عواقب توزیع داروهای درمان اعتیاد در داروخانه‌ها

۱۳۹۸/۱۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۳۰۶

پیرو پیش‌نویس ضابطه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، جهت توزیع و عرضه داروهای مخدر در داروخانه‌ها، اعتراض جمعی از کارشناسان حوزه مدیریت و درمان اعتیاد کشور مطرح شد که رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور ضمن هشدار در مورد عواقب خطرناک توزیع داروهای ویژه درمان اعتیاد در داروخانه‌ها درباره این موضوع گفت: وزارت بهداشت از مصوبه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر چشم‌پوشی کرده است.

مجتبی غالبی روز یکشنبه در نشست با اعضای این کانون در محل انجمن، افزود: از اواخر سال ۸۱ که مراکز سرپایی درمان اعتیاد در کشور تاسیس شد، نحوه درمان معتادان در این مراکز بدین صورت بوده که بیمار ضمن مراجعه به مرکز و ارایه مدارک هویتی، پرونده درمانی برایش تشکیل و به کمک پزشک، نوع دارو و درمان مناسب بیمار تشخیص داده می‌شود.

وی اظهار داشت: در جلسات بعدی، بیمار به‌صورت منظم به مرکز مراجعه کرده و همزمان با دریافت و مصرف دارو، از خدمات غیر دارویی مانند آموزش‌های فردی، گروهی و خانوادگی که توسط روانشناس یا مددکار مرکز ارایه شده، بهره‌مند می‌شود. رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز درمان اعتیاد کشور ادامه داد: مهم‌ترین مزیت این مراکز، ارایه خدمات دارویی و غیر دارویی به‌صورت همزمان و در یک مکان به همراه نظارت مستقیم پزشک و پرستار بر میزان و نحوه مصرف داروی مخدر و در اختیار داشتن وسایل و تجهیزات احیاء است. وی تصریح کرد: متاسفانه اخیرا سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت با تلاش زائد الوصفی به دنبال در اختیار گرفتن داروهای ویژه درمان اعتیاد و توزیع یا عرضه این داروها توسط داروخانه‌های منتخب بوده و وزارت بهداشت مصوبه کمیته درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور را به هیچ انگاشته و بدون توجه به عواقب قطعی و خطرناک این طرح، برای جامعه اسلامی ایران و صرفا برای دستیابی به منفعت مالی و حمایت از اعضاء صنفی خود، همچنان پیگیر در اختیار گرفتن داروهای مخدر ویژه درمان اعتیاد و توزیع یا عرضه آن در داروخانه‌ها است. هومان نارنجی‌ها فعال حوزه پیشگیری، درمان و پژوهش در حوزه اعتیاد نیز در این نشست گفت: این تصمیم‌گیری در حالی صورت می‌گیرد که سازمان غذا و دارو اطلاعات دقیقی از میزان تولید داروهای مخدر از کارخانجات ندارد و صدور مجوزهای تولید مخدر به این شرکت‌ها رو به افزایش است. وی افزود: همچنین هیچ‌گونه پژوهشی تاکنون در خصوص نحوه و میزان نشت دارو در کشور انجام نشده است و میزان سهم شرکت‌های پخش و کارخانجات تولید‌کننده در فرآیند نشت، روشن نیست.

 

ارسال نظر