وزیر بهداشت مطرح کرد

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۴۴۰
وزیر بهداشت مطرح کرد

طرح تحول سلامت، یکی از طرح‌های مهم دولت روحانی، کم‌کم به سوی تعطیلی پیش می‌رود و از خدماتش کاسته می‌شود. مشکل پرداخت بدهی‌های تامین اجتماعی به مراکز درمانی نیز همچنان پابرجاست و با توجه به وضعیت اقتصادی، سال بعد، سال سخت‌تری برای بهداشت و درمان کشور خواهد بود.

وزیر بهداشت با اشاره به مطالبات وزارت بهداشت از تامین اجتماعی و پرداخت تدریجی معوقات مراکز درمانی، در عین حال گفت: چنانچه شرایط اقتصادی کشور با این آهنگ پیش رود، سال ۹۹ سال سخت‌تری خواهد بود و بنده نیز به عنوان مدیر ارشد مجموعه، به گونه‌ای عمل خواهم کرد که منطبق با جیب مملکت باشد و مطمئنم که مردم چنانچه بی‌عدالتی مشاهده نکنند، صبوری خواهند کرد.

سعید نمکی در جلسه شورای عالی نظام پرستاری، گفت: یکی از خسران‌های عظیم ملی ما، ضمن احترام به جامعه پزشکی، این است که برای سایر کادر بهداشتی و درمانی مملکت به عنوان ستون‌های اصلی خدمت، هویت مستقلی تعریف نکرده‌ایم.

او ادامه داد: در حال حاضر با پیگیری‌هایی که صورت گرفته، مطالبات ۱۰ هزار میلیارد تومانی ما از سازمان تامین اجتماعی، به ۵ هزار میلیارد تومان رسیده که به تدریج در حال پرداخت معوقات هستیم و در این زمینه پرستاران در اولویت هستند. چراکه پرستاران، همان قشری هستند که با ۱۸ ماه معوقه، به کار خود ادامه داده‌اند و در هیات دولت نیز، همواره از منش و شخصیت آنها دفاع کرده‌ام.

وزیر بهداشت بیان کرد: البته در این میان، برخی دانشگاه‌ها خوب عمل کردند و از درآمدهای اختصاصی شان دستمزد پرستاران را پرداخت کرده‌اند. برخی دیگر تاحدودی و برخی دیگر انگار نه انگار که پرستاران نیز در مجموعه، حقی دارند و با بهانه‌هایی از جمله اینکه این نیروها شرکتی یا قراردادی هستند، ضعیف کشی می‌کنند.

   احساس بی‌عدالتی

 باعث طغیان اجتماعی می‌شود

نمکی اظهار کرد: چنانچه شرایط اقتصادی کشور با این آهنگ پیش رود، سال ۹۹ سال سخت‌تری خواهد بود و بنده نیز به عنوان مدیر ارشد مجموعه، به گونه‌ای عمل خواهم کرد که منطبق با جیب مملکت باشد و مطمئنم که مردم چنانچه بی‌عدالتی مشاهده نکنند، صبوری خواهند کرد. آنچه باعث طغیان اجتماعی می‌شود، احساس تبعیض و بی‌عدالتی است.

وزیر بهداشت درخصوص جایگاه بهیاران، عنوان کرد: وظیفه وزیربهداشت، تامین نیروی انسانی کنار تخت بیمار و تامین سلامت مردم است و اصراری نیست که این فرد بهیار یا پرستار باشد، این موضوع را باید مدیریت کنید. اما این نکته را رعایت کنید که همان‌طور که پرستاران برای خود خواستار شخصیت و هویت سازمانی مستقل هستند، بهیاران نیز همین انتظار را دارند، اما به کارگیری این نیروها برعهده شما است و شورای عالی باید مدلی طراحی کند که این موضوعات را مدیریت کند.

نمکی در مورد استاندارد نیروی انسانی، گفت: اینکه برخی الگوهایی جهانی برداشته شده و در کشور تعریف می‌شود، پذیرفتنی نیست، بلکه ما نیازمند مدل‌های ملی هستیم. استاندارد نیروی انسانی باید برحسب نوع خدمت، تعریف شود. نیروی انسانی ما متناسب با تخت توزیع شده است و این درست نیست، بلکه باید متناسب با نوع خدمت این اقدام صورت گیرد. وزیر بهداشت درخصوص مجوز نیروی انسانی، بیان کرد: مجوز استخدام ۱۰ هزار نیرو داده شد که قرار بود ۸ تا ۹ هزار نیرو به پرستاران اختصاص یابد، اما این موضوع منجر به ایجاد شکاف و بی‌عدالتی بین نیروهای بهداشتی و درمانی می‌شد. اما باید این خبر را اعلام کنم که به زودی، مجوز استخدام ۱۰ هزار نیروی دیگر داده خواهد شد که همان ۹ هزار نیروی پرستاری که وعده داده بودیم، محقق خواهد شد.

نمکی در پایان در مورد پرستاری در منزل، اظهار کرد: به زودی تعرفه پرستاری در منزل مصوب شده و پوشش بیمه‌ای آن نیز محقق خواهد شد.

 

ارسال نظر