اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۵۵۹

آمار ازدواج  رو به کاهش است

رییس گروه تحلیل آمارهای حیاتی ثبت احوال گفت: نرخ ازدواج در سال گذشته نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ حدود ۹ درصد کاهش داشته است. علیرضا ساجدی رییس گروه تحلیل آمارهای حیاتی ثبت احوال در تشریح این خبر اظهار کرد: در سال گذشته حدود ۵۵۰ هزار و ۵۶۵ مورد ازدواج در کشور رخ داده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ حدود ۹ درصد کاهش داشته است. او گفت: روند کاهش ازدواج از اواخر دهه هشتاد شروع شد و تا به امروز ادامه دارد.

رییس گروه تحلیل آمارهای حیاتی ثبت احوال، آمار و ارقام برنامه ملی کنترل و کاهش طلاق با اشاره به شاخص میانگین سن ازدواج افزود: در حال حاضر موضوع افزایش سن ازدواج و به تاخیر افتادن ازدواج زنان باعث شده است سطح جانشینی باروری در کشور کاهش پیدا کند. وی گفت: سال گذشته میانگین سن زنان در اولین ازدواج عدد ۲۳ را نشان می‌داد، در حالی که اوایل دهه ۶۰ عدد ۱۸ سال را نشان می‌داد. علیرضا ساجدی افزود: در سال ۹۷ بیشترین ازدواج در زنان در بازه سنی ۱۹ تا ۲۵ سال رخ داده و در همین سال بیشترین ازدواج مردان نیز در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال بوده است. او اظهار کرد: ترکیب دختر ۱۸ ساله و پسر ۲۴ ساله بیشترین ازدواج‌های سال ۹۷ را در اختیار داشته است.

استادان فرانسوی: دانشگاه‌های ایران را  تحریم  نکنید

چندین استاد دانشگاه‌ در فرانسه با انتشار نامه‌ای سرگشاده تحریم مراکز علمی، دانشگاه‌ها و استادان ایرانی را «خطا و اشتباهی بزرگ» خواندند. این نامه پس از آن منتشر می‌شود که بخشی از جامعه علمی این کشور خواستار تحریم دانشگاه‌های ایران و تبعیت از تحریم‌های امریکا علیه تهران شده بودند.

در این نامه که به امضای آزاده کیان، استاد و محقق دانشگاه و یان ریشار، استاد جغرافیا و کارشناس ایران رسیده است، می‌خوانیم: «ما معتقدیم که این تصمیم، تحریم دانشگاه‌های ایران، در واقع نوعی تنبیه جمعی همکاران ایرانی‌مان و دانشجویانشان در حوزه علوم اجتماعی خواهد بود، گویا مسوولیت بازداشت دوستان ما با آنان است. ما چنین مجازاتی علیه علوم اجتماعی، که به خاطر مخالفت حاکمان با آن، بسیارآسیب‌پذیر شده وهمچنین همکارانی را که در شرایط بسیارسختی کارمی کنند و درحال حاضر به‌شدت تحت فشار هستند رد می‌کنیم...ما نمی‌خواهیم عرصه را بر همکاران خود تنگ‌تر کنیم، همکارانی که برخی شان فرانسوی زبان بوده وامکان رابطه‌ای پایدار وعلمی بین ایران و فرانسوی زبانان را فراهم نموده‌اند.» اساتید فرانسوی مبادلات علمی دانشگاه‌های ایران و اروپا را فرصت مناسبی برای «تقویت غنای علمی» فرانسه دانستند «آن هم در شرایطی که این کشور نیاز جدی به شناخت کشورها دارد.» در پایان این نامه ضمن محکوم کردن «مجازات‌های یک‌جانبه امریکا علیه ایران، آن هم در لوای علم» شرکت در تحریم دانشگاه‌های ایران را رد کردند.

تنوع مدارس باعث ضعیف شدن مدارس دولتی شد

نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که در کجای دنیا 23 نوع مدرسه وجود دارد، گفت: وضعیت به گونه‌ای رسیده که شاهد نابودی مدارس دولتی هستیم؛ آن هم چون پدر فرزند ما نماینده مجلس شورای اسلامی یا وزیر بوده که می‌خواستیم او در مدرسه دیگری درس بخواند. اینها با شعار جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد. قاسم احمدی لاشکی در واکنش به انتقادات از طرح مجلس شورای اسلامی برای ادغام مدارس و تبدیل مدارس به دو نوع دولتی و غیردولتی اظهار کرد: چرا باید آموزش و پرورش موافق تنوع در مدارس باشد چه اشکالی دارد که تنها دو نوع مدارس دولتی یا غیردولتی در کشور همچون سایر کشورها وجود داشته باشد اساسا کجای دنیا 23 نوع مدرسه داریم. او ادامه داد: برخی از دانش‌آموزان روانه مدارس شاهد می‌شوند مگر امروز چند فرزند شهید وجود دارد که مدارس شاهد هستند؟ چرا این مدارس را دولتی نمی‌کنیم؟ یا درباره مدارس سمپاد مگر باید در هر جایی مدرسه تیزهوشان وجود داشته باشد به جای این کار تیزهوشان را متمرکز کنیم و بگوییم مثلا این افراد خاص در تهران در پنج مجموعه متمرکز تحصیل کنند. این اتفاق رخ نداده نتیجه آن است که اسم تیزهوش را روی دانش‌آموزان این مدارس می‌گذارند که بعضا نمی‌تواند در رشته پزشکی قبول شود این تنها باعث بار منفی روی دانش‌آموزان می‌شود به جای این کار چنین مدارس را دولتی کنیم که همه از آن استفاده کنند. نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: وجود مدارس هیات امنایی، نمونه مردمی، نمونه دولتی، سما و غیره چه فایده‌ای دارد؟ ما می‌خواهیم این وضعیت را ساماندهی کنیم تا کشور ما همچون سایر کشورها دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی داشته باشد. بعد از اینکه مجلس شورای اسلامی با این موضوع موافقت کرد شنیدیم 500 نامه به شورای نگهبان برای مخالفت با این طرح زدند. معلوم است که عده‌ای که مدیرکل فلان واحد شاهد یا سمپاد شده‌اند و برای خود یال و کوپال درست کرده‌اند، نمی‌خواهند بساط‌شان جمع شود ما می‌خواهیم به سمت چابک‌سازی برویم که طبیعتا در این راه عده‌ای خوششان نمی‌آید، پست و جایگاه‌شان را از دست دهند.

 

ارسال نظر