نقش مافیای دخانیات در ارزانی سیگار

۱۳۹۸/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۸۰۴۶
نقش مافیای دخانیات در ارزانی سیگار

سال‌هاست برخی نمایندگان مجلس در تلاش برای افزایش مالیات دخانیات و اعمال مالیات بر خرده‌فروشی سیگار هستند، اما این تلاش‌ها تا به حال چندان نتیجه بخش نبوده و قیمت سیگار، نسبت به بسیاری از کشورهایی که برای کاهش مصرف سیگار، بر آن مالیات بسته‌اند، ارزانتر است. برخی از مافیای سیگار در این رابطه سخن می‌گویند و تاثیر این مافیا در جلوگیری از اعمال مالیات بر آن. معاون بهداشت وزارت بهداشت نقش مافیای دخانیات در جلوگیری از افزایش مالیات بر مواد دخانی را مورد اشاره قرار داد و گفت: مالیات بر سیگار به تنهایی می‌توانست سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور داشته باشد، اما مافیای سیگار اجازه این کار را نداد.

علیرضا رییسی با اشاره به وضعیت مالیات بر دخانیات در کشور گفت: در حال حاضر ارزان‌ترین سیگار دنیا در کشور ما عرضه می‌شود. همچنین در هیچ کجای دنیا کمتر از کشور ما مالیات از سیگار نمی‌گیرند. ترکیه مالیات سیگار را به صد درصد رسانده و ثابت شده است که مهم‌ترین راه کاهش مصرف دخانیات، اخذ مالیات از آن و جلوگیری از خرده‌فروشی است.

او افزود: در حال حاضر مافیای بزرگ دخانیات در کشور ما کار می‌کند؛ به‌طوری که در وضعیت تحریمی که هیچ چیز حتی دارو به ما نمی‌دهند اما چند کمپانی بزرگ امریکایی به ما سیگار می‌دهند و هیچ تحریمی برای سیگار وجود ندارد. ما به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد دادیم که مالیات بر سیگار سالانه ۱۰ درصد افزایش یابد که در این صورت می‌تواند سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد برای کشور به دنبال داشته باشد، اما همین مافیای سیگار جلوی این اقدام را گرفتند. بنزین ۱۰۰۰ تومانی که به ۳۰۰۰ تومان رسید سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان درآمدزایی دارد، اما مالیات بر سیگار به تنهایی می‌توانست سالانه ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد به دنبال داشته باشد، اما مافیای سیگار اجازه این کار را نداد.

رییسی همچنین با بیان اینکه بیماری‌های غیرواگیر باعث شده‌اند که در پیشگیری و مداخلات برای بیماری‌ها همه سازمان‌ها و مردم با یکدیگر مشارکت کنند، گفت: در غیر این صورت وزارت بهداشت شاید تنها بتواند حداکثر ۲۰ تا ۲۵ درصد در این حوزه مداخله کند. باید توجه کرد که بحث چاقی یکی از مهم‌ترین اهدافی است که در اسناد SBH مد نظر قرار گرفته است. در عین حال سازمان جهانی بهداشت به‌شدت و با نگرانی بحث چاقی کودکان را دنبال می‌کند که از معضلاتی است که همه کشورهای دنیا از جمله ایران با آن درگیر هستند.

رییسی با اشاره به روند مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر گفت: ۸۲ درصد از مرگ و میر در کشور به دلیل بیماری‌های غیرواگیر رخ می‌دهد که ۱۶ تا ۱۷ درصد این مرگ‌ها به دلیل سرطان‌ها، ۴۲ درصد به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت هر کدام به میزان چهار تا ۴.۵ درصد در مرگ و میر ناشی از بیماری‌های غیرواگیر موثرند که در این بین بیماری‌های قلبی و عروقی بیشترین سهم را به خود اختصاص می‌دهند. در عین حال سهم این چهار عامل در مرگ و میر کشور ۷۶ درصد است.

  وقوع سالانه ۳۸۰هزار مرگ در کشور

وی ادامه داد: سالانه ۳۸۰ هزار مرگ در کشور رخ می‌دهد که ۳۱۲ هزار مورد از آنها مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۴۰، ۳۹۰ هزار مرگ به این تعداد اضافه شود؛ یعنی ۶۵۰ هزار مرگ ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور خواهیم داشت.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به تأثیر سالمندی و افزایش امید به زندگی در بروز بیماری‌های غیرواگیر گفت: متأسفانه در کشور ما از هر سه نفر یک نفر سالمند خواهد بود و در آینده یکی از سالمندترین کشورهای منطقه خواهیم شد که این موضوع زنگ خطر بسیار بزرگی است که باید به آن توجه کنیم؛ به‌طوری که ۲۵ سال آینده از هر سه نفر ایرانی یک نفر بالای ۶۰ سال خواهد بود. از طرفی با کنترل بیماری‌های عفونی، مرگ و میر ناشی از آنها کاهش یافته، اما بیماری‌های غیرواگیر همچنان سهم بزرگی را در مرگ و میر ایرانیان دارند. در حال حاضر میزان امید به زندگی در مردان ۷۵ سال و در زنان ۷۶.۵ سال ست.

رییسی با بیان اینکه سه درصد از GDP کشور صرف بیماری‌های غیرواگیر می‌شود، گفت: در عین حال سالانه ۴۵ هزار میلیارد تومان در کشور صرف بیماری‌های غیرواگیر می‌شود که این هزینه شامل هزینه‌های غیرمستقیم نیز هست. یعنی حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان آن هزینه‌های غیرمستقیم ناشی از بیماری‌های غیرواگیر محسوب می‌شوند، مانند مرگ زودرس افراد مولد.

وی با بیان اینکه ما متعهد شدیم تا سال ۱۴۰۴ میزان بیماری‌های غیرواگیر را به یک‌سوم کاهش دهیم، گفت: در حال حاضر سهم سلامت در GDP کشور ۹ الی ۹.۵ است و یک سوم آن مربوط به بیماری‌های غیرواگیر است.

 

ارسال نظر