زمین لرزه‌ای به بزرگی 9 5 ریشتر میانه را لرزاند

۱۳۹۸/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۵۵۶
زمین لرزه‌ای به بزرگی  9  5  ریشتر میانه را لرزاند

به دنبال وقوع زلزله در شهرستان میانه، طبق اعلام اورژانس، تا عصر دیروز 6 نفر فوت و حدود 380 نفر مصدوم شده‌اند که بیشتر مصدومان به صورت سرپایی درمان و 17 نفر از زلزله‌زده‌ها در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

از ۱۷ نفری که همچنان بستری هستند ۱۵ نفر از اهالی شهرستان میانه، یک‌نفر اهل شهرستان سراب و یک نفر اهل شهرستان اردبیل هستند و تمامی کشته‌شدگان این حادثه نیز از اهالی شهرستان میانه هستند.

طبق آخرین اخبار دریافتی، از 80 روستای زلزله‌زده در آذربایجان شرقی، وضعیت 78 روستا ارزیابی شده که در آن پی آن خسارت 500 واحد مسکونی گزارش شده است. در میان روستاهای خسارت دیده، روستای ورنکش و ورزقان بیشترین خسارت را دیده است. گاز همه مناطق زلزله‌زده جز یک روستا وصل شده است. 34 تیم عملیاتی در منطقه برای کمک به خسارت دیدگان فعال هستند.

ریزش کوه در جاده میانه - بستان‌آبان گزارش شده و مرکز زلزله‌نگاری وقوع 57 پس لرزه را تاکنون ثبت کرده است. زمین لرزه‌ای به بزرگی ٥.٩ ریشتر در عمق 8 کیلومتری زمین در ساعت 2 بامداد، شهر ترک در شهرستان میانه استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

شهرهای میانه، سراب و ترکمانچای در استان آذربایجان شرقی تحت تاثیر مستقیم این زلزله قرار گرفته‌اند و تاکنون 7 روستای مناطق زلزله‌زده بیشترین خسارت را دیده‌اند و در این میان بیشترین تخریب در روستای ورنکش با تخریب 30 خانه گزارش شده است. همچنین استان‌های زنجان، گیلان، اردبیل و آذربایجان غربی نیز زمین لرزه صبح دیروز را احساس کرده‌اند.

بیشتر مردم آذربایجان شرقی از ترس وقوع دوباره زلزله، شب گذشته را در خیابان‌ها گذراندند.

فرمانده انتظامی آذربایجان شرقی در این باره گفت: مسوولان بیمارستان فوت یک خانم را به عنوان نفر ششم جان باختگان زلزله تایید کردند. حسین عبدی در بازدید از روستای زلزله‌زده ورنکش شهرستان میانه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: از ساعات اولیه وقوع زمین ‌لرزه نیروهای انتظامی در محل حضور دارند و امنیت کامل در مناطق زلزله‌زده برقرار است.

او ادامه داد: جاده‌های منتهی به مناطق زلزله‌زده هم باز بوده و هیچ گونه مشکلی وجود ندارد، فقط در محدوده روستای ورنکش محدوده ترافیکی گذاشته شده تا ورود غیر ضروری به روستا انجام نشود.

   اسکان موقت تمام زلزله‌زدگان

رییس جمعیت هلال احمر نیز از اسکان موقت حدود۶۰ درصد از زلزله‌زدگان غرب کشور خبر داد و نوشت: این مرحله تا جمعه‌شب کامل شد.

معاون امداد و نجات سازمان هلال احمر از فراهم کردن کلیه امکانات اولیه برای زلزله‌زدگان خبر داد و گفت: تعداد ۶۰ تخته چادر در این روستا کمپ زده شد تا خانوارهایی که در شرایط سخت‌تری هستند سکنی بگیرند. حامد سجادی در حاشیه بازدید از روستای زلزله‌زده ورنکش میانه افزود: اقلام غذایی ۷۲ ساعته و یک ماهه نیز به منطقه اعزام می‌شود که بخشی از آن در اختیار مردم قرار گرفته و سایر اقلام از جمله چادر، موکت، چراغ والور و مایحتاج غذایی نیز در اختیار مردم زلزله‌زده قرار می‌گیرد.

