اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۸۸۲

آخرین وضعیت بودجه  سال ۹۹ آموزش و پرورش

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طی مراحل تدوین کلیات لایحه بودجه ۹۹ گفت: هنوز کلیات اعتبارات بودجه نهایی نشده؛ تلاش می‌کنیم تا سهم آموزش و پرورش در بودجه یک سهم واقعی و مبتنی بر نیازهای این وزارتخانه باشد. علی الهیار ترکمن در پاسخ به پرسشی درباره مصوبات و خروجی‌های جلسه اخیر رییس سازمان برنامه و بودجه با سازمان نوسازی مدارس و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: این جلسه به منظور ارایه اطلاعات مورد نظر برای تنظیم بودجه سال ۹۹ برگزار شد.

او افزود: در این جلسه نیازها و تکالیف قانونی که داریم و باید در بودجه به آن توجه شود را بیان کردیم. طرح موضوع شده و رایزنی‌های ما با معاونت علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه به صورت مستمر و روزانه ادامه دارد. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا سهم آموزش و پرورش در بودجه یک سهم واقعی و مبتنی بر نیازهای این وزارتخانه باشد، به ایسنا گفت: هنوز کلیات اعتبارات بودجه نهایی نشده و با توجه به متغیرهای کلان اقتصاد در حال تغییر است. رشد معمول بودجه وزارتخانه برای سال آینده به درد ما نمی‌خورد و باید رشد، مبتنی بر نیاز باشد. ما ردیف‌های اصلی که باید رشد مبتنی بر نیاز بگیرند را با همه مستندات و توجیهات ارایه کرده‌ایم. او همچنین درباره توزیع شیر در مدارس گفت که یک اعتبار ۲۰۰ میلیارد تومانی برای شیر در بودجه دیده شده که ۱۰۰ میلیارد تومان آن ابلاغ شده است. اولویت‌گذاری‌هایی برای تامین شیر انجام شد و هشت استان که از حیث شاخص‌های تغذیه‌ای در وضعیت نامناسب‌تری قرار داشتند مشمول طرح قرار گرفته‌اند و تا ۲۵ نوبت شیر در این مناطق توزیع خواهد شد. الهیار افزود: به شرط تخصیص اعتبار ابلاغی، از نیمه آذرماه توزیع شیر در میان دانش‌آموزان این هشت استان انجام خواهد شد.

آنتی‌بیوتیک‌های تاریخ‌مصرف‌گذشته را دور نریزید

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو ضمن تشریح نحوه امحاء خانگی آنتی‌بیوتیک‌های تاریخ‌مصرف گذشته، گفت: اگر آنتی‌بیوتیک‌ها وارد طبیعت شوند، از طریق باران، آب‌های زیرزمینی و... وارد خاک و آب آشامیدنی شده، تصفیه شده و بدون اینکه اطلاع داشته باشیم وارد چرخه خوراک مردم می‌شوند و مقاومت میکروبی ایجاد می‌شود. مهرناز خیراندیش با اشاره به وضعیت مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک‌ها، گفت: فرهنگ مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک در بسیاری از نقاط جهان وجود دارد. اگر به نمودار تولید آنتی‌بیوتیک نگاه کنیم، می‌بینیم که یک سال بعد از ورود آنتی‌بیوتیک به بازار دارویی، اولین گزارش مقاومت میکروبی هم منتشر شد. مسابقه بین میکروب‌ها و انسان‌ها از همان زمان آغاز شد. به‌طوری‌که انسان‌ها آنتی‌بیوتیک‌های جدیدی تولید کردند و میکروب‌ها هم نسبت به آنها مقاوم شدند. زیرا میکروب موجودی هوشمند است و آنتی‌بیوتیک را شناسایی می‌کند و خودش را در برابر آن تغییر می‌دهد. او افزود: بر همین اساس در سال‌های ابتدایی تولید این داروها، تعداد زیادی آنتی‌بیوتیک به بازار عرضه می‌شد؛ به‌طوری که یک دوره‌ای را دوره طلایی تولید آنتی‌بیوتیک اعلام کردند. زیرا آنتی‌بیوتیک‌های جدید کشف شد و به بازار آمد، اما از یک جایی به بعد سرعت این اقدام کاهش یافت؛  ساخت آنتی‌بیوتیک هزینه‌های زیادی دارد و از طرفی به سرعت مقاومت برایش ایجاد می‌شود.

حبس بدهکاران مهریه ممنوع شد

مدیرعامل ستاد دیه کشور گفت: بر اساس مصوبه اخیر وکلای ملت حبس حتی بازداشت موقت محکومان مالی موضوع مهریه طبق نص قانون ممنوع شد.

اسدالله جولایی با تشریح دستور کار کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در تاریخ بیست و هفتم آبان ماه اظهار کرد: در معیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و با حضور معاون حقوقی قوه قضاییه و نمایندگانی از وزارت دادگستری، سازمان زندان‌های کشور و سازمان ثبت املاک و اسناد کشور ضمن بررسی جزییات طرح الحاق سه تبصره به ماده ۱۱ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی (مصوب سال ۱۳۹۴) حاضرین در نشست تعیین کردند کلیات ماده واحده‌ای که با محوریت کاهش حداکثری بدهکاران غیربزهکار تهیه شده است، مورد تایید بوده و پیرو آن دو تبصره به ماده ۷ و یک تبصره به ماده ۱۱ قانون محکومیت‌های مالی الحاق می‌شود.

او افزود: بر اساس تبصره الحاقی به ماده هفت قانون محکومیت‌های مالی، حبس یا بازداشت بدهکاران مالی من‌جمله متعهدان موضوع تادیه مهریه ممنوع گردید، مگر در صورتی که زوجه ملائت مالی محکوم‌علیه و امتناع وی از پرداخت محکوم‌به را اثبات نماید. مدیرعامل ستاد دیه کشور یادآور شد: عدم امکان وصول تمام یا بخشی از مهریه به تشخیص دادگاه می‌تواند از مصادیق تبصره ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی باشد که در این مورد هم متقابلا حقوقی برای بانوان لحاظ شده است که بر اساس آن ارایه دادخواست طلاق برای بانوان تسهیل شده است.

جولایی با اشاره به اینکه بر اساس تبصره ۲ الحاقی به ماده هفت قانون محکومیت‌های مالی منبعد ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده مورخ ۱۳۹۱ ملغی است، اظهار کرد: افزون بر این طبق تبصره الحاقی به ماده ۱۱ قانون محکومیت‌های مالی آن دسته از افرادی که هم‌اکنون در بند حضور دارند به صرف ارایه دادخواست اعسار دادگاه حکم به تقسیط مهریه خواهد نمود و به صرف تقاضای محکوم‌علیه، صداق تعیین شده بدون تشریفات قانونی و در فرجه‌ای متناسب با وضعیت مالی مرد پرداخت خواهد شد.

 

ارسال نظر