اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۱۳۴

چاپ کُند کتاب‌های درسی به علت محدودیت کاغذ

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه در حال حاضر هر دو شرکت چاپ و نشر و افست در حال تولید کتاب‌های درسی سال آینده هستند اما شاید برخلاف سال‌های گذشته سه شیفته کار نکنند زیرا با محدودیت کاغذ روبروییم، گفت: بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب مرحله به مرحله چاپ می‌شود تا در ابتدای سال تحصیلی آتی به موقع به دست دانش‌آموزان برسد.

محمدمهدی کاظمی، با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای تامین کاغذ مورد نیاز کتب درسی سال آینده اظهار کرد: فرآیند تولید و چاپ کتب درسی یک سال آینده، معمولا از ابتدای هر سال تحصیلی و حتی از شهریور ماه آغاز می‌شود.

وی افزود: تولید کتب درسی فرآیندهای بسیاری دارد؛ اقدامات لازم برای چاپ کتب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ نیز از ابتدای سال تحصیلی جاری شروع شده، ولی مشکل اصلی ما تامین کاغذ است.

معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه مجوزهایی از کارگروه اقتصادی دولت گرفتیم و در حال پیگیری برای تخصیص ارز دولتی و تامین کاغذ مورد نیاز شرکت‌های افست و چاپ و نشر هستیم گفت: بخشی از کاغذ مورد نیاز ما نیز از منابع و تولیدات داخلی تامین می‌شود، اما شرکت مربوطه به دلیل مشکلاتی نتوانست تعهداتشان را کامل انجام دهد اما در تلاشیم این شرکت به تعهدات قبلی خود عمل و قرارداد جدید را منعقد کنیم تا برای سال آینده مشکلی در تولید و توزیع کتب درسی نداشته باشیم.

کاظمی ادامه داد: در حال حاضر هر دو شرکت چاپ و نشر و افست در حال تولید کتاب‌های درسی سال آینده هستند اما شاید برخلاف سال‌های گذشته سه شیفته کار نکنند زیرا با محدودیت کاغذ روبروییم. بیش از ۱۰۰۰ عنوان کتاب مرحله به مرحله چاپ می‌شود تا در ابتدای سال تحصیلی آتی به موقع به دست دانش‌آموزان برسد.

همپوشانی بیمه‌ها منابع مالی را می‌بلعد

همپوشانی بیمه‌ها یکی از دلایل اصلی فرار منابع بیمه‌ای است که با تجمیع بیمه‌ها برطرف خواهد شد.

حسین صاحب‌جم معاون سابق اداره مالی سازمان بیمه سلامت با بیان این مطلب گفت: چالش اصلی در بخش بیمه هماهنگ نبودن توان ما با انتظارات است، نادیده گرفتن این فاصله و نداشتن پیش‌بینی درست از هزینه‌ها سبب می‌شود دست به اقدامی بزنیم که گاهی اوقات ارایه خدمات عادی و پایه نیز با مشکل روبرو شود. وی افزود: در سیستم درمان کشور بارها شاهد این روند بوده‌ایم که هرگاه وضع مالی دولت خوب بوده، خدمات درمانی بهتر و لوکس بوده است و هر زمان اوضاع اقتصادی مطلوب نبوده، سعی دولت این بوده است که دخل و خرج همخوانی داشته باشد. این کارشناس حوزه سلامت و دارو که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، در خصوص تجمیع بیمه‌ها گفت: در سال ۷۹، به مدت سه سال، نیرو و هزینه زیادی برای تجمیع برخی از بیمه‌ها صرف شد چرا که مدیران وقت متوجه این موضوع شده بودند که یکی از منافذ فرار منابع بیمه‌ای همپوشانی است.

صاحب جم با ابراز تاسف از اینکه پس از گذشت ۲۰ سال هنوز موفق به تجمیع نشده‌ایم، اظهار کرد: متاسفانه هنوز قادر نیستیم مشکلی که موجب هدر رفت منابع مالی سازمان‌های بیمه‌گر شده است را از بین ببریم.

وی در خاتمه حل مشکلات فعلی را در گرو پیش‌بینی منابع مالی معتبر و قابل اتکا دانست و عنوان کرد: همه سازمان‌های بیمه‌گر به صورت دقیق می‌توانند میزان هزینه‌های خود را برای یک سال برآورد کرده و متناسب با منابع و ظرفیت‌های خود، دفترچه درمانی صادر کنند.

 

ارسال نظر