اخبار

۱۳۹۸/۰۹/۰۳ - ۰۱:۰۰:۲۷
کد خبر: ۱۵۷۶۹۳

پرمصرف‌ترین داروی کشور

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با هشدار نسبت به خطر مصرف بی‌رویه یا نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها و ایجاد مقاومت میکروبی، گفت: نزدیک به ۴۸ درصد نسخ تجویزی‌مان که طی امسال مورد بررسی قرار گرفته‌اند، ‌حاوی آنتی‌بیوتیک هستند که نسبت به نُرم بیماری‌های عفونی و با توجه به اپیدمیولوژی بیماری‌ها در کشور، مقداری بالاست.

مهرناز خیراندیش درباره میزان مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتک‌ها در کشور، گفت: برآورد دقیقی از میزان مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک در کشور وجود ندارد؛ چراکه کسانی که به صورت خودسرانه آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، مصرف‌شان در جایی ثبت نمی‌شود. البته آمار تجویز و فروش آنتی‌بیوتیک‌ها ثبت می‌شود، اما نمی‌توانیم به‌طور دقیق بگوییم که همه آنتی‌بیوتیک‌هایی که بدون تجویز، فروش رفته‌اند، آمار مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک تلقی می‌شود. زیرا ممکن است قسمتی از این داروها تاریخ مصرف‌شان گذشته باشد یا در بیمارستان‌ها و در فرآیندهای دیگر استفاده شده باشند. بنابراین نمی‌توان آمار دقیقی درباره مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها اعلام کرد.

او با بیان اینکه البته برآورد کلی درباره میزان مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور وجود دارد، به ایسنا گفت: در عین حال ابتدا باید مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک را تعریف کنیم. یک زمانی مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک فقط خرید بدون نسخه از داروخانه را در بر می‌گیرد، اما این تنها مصداق مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک نیست. به عنوان مثال در بسیاری از موارد، پزشک آنتی‌بیوتیکی را تجویز می‌کند، اما بیمار به زمان‌بندی مصرف دارو پایبند نیست و زودتر از زمان توصیه‌ شده از سوی پزشک دارو را قطع می‌کند که این هم یکی از مصادیق مهم مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک است که می‌تواند به مقاومت میکروبی منجر شود. زیرا بهبودی به‌طور کامل رخ نداده و فقط علائم بیماری از بین رفته‌اند.

خیراندیش ادامه داد: در عین حال رعایت نکردن زمان‌بندی مصرف آنتی‌بیوتیک و مداخله در برنامه دارودرمانی نیز از مصادیق مصرف خودسرانه آن آنتی‌بیوتیک تلقی می‌شود. از طرف دیگر گاهی بیماری به پزشک اصرار می‌کند که حتما برایش آنتی‌بیوتیک تجویز کند و پزشک را مجبور می‌کنند که برایشان آنتی‌بیوتیک بنویسد. گاهی هم پزشک برای یک بیمار نوع خوراکی دارو را تشخیص می‌دهد، اما بیمار اصرار بر دریافت نوع تزریقی آن دارد. بنابراین در این موارد علی‌رغم اینکه بیمار دارو را با نسخه می‌گیرد، اما این موارد نیز نوعی از مصادیق مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک است؛ زیرا در تجویز پزشک مداخله می‌شود.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو با بیان اینکه از آنجایی که این موارد در جایی ثبت نمی‌شوند، نمی‌توان آمار دقیقی درباره میزان مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک اعلام کرد، گفت: البته باید توجه کرد که مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک نه‌تنها خاص کشور و فرهنگ ما نیست، بلکه در تمام دنیا وجود دارد.

خیراندیش تاکید کرد: بررسی بیش از ۱۰۶ میلیون نسخه بیمه تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۷ و شاخص‌های نسخه‌نویسی نشان می‌دهد که در بیش از ۴۸ درصد نسخ، انواع آنتی‌بیوتیک تجویز شده است. بنابراین پرمصرف‌ترین داروها در کشور آنتی بیوتیک‌ها هستند. در گروه آنتی بیوتیک‌ها، به ترتیب قرص مترونیدازول، قرص سفیکسیم و کپسول آموکسی‌سیلین تجویز بالاتری داشته‌اند.

تشکیل گشت‌های شبانه برای مقابله با «پسماند‌سوزی»

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه «ضایعات‌سوزی» یکی از معضلات زیست‌محیطی جنوب استان تهران است، گفت: برای مقابله با این اقدام و شناسایی کامل این نقاط تیم‌های پایش شبانه در جنوب استان تهران تشکیل شده است. پایش‌های زیست محیطی آبان ماه که همزمان با افزایش غلظت آلاینده‌های هوا در تهران بود نشان داد که «ضایعات‌سوزی» یکی از معضلات مهم تهران است که هم هوا را آلوده می‌کند و هم سلامت مردم را به خطر می‌اندازد. محمد رستگاری- معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران- پیش از این به ایسنا گفته بود که بر اساس قانون هوای پاک این کار جرم است و از سایر دستگاه‌ها از جمله شهرداری توقع داریم که به وظیفه قانونی خود در این باره عمل کنند.

در این باره سعید محمودی ، مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران، اظهار کرد: «پسماند سوزی» بیشتر در جنوب استان تهران توسط برخی اتباع، معتادان و دوره‌گردها اتفاق می‌افتد. اکثر آنها شبانه پسماندها را آتش می‌زنند و صبح‌ها برای جمع‌آوری سیم‌ها یا باقیمانده پسماندها که ارزش مادی دارد به محل مراجعه می‌کنند بنابراین هویت آنها مشخص نیست. مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه اداره محیط زیست استان تهران برای برخورد با این افراد و جلوگیری از «ضایعات‌سوزی» تیم‌های پایشی را تشکیل داده است که به‌صورت شبانه در مناطق جنوبی استان تهران گشت‌زنی می‌کنند، به ایسنا گفت: اگر کارخانه‌ها و مراکز صنعتی اقدام به «پسماند‌سوزی» کنند قطعا با آنها برخورد خواهد شد. محمودی در پایان با تاکید بر اینکه دستگاه‌های دیگری نیز وظیفه مقابله با پسماندسوزی را برعهده دارند، گفت: متاسفانه گاهی همکاری‌های بین‌بخشی ضعیف است این درحالی است که مقابله با آلودگی هوا تنها بر عهده یک یا دو دستگاه نیست.

 

ارسال نظر