اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۲۱۲

بیش از ۱۲هزار مراجعه به اورژانس‌ به دلیل آلودگی هوا

سازمان اورژانس کشور آمار مراجعات قلبی و تنفسی به اورژانس‌های هفت استان در پی تشدید آلودگی هوا را اعلام کرد. سازمان اورژانس کشور اعلام کرد که به دنبال دریافت اطلاعیه شماره ۳ و ۴ ویژه آلودگی هوا در تاریخ ۳ و ۷ آذر ماه از سوی سازمان هواشناسی مبنی بر کاهش کیفیت هوا در استان‌های تهران، البرز، قزوین، مرکزی و اصفهان ضمن ارسال هشدار به مراکز EOC و MCMC دانشگاه‌های درگیر، وضعیت E۱ به این مراکز اعلام شد. آمار تجمیعی خدمات اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی (تنفسی و قلبی) از سوم تا هشتم آذرماه به هفت استان اصفهان، تهران، قزوین، خراسان رضوی، مرکزی و آذربایجان غربی به شرح زیر است: در استان اصفهان مجموعا یکهزار و ۷۴۸ نفر بیمار قلبی و تنفسی به اورژانس‌های استان مراجعه کردند که از این میان ۶۴۷ مورد بیماران تنفسی و ۱۱۰۱ مورد نیز بیماران قلبی بودند. در استان البرز نیز در مجموع ۸۱۲ بیمار قلبی و تنفسی مراجعه به اورژانس داشتند که از این میان ۲۳۹ تن مربوط به بیماران تنفسی و ۵۷۳ مورد نیز مراجعه قلبی بوده است. در استان تهران و در این بازه زمانی شش روزه ۵هزار و ۸۴۵ مراجعه قلبی و تنفسی به اورژانس‌ها ثبت شده که ۲هزار و ۹۵ مورد آن بیماران تنفسی و ۳هزار و ۷۵۰ مورد مربوط به بیماران قلبی بوده است. در استان قزوین هم در مجموع ۴۳۱ مراجعه قلبی و تنفسی به اورژانس ثبت شده که ۲۷۱ مورد آن تنفسی و ۱۶۰ مورد آن قلبی بوده است. در استان خراسان رضوی نیز یکهزار و ۹۳۹ مراجعه صورت گرفته که یکهزار و ۲۳۹ مورد آن تنفسی و ۷۰۰ مورد آن قلبی بوده است. بنابر اعلام روابط عمومی اورژانس کشور، در استان مرکزی نیز در مجموع ۴۶۷ مراجعه قلبی و تنفسی صورت گرفته که ۱۹۷ مورد آن تنفسی و ۲۷۰ مورد مربوط به بیماران قلبی بوده است. در مجموع در بازه زمانی شش روز گذشته ۱۲هزار و ۸۳۸ مراجعه قلبی و تنفسی به اورژانس‌های هفت استان کشور صورت گرفته که ۵هزار و ۱۰۸ مورد آن مربوط به بیماران تنفسی و ۷هزار و ۷۳۰ مورد نیز مربوط به بیماران قلبی بوده است.

مردم تخلفات آلودگی هوا را گزارش کنند

علیرغم مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، برخی کارگاه‌های ساختمانی فعالیت داشته و کامیون‌ها نیز در سطح شهر تردد داشته‌اند که مردم می‌توانند موارد تخلف را به نهادهای مربوطه گزارش کنند. محمد رستگاری معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان تهران اظهار کرد: با توجه به مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا که فعالیت کارگاه‌های ساختمانی و واحدهای تولیدی همچون تولید بتن و... را ممنوع اعلام کرده و همچنین ممنوعیت تردد کامیون‌ها در سطح شهر نیز تمدید شده، مردم می‌توانند در صورت مشاهده موارد تخلف به نهادهای مربوطه گزارش بدهند. رستگاری افزود: در خصوص کارگاه‌های ساختمانی شهرداری تهران مسوول برخورد با کارگاه‌های متخلف است که مردم می‌توانند برای گزارش تخلفات با سامانه ۱۳۷ تماس بگیرند. او ادامه داد: در خصوص واحدهای تولیدی همچون صنایع بتن و آسفالت مسوولیت برخورد با تخلفات با محیط زیست است که در صورت بروز تخلف مردم می‌توانند به شماره ۱۵۴۰ اطلاع‌رسانی کنند. رستگاری به مهر گفت: با توجه به ممنوعیت تردد کامیون‌ها در سطح شهر تهران نیز پلیس راهور موظف به برخورد با کامیون‌های متخلف است که مردم می‌توانند با سامانه ۱۱۰ تماس گرفته و به بخش مربوطه مرتبط شوند. مشاهدات میدانی همچنین تماس‌های مردمی حاکی از آن است که علی‌رغم مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران، ‌کارگاه‌های ساختمانی متخلفی در سطح شهر به فعالیت ادامه داده و کامیون‌های حمل مصالح نیز به این کارگاه‌ها رفت و آمد داشته‌اند. گزارش‌های مردمی در برخی موارد حاکی از برخورد نامناسب متخلفان با مردم معترض به این تخلفات بوده است.

ضرورت تسهیلات برای تعویض موتورسیکلت‌های فرسوده

نماینده مردم تهران گفت: شورای عالی ترافیک و سازمان محیط زیست باید در زمینه عدم تسهیلات تعویض موتور سیکلت‌های فرسوده در تهران پاسخگو باشند. پروانه مافی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تهرانی‌ها از تسهیلات تعویض موتورسیکلت‌های فرسوده با کارمزد چهاردرصد محروم هستند، گفت: شورای عالی ترافیک و سازمان محیط زیست باید در زمینه عدم تسهیلات تعویض موتور سیکلت‌های فرسوده در تهران پاسخگو باشند. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به اعتقاد بنده این محرومیت ظالمانه است، به خانه ملت گفت: این چه قانونی است که باید موتورسواران تهرانی ما از آن بی‌بهره باشند؟ تهران نسبت به همه شهرهای کشور آلوده‌تر است و عجیب است که چرا تاکنون از چنین حمایت‌ها و قوانینی دریغ شده است! او افزود: گاهی اوقات و در برخی از ایام سال همانند روزهایی که در آن هستیم، واقعا تنفس در هوای تهران غیر‌قابل تحمل است. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبیعتا باید راهکارهایی باشد که از میزان آلودگی هوا بکاهد، افزود: درحال حاضر تعداد موتورسواران و موتورسیکلت‌ها در شهر تهران زیاد است، حتی در چند ماه اخیر این تعداد از حد و تصور ما خارج شده است در عین حال موتور‌سیکلت‌سواران باید از قوانین مناسبی بهره‌مند شوند و مسوولان امر باید از آنها حمایت داشته باشند.

 

ارسال نظر