اخبار

۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۰۳۵

سازمان‌های بیمه‌گر پول بیمارستان‌ها را نمی‌دهند

رییس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران گفت: سازمان‌های بیمه‌گر تعهدات خود را در قبال بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به موقع رعایت نمی‌کنند. ادامه این وضعیت ورشکستگی بیمارستان‌ها یا کاهش تعهدات مراکز درمانی را در پی خواهد داشت.

علی امیر سوادکوهی، با انتقاد از عملکرد بزرگ‌ترین سازمان بیمه‌گر پایه در کشور، افزود: اگر بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی رفع نشود قطعاً طی ماه‌های آینده بسیاری از بیمارستان‌های کشور تعهدات خود را با سازمان تامین اجتماعی قطع خواهند کرد.

وی اظهار داشت: اگر به بیمارستان‌های دولتی و خصوصی نقدینگی مورد نیاز داده نشود یا دچار ورشکستگی می‌شوند یا باید سطح خدمات و پاسخ‌های درمانی را کاهش دهند که در هر دو حالت مردم و پزشکان متضرر خواهند شد.سوادکوهی افزود: هم‌اکنون ۱۳۰ فوق تخصص مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های مختلف کشور مشغول فعالیت و ارایه خدمات به بیماران هستند. هر چند که تحریم‌ها سبب بروز مشکلاتی در تامین تجهیزات و داروها شده است ولی بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها به بهترین نحو اداره می‌شوند.سازمان تامین اجتماعی بیش از ۹ ماه در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها تاخیر دارد. مصطفی سالاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اخیرا از پرداخت بدهی معوقه سال ۹۷ به مراکز درمانی طرف قرارداد این سازمان خبر داده و گفته است: سازمان تأمین اجتماعی ۱۶ هزار میلیارد تومان به بیمارستان‌ها بدهی داشت که اکنون این رقم به حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

واریز سری اول سرانه مدارس شبانه‌روزی از هفته آینده

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع اظهار کرد: از هفته آینده سری اول سرانه مدارس شبانه‌روزی واریز می‌شود و تا قبل از سال نیز بخش عمده‌ای از سرانه مدارس شبانه‌روزی پرداخت می‌شود.

علی‌ الهیار ترکمن در حاشیه سفر به استان هرمزگان با اشاره به سرانه مدارس شبانه‌روزی، اظهار کرد: ۳۶۰ هزار دانش‌آموز کشور در مدارس شبانه‌روزی مشغول به تحصیل هستند که فراهم آوردن امکانات رفاهی این دانش‌آموزان از اولویت‌های آموزش‌وپرورش است. علی‌رغم محدودیت‌های مالی آموزش‌وپرورش، در تلاش هستیم تا از همه منابع در دسترس برای بهبود وضعیت مدارس شبانه‌روزی و تأمین سرانه غذایی و رفاهی آنها بهره ببریم.معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع خاطرنشان کرد: در سال گذشته توانستیم ۳۰۰ میلیارد تومان از منابع هدفمندی یارانه‌ها را به سمت مدارس شبانه‌روزی سوق دهیم و در طرح معیشتی نیز امیدواریم که بتوانیم سهمیه خوبی برای این مدارس بگیریم.الهیار ترکمن بابیان اینکه سرانه غذایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کمتر از ۵ هزار تومان است، گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات وزارت آموزش‌وپرورش مختص مدارس شبانه‌روزی است که با هماهنگی‌های انجام‌شده با سازمان برنامه و خزانه کل کشور، از هفته آینده مرحله اول سرانه مدارس شبانه‌روزی واریز می‌شود و تا قبل از سال نیز بخش عمده‌ای از سرانه مدارس شبانه‌روزی پرداخت می‌شود.

 ۲۰ درصد جمعیت کشور دچار اختلال روانی است

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اعلام اجرای برنامه ملی بهبود سلامت روان در کشور گفت: به‌طور متوسط انتظار داریم بین ۱۸ تا ۲۰ درصد افراد کشور دچار یکی از اختلالات روانی مثل افسردگی یا اضطراب باشند که بر اساس برنامه ملی با غربالگری فعال شناسایی می‌شوند و تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

علیرضا رییسی افزود: یکی از اولویت‌های وزیر بهداشت بهبود شاخص‌های سلامت روان است و بر این موضوع تاکید می‌کند اما همه اقدمات این حوزه در اختیار وزارت بهداشت نیست. هدف کلان کشوری ارتقای سلامت روان مردم است که عوامل مختلفی مثل ایجاد نشاط در جامعه و کاهش فشار اقتصادی بر مردم و بسیاری از عوامل دیگر ارتباط دارد.

او به ایرنا گفت: با این وجود وزارت بهداشت برنامه ملی سلامت روان را تدوین کرده و به کل مراکز بهداشتی کشور نیز ابلاغ شده است. این اقدام از سال گذشته شروع شد و امسال شاخص‌های سلامت روان کمی و کیفی برای این برنامه تعریف شد و مشخص شد که در یک جمعیت چند درصد افراد دارای اختلال افسردگی یا اضطرابی و سایر اختلالات روانی هستند که باید آنها را پیدا کنیم و بر اساس این پیش بینی، کارکنان نظام سلامت باید این جمعیت دچار اختلال روانی را شناسایی و برای بهبود آنها بر اساس برنامه ملی اقدام کنند.معاون وزیر بهداشت درباره میزان پیش بینی جمعیت دچار افسردگی و اضطرابی در یک جمعیت مشخص در کشور گفت: این آمار برای هر یک از اختلالات روانی و در جاهای مختلف متفاوت است اما به‌طور میانگین انتظار داریم بین ۱۸ تا ۲۲ درصد جمعیت هر منطقه دچار یکی از این اختلالات باشند. مراکز بهداشتی باید این افراد را بیابد و در شبکه بهداشتی آنان را تحت پوشش مراقبت‌های سلامت روان قرار دهند.معاون وزیر بهداشت ادامه داد: اکنون ۱۶۰۰ کارشناس سلامت روان در قالب برنامه کاهش آسیب در شبکه بهداشتی کشور مستقر هستند و برنامه‌های مختلفی را برای غربالگری، شناسایی افراد دچار اختلالات روانی، ارایه خدمات آموزشی و ارجاع افراد نیازمند خدمات درمانی به سطوح بالاتر انجام می‌دهند.رییسی گفت: نحوه یافتن افراد دچار اختلال روانی به این صورت است که افرادی که برای دریافت هر نوع خدمت به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند از نظر وضعیت سلامت روان بررسی می‌شوند.

 

ارسال نظر