اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۶۵۳

مخالفت معاون وزیر با تدریس انگلیسی از ابتدایی

رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ضمن بیان اینکه سرجمع کمتر از ۵ درصد دانش‌آموزان ما به آموزشگاه‌های زبان می‌روند، گفت: بسیاری از داوطلبان آموزشگاه‌ها، دانش‌آموزان مدارس غیردولتی‌اند و یک دلیل آن برخورداری مالی است. علی ذوعلم با بیان اینکه باید عمیق‌تر به موضوع ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی نگریست، گفت: تعداد ۱۱ هزار و ۵۰۰ آموزشگاه برای این تعداد دانش‌آموز زیاد نیست. فقط شش میلیون دانش‌آموز در متوسطه داریم. اگر میانگین در هر آموزشگاهی ۲۰۰ دانش‌آموز مشغول به آموزش باشند می‌توان گفت سرجمع کمتر از ۵ درصد دانش‌آموزان ما به آموزشگاه زبان می‌روند. ضمن آنکه وجود آموزشگاه‌ها بد نیست، زیرا کمک می‌کند تا دانش‌آموزان تقویت شوند و خدمات دریافت کنند. او افزود: اما مشکل آنجاست که چرا همه دانش‌آموزان امکان حضور ندارند و باید به عدالت آموزشی توجه کنیم. از سوی دیگر باید دید رسالت و ماموریت آموزش و پرورش در انتقال دروس مختلف چقدر است؟ رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه‌ای کاش به آن اندازه که روی زبان انگلیسی توجه داریم روی آموزه‌های اخلاقی و آداب و مهارت‌های سبک زندگی، هنر و تفکر نیز دغدغه داشتیم، گفت: توجه متوازن و متعادلی روی همه ساحت‌ها و حوزه‌های یادگیری وجود ندارد. ذوعلم افزود: نکته قابل تامل دیگر این است که بسیاری از داوطلبان آموزشگاه‌ها، دانش‌آموزان مدارس غیردولتی‌اند و یک دلیل آن برخورداری مالی است. البته که آموزش زبان در مدارس غیردولتی هم به معنای مستغنی شدن دانش‌آموزان در زبان خارجی نیست. او با بیان اینکه حدود ۴۰۰ ساعت آموزش رسمی زبان خارجی در دوره تحصیل داریم، گفت: آیا میزان و ساعات آموزشی در ۱۱ حوزه یادگیری یکسان است؟ قطعا آموزش زبان از کیفیت لازم برخوردار نیست. مطالعه ابعاد مختلف ناکارآمدی آموزش زبان انگلیسی، جای بحث دارد. او تاکید کرد: با اینکه زبان انگلیسی را از دبستان شروع کنیم مخالفم زیرا مبتنی بر واقعیت نیست و جز ایجاد بحران و تبعیض بیشتر، ثمری نخواهد داشت. دبیر زبان انگلیسی در متوسطه بسیار کم داریم. اگر قرار باشد آموزش زبان از دوره ابتدایی شروع شود همه مدارس نمی‌توانند معلم زبان داشته باشند. باید به همین دلیل به ۴۰۰ ساعت آموزش، کیفیت بدهیم. اکنون ساعات آموزش دروس از ۹۰ به ۷۰ دقیقه و هفته‌های آموزشی ما به جای ۳۵ به ۲۸ هفته هم می‌رسد. ذوعلم ادامه داد: با این شرایط، برنامه درسی که تدوین کرده‌ایم عملا بطورکامل قابل اجرا نیست. اگر کیفیت و زمان آموزش را بهبود دهیم کیفیت آموزش زبان هم دوبرابر می‌شود.

ابتلای سالانه ۱۱۰ هزار نفر به سرطان

معاون کل وزارت بهداشت گفت: عوامل موثر بر سرطان سبب می‌شوند تا ۲۰ سال آینده سرطان در ایران ۱۱۵ درصد رشد داشته باشد. ایرج حریرچی گفت: سالانه ۱۱۰ هزار نفر در کشور به سرطان مبتلا می‌شوند که سهم مردان ۵۳ درصد و سهم زنان ۴۷ درصد است، میزان شیوع سرطان در کشور کمتر از میانگین جهانی بوده و شیوع سرطان در استان مرکزی نیز کمتر از شیوع کشوری است.

او با تاکید بر اینکه، کاربرد تعابیری مانند «سونامی سرطان» در کشور صحیح نبوده و افزایش آمار سرطان در تمام جهان اتفاق می‌افتد، افزود: در ابتلا به سرطان، ۳ عامل مهم نقش دارد، نخست، افزایش سن، دوم، عوامل خطر زندگی ناسالم و سومین عامل نیز عوامل محیطی نظیر آلودگی هوا، است. معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: بیماری سرطان در کل دنیا، بیماری پرهزینه است و سالانه 2 درصد از درآمد ناخالص ملی جهان صرف درمان بیماری سرطان می‌شود. در کشور ما به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم، ۱۰ هزار میلیارد تومان صرف سرطان می‌شود که ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان آن به‌ صورت مستقیم و نقد هزینه شده و ۵۰ درصد آن، برای تامین داروهای شیمی درمانی هزینه می‌شود.

کاهش ۹ درصدی ازدواج در نیمه نخست امسال

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: ۵۰ دلال و کارچاق کن حوزه اسناد و املاک شناسایی و آماده تحویل به دستگاه قضایی هستند. ذبیح‌الله خداییان گفت: در شش ماهه نخست سال جاری ۳۱۶ هزار و ۷۱۸ مورد ازدواج داشتیم که کاهش ۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. همچنین ۱۰۱ هزار ثبت طلاق داشتیم که کاهش ۲ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. او افزود: در زمینه ثبت شرکت‌ها تعداد ۲۴ هزار و ۶۱۷ مورد ثبت شرکت داشتیم که ۹ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. خداییان گفت: دو میلیون و ۱۹۸ هزار شناسه اشخاص حقوقی در شش ماهه نخست سال جاری صادر شد. همچنین در بخش مالکیت معنوی در ۶ ماهه سال جاری، تعدد اظهار ثبت علائم تجاری ۷۱ هزار و ۵۷۶ مورد بوده است. او گفت: تقاضای اظهارنامه ثبت اختراع ۶ هزار و ۵۷۰ مورد بوده است، همچنین نشان جغرافیایی اظهارنامه برای ۱۴ مورد صادر شده که یکی از آنها بین‌المللی بود‌. خداییان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص دفاتری که اقدام به ثبت عقد آریایی می‌کنند، گفت: عقد آریایی شرعا و قانونا وجود ندارد، اما برخی از دفاتر شناسایی و برخوردهایی با آنها صورت گرفت و به همه دفاتر اعلام کردیم هر دفتری اقدام به این‌گونه فعالیت‌ها داشته باشد برخورد شدید، در حد بستن آن دفتر خواهیم داشت.

 

ارسال نظر