اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۴۸

جزییات رتبه‌بندی معلمان در یک نگاه

طرح رتبه‌بندی معلمان در آذرماه ۹۸ توسط هیات دولت مصوب و قرار شد تا احکام ناشی از این طرح از ابتدای مهرماه صادر شود.

محسن حاجی‌میرزایی در هفته‌های گذشته چندین بار در رسانه‌ها اعلام کرده بود که طرح رتبه‌بندی معلمان بزودی در هیات دولت تصویب می‌شود که نهایتاً این طرح در سوم آذرماه ۹۸ در هیات دولت مصوب شد.

بر اساس اخبار و اطلاعات اعلام شده توسط وزارت آموزش و پرورش اعتبار طرح رتبه‌بندی فرهنگیان ۲۰۰۰ میلیارد تومان است. همچنین رتبه‌بندی از ابتدای مهرماه ۹۸ در احکام فرهنگیان لحاظ خواهد شد.

معلمان با ۲سال سابقه کار و بالاتر شامل این طرح می‌شوند و معلمان باسابقه بیش از ۲۴ سال در این طرح به‌صورت ویژه‌ای دیده خواهند شد. دریافتی معلمان ابتدایی به دلیل تمام‌وقتی و سختی کار بیشتر، ۱۰ درصد بیشتر خواهد بود. معلمان در ۵ رتبه و با سنوات۲-۶-۱۲-۱۸-۲۴ سال خدمت رتبه‌بندی خواهند شد. رتبه‌های پایین‌تر بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان افزایش حقوق خواهند داشت. متوسط دریافتی معلمان براثر اجرای رتبه‌بندی ۴۲۰ هزار تومان خواهد بود. این طرح شامل آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان پرورشی، مراقبان سلامت، مشاوران، معاونان و مدیران واحدهای آموزشی است که حدود ۷۲۰ هزار نفر در سراسر کشور از امتیاز این طرح بهره‌مند خواهند شد.

سهمیه‌بندی بنزین بر کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد

از زمانی که سهمیه‌بندی بنزین اعمال شد، یکی از موضوعات مطرح شده تاثیر اتخاذ این تصمیم بر ارتقای کیفیت هوا است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است که سهمیه‌بندی بنزین مقداری بر کاهش آلودگی هوا موثر است هرچند که در روزهای سرد خودروهای گازوئیلی نقش بیشتری در آلودگی هوا دارند.

عیسی کلانتری گفت: درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین قرار نیست در محیط زیست و در زمینه کاهش آلودگی هوا هزینه شود. او در ادامه در پاسخ به این پرسش که افزایش قیمت و سهمیه‌بندی بنزین چه تاثیری بر کاهش آلودگی هوا در کشور گذاشت، اظهار کرد: این موضوع مقداری تاثیر در کاهش آلودگی هوا دارد. هر چند که براساس اعلام پلیس طی روزهای اخیر مصرف سوخت در کشور افزایش یافته اما در حال حاضر رانندگان سهمیه ۱۲۰ لیتر بنزین آبان و آذر را دارند و ممکن است به این دلیل مصرف سوخت کاهش پیدا نکرده باشد.

معاون رییس‌جمهوری با اشاره به اینکه بنزین بیشتر در تابستان سبب افزایش آلودگی می‌شود، به ایسنا گفت: در روزهای سرد سال خودروهای گازوئیلی مانند اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و مینی‌بوس‌ها هوا را بیشتر آلوده می‌کند اما زمانی که هوا به بالای ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد می‌رسد بنزین روی آلودگی هوا تاثیر خواهد گذاشت.

به گفته کلانتری در حال حاضر در فصل پاییز و زمستان تاثیر خودروهای بنزینی بر آلودگی هوا حدود 3- 2 درصد است اما در تابستان این تاثیر به بیش از ۶۰ درصد می‌رسد. در حال حاضر 7۰ – 6۰ هزار خودروهای گازوئیل‌سوز در کشور روی آلودگی هوا تاثیرگذارند.

پیری ۳۰ درصدی ایرانیان تا ۳۰ سال آینده

نماینده مردم سمیرم در مجلس مشکلات اقتصادی را مهم‌ترین علت بی‌رغبتی جوانان نسبت به ازدواج و زوجین نسبت به فرزندآوری دانست و از مجلس و دولت خواست تا زنگ خطر پیری جمعیت را جدی بگیرند.

اصغر سلیمی با انتقاد از اینکه 30 درصد ایرانیان تا 30 سال آینده پیر خواهند بود، گفت: پیری جمعیت معضلی جدی است و باید برای افزایش فرزندآوری و نرخ باروری برنامه‌ریزی مناسبی را داشته باشیم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه به دلیل گرانی مسکن، افزایش هزینه‌های زندگی و بیکاری، رغبتی در زوجین برای فرزندآوری بیشتر و در جوانان برای ازدواج وجود ندارد، افزود: مشکلات اقتصادی مهم‌ترین علت بی‌رغبتی زوجین نسبت به فرزندآوری است البته از گذشته سیاست‌های غلط و غیرکارشناسی در کشور اجرا و مردم تشویق به فرزند کمتر شدند و در حال حاضر چوب آن سیاست‌های غلط را می‌خوریم.

او با تاکید بر اینکه مشوق‌های دولت برای جلوگیری از پیری جمعیت به هیچ‌وجه موثر نبوده و نیازمند مشوق‌های تسهیل‌کننده افزایش جمعیت هستیم، تصریح کرد: مشوق‌ها باید اقتصادی باشد اما متاسفانه این موضوع از توان دولت خارج است. این نماینده مردم در مجلس دهم توسعه شهرنشینی و تغییر شیوه زندگی را در کاهش جمعیت موثر دانست و گفت: در گذشته 75 درصد جمعیت در روستاها ساکن بودند و 25 درصد در شهرها اما در حال حاضر برعکس شده بنابراین مهاجرت‌ها و شهرنشینی در کاهش فرزندآوری موثر است.

سلیمی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از پیری و افزایش جمعیت باید بهبود وضعیت اقتصاد و اشتغال در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد، تصریح کرد: مجلس و دولت باید زنگ خطر پیری جمعیت را جدی بگیرند و با تدوین و تصویب قوانین حمایتی مناسب در زمینه رفع فقر، مشکلات اقتصادی و بیکاری گامی محکم برای مدیریت پیامدهای ناشی از پیری جمعیت بردارند.

 

ارسال نظر