اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۶۳۲

چالش‌های جهانی سلامت در دهه آینده

سازمان جهانی بهداشت (WHO) بحران اقلیمی، همه‌گیری بیماری‌ها و مقاومت دارویی را از جمله چالش‌های فوری سلامت در دهه آینده برشمرد.  تغییرات اقلیمی، بیماری‌های عفونی، مخالفان واکسیناسیون و مقاومت آنتی میکروبی از جمله مواردی هستند که در فهرست چالش‌های سلامت پیش‌روی سازمان جهانی بهداشت جای گرفته‌اند. فهرست جدید چالش‌های سلامت در دهه آینده توسط داده‌های کارشناسان سراسر جهان تهیه شده و نشان‌دهنده چالش‌های فوری و جهانی در حوزه سلامت است. «تدروس آدهانوم قبریسوس» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: این فهرست انعکاس‌دهنده نگرانی عمیقی است چرا که رهبران جهان منابع کافی را در اختیار سیستم‌ها و اولویت‌های سلامت قرار نداده‌اند و این امر جان انسان‌ها و نیز اقتصاد کشورها را با تهدید روبرو کرده است. او افزود: باید بدانیم سلامت سرمایه‌ای برای آینده است. کشورها برای نجات جان مردم خود در برابر حملات تروریستی سرمایه‌گذاری می‌کنند اما در برابر حملات ویروس‌ها فعالیتی ندارند. این درحالی است که همه‌گیری ویروس‌ها می‌تواند کشنده و با خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی چشمگیری همراه باشد. به گزارش شبکه خبری CNN، سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده است تمامی این چالش‌ها نیازمند پاسخگویی تنها یک حوزه درمانی نیست بلکه دولت‌ها، جوامع و سازمان‌های بین‌المللی باید در کنار یکدیگر فعالیت داشته باشند.

نیاز به ۲۱۰ مدرسه استاندارد اوتیسم

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه به ۲۱۰ مدرسه استاندارد اوتیسم نیاز داریم گفت: به همین علت با خیرین وارد گفت‌وگو شدیم و طبق توافقاتی که داشتیم کلنگ ساخت ۲۲۴ مدرسه در ۱۴ استان بر زمین زده خواهد شد. جواد حسینی با اشاره به راه‌اندازی مدارس جدید اوتیسم در سطح کشور اظهار کرد: طبق طرح آمایش سرزمینی ۴۶ مدرسه اوتیسم در مناطق مختلف داریم، هرچند هنوز ۱۴ استان ما مدرسه اوتیسم ندارند و دانش‌آموزان در قالب ۲۰۰ کلاس ضمیمه ادامه تحصیل می‌دهند. او افزود: به ۲۱۰ مدرسه استاندارد اوتیسم نیاز داریم و به همین علت با خیرین وارد گفت‌وگو شدیم و طبق توافقاتی که داشتیم کلنگ ساخت ۲۲۴ مدرسه در این ۱۴ استان بر زمین زده خواهد شد. رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پاسخ به پرسشی درباره افزایش آمار دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم گفت: شمار مبتلایان به اوتیسم‌ در حال افزایش نیست. اوتیسم دارای درجات مختلف است و یک علت افزایش آمار دانش‌آموزان اوتیسم بهبود روند و ابزارهای شناسایی است. در واقع طیف اوتیسم افزایش نیافته بلکه ابزارها مدرن‌تر و شناسایی بهبود پیدا کرده است. حسینی افزود: در حال حاضر تدوین و ابلاغ سندجامع اوتیسم را هم در قالب رشد کمی و هم کیفی در دستورکار داریم تا همه دانش‌آموزان مبتلا به اوتیسم بتوانند تحت پوشش آموزش‌های استاندارد قرار بگیرند و بتوانیم متناسب‌سازی آموزش، محتوا و اجرا را انجام دهیم. او در پاسخ به اینکه آیا تمام مبتلایان به اوتیسم، تحت پوشش آموزش قرار دارند؟ گفت: طرح سنجش بدو ورود به دبستان برای ثبت نام در کلاس اول الزامی است و تشخیص برای تمام آنها که در طرح سنجش شرکت می‌کنند انجام می‌شود. موردی نداریم که بگوییم دانش‌آموزی به دلیل کمبود فضا و معلم از تحصیل محروم می‌شود، اما خب به هرحال عده‌ای بازمانده از تحصیل هستند که ممکن است در بین آنها افراد اوتیسم نیز وجود داشته باشد.

اطلاعیه معاونت ریاست‌جمهوری درباره اهانت 2 مجری

معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری با صدور اطلاعیه‌ای با ابراز تاسف از سخنان اخیر دو مجری و کارشناس در رسانه ملی خواستار عذرخواهی آنها و رسیدگی مسوولان رسانه ملی به آن شد. به گزارش ایسنا، در متن اطلاعیه معاونت زنان آمده است: در این اندوه همگانی در فراق یاران از شهید سردار سلیمانی تا شهدای وداع کرمان و شهدای هواپیمای اوکراینی و حضور اعجاب برانگیز مردم عاشق برای تسلای خاطر یکدیگر و انسجام ملی، شایسته نبود در شبکه افق رسانه سیما جملاتی مانند« اگر کسی اعتقاد ندارد جمع کند و از ایران برود» و همچنین جملاتی هنجارشکن در مورد رفتار داعش با زنان شنیده شود. دیدن و شنیدن این سخنان که به صورت کلیپ‌هایی در فضای مجازی پخش شده، آیا جز ضربه زدن به نظام و گریزان کردن جوانان، ثمره دیگری دارد؟ ضرورت دارد گویندگان این اهانت‌ها در رسانه ملی که سبب جریحه‌دار شدن احساسات مخاطبین این رسانه شده‌اند از کرده خود عذرخواهی کنند.  معاونت زنان ریاست‌جمهوری از این بیانات که از سوی یک خانم صورت گرفته و در مورد دیگر درباره خانم‌ها انجام شده ابراز تاسف کرده و خواهان رسیدگی مسوولان آن رسانه به خطای ایشان شده است.  دیروز خانم مجری در ویدیویی که در فضای مجازی منتشر شد، درباره اظهارات اخیر به نوعی عذرخواهی کرد.

 

ارسال نظر