فوت ۱۵ نفر به دلیل ابتلا به «آنفلوآنزا» در هفته گذشته

۱۳۹۸/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۸۸۱

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از فوت ۱۵ نفر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا در هفته گذشته خبر داد و گفت: امسال نسبت به سال گذشته ویروس آنفلوآنزا با شدت بیشتری فعال است.

محمدمهدی گویا گفت: امسال نسبت به سال گذشته ویروس آنفلوآنزا با شدت بیشتری فعال است تا جایی که هفته گذشته ۱۵ نفر بر اثر این بیماری فوت کردند که عمده این افراد دارای بیماری زمینه‌ای بوده یا سن بالایی داشته‌اند.

او افزود: هفته گذشته ۳۹۱۵ نفر انواع مختلف بیماری تنفسی گزارش شد که ۳۴۲ مورد آن آنفلوآنزا بود، از این تعداد ۱۵ نفر فوت کردند که بیشترین تعداد فوتی‌ها از استان‌های تهران، مازندران و آذربایجان شرقی بوده است. گویا با بیان اینکه حدود سه هفته از آغاز موج اول آنفلوآنزا در کشور می‌گذرد، اظهار کرد: موج آنفلوآنزا با شدت هرچه تمام‌تر شروع به کار کرده است و علاوه ‌بر منطقه خاورمیانه و کشور ما، حتی در کشورهای اروپایی نیز گستره زیادی داشته است.

به گفته وی، در ایران تقریبا از تمام استان‌ها گزارش بروز بیماری را داشته‌ایم، اما استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، گلستان، سمنان، اصفهان، کرمانشاه و تهران بیشترین درگیری را داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه موج آنفلوآنزا در سال جاری نسبت به سال گذشته سه هفته زودتر آغاز شده است، تاکید کرد: ویروس آنفلوآنزا امسال بر دو نوع H۱N۱ و H۳ N۲ بوده است که طبق بررسی‌های ما نوع H۱N۱ گسترش بیشتری داشته و قدرت آن نیز نسبت به نوع دیگر قوی‌تر است. گویا ادامه داد: نکته‌ قابل توجه این است که این نوع از ویروس آنفلوآنزا هیچ ارتباطی با آنفلوآنزای پرندگان ندارد و هر سال در موعد مقرری این آنفلوآنزا در جهان سرازیر می‌شود که با توجه به شروع زودتر گستره آن در سال جاری پیش‌بینی می‌کنیم فعالیت این ویروس نسبت به سالیان گذشته به بالاترین حد خود برسد تا جایی که ظرف هفته گذشته ویروس آنفلوآنزا در استان‌های گلستان و مازندران نسبت به سایر استان‌ها فعالیت بسیار زیادی داشته است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن تاکید بر اینکه تمام موارد فوت شده ناشی از آنفلوآنزا در بیمارستان بستری و تحت درمان بودند، گفت: اما متاسفانه این افراد به دلایلی مانند عدم تزریق واکسن آنفلوآنزا، مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی یا ابتلا به بیماری زمینه‌ای جان خود را از دست دادند. گویا با اشاره به اینکه هفته گذشته نشستی در مورد بیماری آنفلوآنزا در کشور مراکش برگزار شد که نمایندگان کشور ما نیز در آن حضور داشتند، تصریح کرد: با توجه به آخرین مطالعات بیان شده در این جلسات و شواهد آزمایشگاهی موجود ما دریافتیم که این ویروس دچار تغییراتی شده که همین مورد باعث تشدید آن شده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: در این راستا از مردم خواهش می‌کنیم تا به نکات بهداشتی توجه فراوان داشته باشند. شست‌وشوی دست‌ها در وهله‌ اول کمک بسیار زیادی به کنترل بیماری می‌کند همچنین رعایت آداب تنفسی به شیوه‌ای که فرد هنگام عطسه و سرفه دستمال جلوی دهان خود بگیرد سپس آن دستمال را درون کیسه کوچکی قرار دهد و در سطل زباله بیندازد.

او با تاکید بر اینکه بیماران باید از خوددرمانی پرهیز کنند، اظهار کرد: خوددرمانی نگران‌کننده است چراکه می‌تواند باعث تشدید بیماری شود. اگر نکات بهداشتی به درستی رعایت می‌شد و مراجعه به پزشک نیز در زمان مناسبی صورت می‌گرفت بیماری تا آن شدت پیشرفت نمی‌کرد. مصرف آنتی بیوتیک برای بیماران مبتلا به بیماری آنفلوآنزا منطقی نیست. این بیماری یک عفونت ویروسی است که با استفاده از استامینوفن‌های ساده، مایعات گرم و استراحت در خانه بهبود پیدا می‌کند. در این زمینه علاوه بر نهی از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها مصرف داروهای کورتون‌دار نیز در طول دوره بیماری توصیه نمی‌شود.

گویا در ادامه اظهار کرد: هنگامی که پزشک به بیمار توصیه می‌کند که بیمار در بیمارستان بستری شود بهتر است که به توصیه او گوش دهد همچنین رعایت نکات بهداشتی و مصرف داروهای تجویز شده در طول دوره بیماری بسیار ضروری است. هنگامی که کودکی به این بیماری مبتلا می‌شود پس از مصرف دارو تا حد زیادی از بیماری‌اش بهبود پیدا می‌کند و با همین تصور والدین علی‌رغم توصیه پزشک او را به مدرسه می‌فرستند که این عمل درست نیست چرا که طول دوره بیماری به اتمام نرسیده و فرزندشان مستعد مریض کردن سایر دانش‌آموزان نیز هست. رعایت تمام این نکات منجر می‌شود آنفلوآنزا سریع‌تر فروکش کند و مبتلایان مجبور به بستری شدن در بیمارستان نشوند.

 

ارسال نظر