اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۷۷۷۸

کمبود جدی محیط‌بان

معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با توجه به افزایش مناطق حفاظت شده و وظایف سازمان محیط زیست، در زمینه تعداد کارکنان و محیط بانان در حال حاضر هم با کمبود جدی مواجه هستیم. کیومرث کلانتری در یازدهمین نشست شورای راهبری و توسعه مدیریت که با حضور معاونان سازمان حفاظت محیط زیست برگزارشد، افزود: کارکنان و محیط بانان سازمان حفاظت محیط زیست هم‌اکنون در شرایط نامطلوبی انجام وظیفه می‌کنند. برخی از آنان حتی یک روز مرخصی هم ندارند و مزایایی هم به این افراد تعلق نمی‌گیرد.

در این جلسه در مورد وضعیت کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست و تعداد آنان بحث شد زیرا طبق تکلیف برنامه ششم توسعه سازمان‌های دولتی مکلف به کاهش نیروی انسانی خود هستند. در بخش دیگری از این جلسه علی اصغر دانشیان - معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امورمجلس سازمان حفاظت محیط زیست - به تشریح عملکرد سازمان در سال گذشته پرداخت و گفت: موفقیت سازمان در جشنواره شهید رجایی اتفاقی نبود، سال ۹۷ سازمان نسبت به سال قبل ۳۳ درصد رشد داشته است که نتیجه تلاش کارکنان و مدیران این سازمان است و تلاش می‌کنیم در سال ۹۸ هم رشد مناسب‌تری داشته باشیم. در ادامه این نشست امیر زند پازندی - رییس مرکز برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات، بازرسی و مدیریت عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست - اظهارکرد: در حال حاضر و با توجه به آمار و ارقام، سازمان حفاظت محیط زیست با پرسنلی کمتر از ظرفیت واقعی خود مشغول به کار و فعالیت است.

پازندی در پایان گفت: امید است با تصویب سند برنامه نیروی انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و جذب نیروی انسانی متخصص و کارآمد، زیرساخت‌های لازم برای اعتلای محیط زیست کشورمان در سند ۱۴۰۴ و با هدف ایجاد محیط زیست مطلوب‌تر بیش از پیش فراهم شود.

فراخوانی برای اهدای خون

سخنگوی سازمان انتقال خون از مردم خواست که به دلیل کاهش سطح ذخایر خون و فرآورده‌های آن، در همه گروه‌های خونی جهت اهدای خون به پایگاه‌های انتقال خون مراجعه کنند. بشیر حاجی‌بیگی از فراخوان مردم برای مراجعه جهت اهدای خون خبر داد و گفت: در حال حاضر با فرا رسیدن فصل سرما و افزایش برودت هوا و بارش باران و برف در برخی مناطق و همچنین با توجه به کوتاه بودن طول روز، سازمان انتقال خون کشور با کاهش شدید سطح ذخایر خون و فرآورده‌های آن در همه گروه‌های خونی مواجه شده است. او افزود: بر همین اساس و به ویژه با پیش‌بینی استمرار تغییرات جوی ناپایدار طی هفته‌های آتی و فصل زمستان، از عموم مردم نیکوکار در همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور تقاضا می‌کنیم که در اولین زمان ممکن با مراجعه به نزدیک‌ترین پایگاه انتقال خون به محل کار یا زندگی خود، جهت اهدای خون اقدام کنند. وی تاکید کرد: مراکز جامع اهدای خون در تهران هر روز از ساعت هشت صبح تا هشت شب فعال هستند. مراکز استانی نیز از صبح تا بعد از ظهر باز بوده و اقدام به خون‌گیری می‌کنند. بنابراین مردم با این فداکاری و با صرف اندکی از وقت‌شان، می‌توانند سلامت و زندگی دوباره را به بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی هدیه دهند. حاجی‌بیگی ادامه داد: بیشترین مشکل ما در زمینه تهیه پلاکت، به صورت روزانه برای بیماران سرطانی و بیماری‌های خون‌ریزی‌دهنده ارثی است. زیرا پلاکت تنها تا سه روز درون کیسه قابل نگهداری است و باید به صورت روزانه تهیه شود. درنتیجه مردم باید به صورت روزانه اهدای خون کنند تا بتوانیم پلاکت آن را بگیریم. سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین خطاب به هموطنان، گفت: باید توجه کرد که از هر واحد اهدای خون کامل سه فرآورده پلاکت، پلاسما و گلبول قرمز فشرده شده گرفته می‌شود. بنابراین با اهدای یک واحد خون به نجات سه بیمار کمک کنید. در عین حال هنگام مراجعه به مراکز انتقال خون کارت ملی خود را به همراه داشته باشید.

کانون‌های جدید گردوغبار بخش‌های خشک شده ارومیه

مهدی بروغنی، عضو هیات علمی دانشگاه حکیم سبزواری و پژوهشگران مرکز مطالعات خاورمیانه دانشگاه لوند سوئد، موفق شدند در پژوهشی مشترک، کانون‌های جدید گرد و غبار ایجاد شده در بخش‌های خشک شده دریاچه ارومیه را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و روش‌های جدید سنجش از دور شناسایی کنند. بروغنی با اشاره به موقعیت مهم و خاص زیست محیطی دریاچه ارومیه گفت: این پژوهش برای نخستین‌بار کانون‌های جدید گرد و غبار ایجاد شده در بخش‌های خشک شده دریاچه ارومیه را با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و روش‌های جدید سنجش از دور شناسایی و حدس و گمان‌های مربوط به ایجاد کانون برداشت گرد و غبار در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه را تایید کرده است. عضو هیات علمی مرکز پژوهشی علوم جغرافیا و مطالعات اجتماعی دانشگاه حکیم سبزواری گفت: همچنین این تحقیق نشان می‌دهد در صورت ادامه خشک شدن دریاچه و ایجاد منبع اصلی گرد و غبار مردم اطراف دریاچه به شعاع ۵۰۰ کیلومتر را تحت تاثیر قرار می‌دهد که خسارات به بار آمده با توجه به تراکم زیاد منطقه تحت تاثیر بسیار شدیدتر از دریاچه خشک شده سیستان یا دریاچه خشک شده آرال خواهد بود. او یادآورشد: این پژوهش زنگ خطری جدی برای مدیران کشور است که در صورت عدم احیای دریاچه ارومیه خسارات جبران‌ناپذیری بر کشور و منطقه دارد.

 

ارسال نظر