب می‌شود، متاسفانه شاهد انتشار اخبار جعلی و کلیپ‌های غیرواقعی و تقطیع شده در خصوص انتشار وسیع بیماری کروناویروس هستیم که انتشار اینگونه کلیپ‌ها و اخبار جعلی در فضای مجازی باعث ایجاد نگرانی خانواده‌ها و تشویش اذهان عمومی در کشور شده است.به گفته او، تیمی از کارشناسان فنی پلیس فتا با تشکیل کارگروه ویژه در سطح کشور مسوولیت رصد و پایش، جریانات این حوزه را با دقت و به صورت شبانه روزی بر عهده دارند و تاکنون تعدادی افراد متخلف و مجرم در این حوزه در سطح استان‌های کشور به دلیل ارتکاب به انتشار اخبار کذب و تصاویر غیرواقعی شناسایی و ضمن دستگیری به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

 

ارسال نظر