۳۰ درصد دانش‌آموزان استاندارد سلامت روان را ندارند

۱۳۹۸/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۴۷۷

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۳۰ درصد دانش‌آموزان تمامی مقاطع تحصیلی در حوزه سلامت روان از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و یک درصد دانش‌آموزان نیاز به خدمات اورژانسی در حوزه آسیب‌های روانی دارند.

علیرضا کاظمی بابیان اینکه باید نهضت فرهنگی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در کشور راه بیندازیم، گفت: در طول چهل سال گذشته همواره با آسیب‌های اجتماعی مبارزه کرده‌ایم، اما واقعیت این است که امروز با انبوهی از آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم که نسبت به قبل پیچیده‌تر شده است، لذا باید استراتژی و راهبرد خود را برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی روی حوزه اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ‌سازی در آموزش‌وپرورش به عنوان کانون تحولات جامعه معطوف کنیم.

او افزود: امروز دیگر موضوع مقابله با آسیب‌های اجتماعی به یک خانواده و دستگاه اختصاص ندارد، زیرا امروز همه در معرض این آسیب‌ها هستیم. معاون پرورشی و فرهنگی در ادامه بر ضرورت هم‌افزایی بین دستگاه‌ها برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی به عنوان یک استراتژی کشوری تأکید کرد و افزود: امروز همه دستگاه‌ها و نهادها باید در موضوع مقابله با آسیب‌های اجتماعی پای‌کار بیایند و دغدغه‌مند باشند.

وی تأکید کرد: می‌خواهیم از تمامی ظرفیت‌های آموزش‌وپرورش و تشکل‌های دانش‌آموزی مانند بسیج دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی و سازمان جوانان هلال‌احمر برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی استفاده کنیم. کاظمی گفت: باید درآموزش‌وپرورش به دنبال ارتقای آگاهی‌، توانمندی و مهارت‌ دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های اجتماعی با طرح‌های مختلف باشیم.

او در ادامه با تأکید بر اینکه سلامت روان و سلامت اجتماعی دانش‌آموزان زیربنای تعالی نظام تعالیم و تربیت است، اظهار کرد: در کنار سلامت جسمی، توجه به‌سلامت روحی و روانی دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور ضرورت دارد.

کاظمی گفت: در غربالگری‌های سلامت انجام‌شده در وزارت آموزش‌وپرورش مشخص‌شده ۳۰ درصد دانش‌آموزان تمامی مقاطع تحصیلی در حوزه سلامت روان از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و یک درصد دانش‌آموزان نیاز به خدمات اورژانسی در حوزه آسیب‌های روانی دارند که عدد کمی نیست و باید هوشیار باشیم. معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه با اشاره به اجرای طرح یاریگران زندگی برای اولین‌بار در کشور در استان کرمانشاه، ابراز امیدواری کرد: با تجربیات خوب کسب‌شده در این طرح شاهد انعکاس آن در مدارس سراسر کشور باشیم.

 

ارسال نظر