سجادی با اشاره به آخرین وضعیت روستاهای آسیب‌دیده اظهار کرد: طبق بازدیدهایی که از سوی جمعیت هلال احمر به عمل آمد روستای ورنکش و دو روستای دیگر بیشترین آسیب را در زلزله بامداد دیروز دیدند. او با اشاره به اینکه بلافاصله بعد از وقوع زلزله، نیروهای عملیاتی آذربایجان شرقی از مرکز و شهرستان‌های همجوار ۲۴ تیم عملیاتی را برای ارزیابی و کمک‌رسانی به منطقه اعزام داشتند، تصریح کرد: بعد از ارزیابی‌های لازم مشخص شد که سه روستا بیشترین آسیب را دیدند و در این بین روستای ورنکش دچار آسیب بیشتری شد زیرا این روستا تعداد پنج نفر فوتی داشته است. معاون امداد و نجات سازمان هلال احمر کشور با بیان اینکه بیشترین آوار در خانه‌های خشتی گلی روی داده است، متذکر شد: ترک‌خوردگی‌های زیادی در دیوار منازل و نیز مراکز دامداری در این روستاها وجود دارد.

   آخرین وضعیت امنیت در مناطق زلزله‌زده

رییس مرکز اطلاع‌رسانی ناجا نیز با تشریح آخرین وضعیت امنیتی و انتظامی در مناطق زلزله‌زده اعلام کرد که تاکنون گزارشی از وارد شدن خسارت به ساختمان‌ها و ابنیه انتظامی در پی زلزله گزارش نشده است. احمد خسروی در این باره به ایسنا گفت: دقایقی بعد از وقوع زلزله ۵.۹ ریشتری، عوامل انتظامی جزو اولین گروه‌هایی بودند که در محل حاضر شده و اقدام به تامین امنیت در محل و نیز امدادرسانی به زلزله‌زدگان کردند.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی ناجا با بیان اینکه آماده باش پلیس در مناطق زلزله‌زده به‌طور کامل ادامه دارد، درباره وضعیت امنیتی این مناطق نیز گفت: امنیت کامل در این مناطق برقرار است و تاکنون گزارشی از وقوع ناامنی به دست ما نرسیده است ضمن اینکه تیم‌های سواره و پیاده پلیس نیز مشغول گشت زنی در مناطق زلزله‌زده هستند.

علی اصغر پیوندی، رییس هلال احمر نیز در خصوص اسکان زلزله‌زدگان گفت: در ساعات اولیه وقوع زلزله 60 درصد افراد را درچادر اسکان دادیم و بسته معیشتی خدمات اولیه در اختیارشان قرار گرفت. پیش‌بینی می‌شود تا شنبه شب نیز افراد همچنان در چادر باشند.

   بیشترین خسارت در ترکمانچای

محمد برهانی، یکی از زلزله‌زدگان به خبرنگار تعادل گفت: بیشترین خسارت زلزله به روستای ترکمانچای وارد شده که در این روستا تعداد زیادی خانه نشست کرده و هنوز افراد زیادی زیر آوار هستند. نیروی انتظامی کنترل راه‌های منتهی به روستاها را در دست دارد و ماشین‌آلات عمرانی و اکیب‌های امدادی با سگ‌های خود مشغول جست‌وجو و امدادرسانی هستند.

او افزود: بیشتر از هزار راس دام در روستاهای اطراف میانه تلف شده که با توجه به امدادرسانی به مردم و آواربرداری هنوز لاشه حیوانات جمع‌آوری نشده است. به گفته این شهروند، ۴۰ خانه در روستای ورنکش به صورت صد در صد تخریب شدند و فقط پنج نفر در این روستا جان خود را از دست دادند اما هنوز ازآمار کشته‌های روستاهای دیگر اطلاعی نداریم. روستای تیرشاب، از توابع شهرستان سراب، نزدیک صددرصد تخریب داشته اما در شهرستان سراب خسارات در حد ترک خورد و ریزش دیوار است.

علی سلطانی، یکی از اهالی روستای ورنکش میانه به ایسنا گفت: منزل خود را با هزینه کم مقاوم‌سازی کرده‌ بودیم و هرچند نیمه‌کاره است اما این مقاوم‌سازی باعث شد تا از زمین‌لرزه جان سالم به در ببریم، این درحالی است که نصف روستا خانه‌هایی با دیوارهای گلی و سقف‌های چوبی دارند که همگی تخریب شده‌اند. او در ادامه افزود: همه باید مقاوم‌سازی کنند، چراکه زلزله قابل پیش بینی نبوده و چاره آن نیز در مقاوم‌سازی خانه‌های گلی و چوبی روستایی است، اما باید مسیر گرفتن وام برای مقاوم‌سازی منازل روستایی نیز تسهیل شود، چراکه اکنون روستاییان با مضیقه و تلاش فراوان این وام را دریافت می‌کنند.

یکی از زلزله‌زدگان به ایسنا گفت: بیماران ما هنوز اینجا مانده‌اند، دختر 12 ساله به خاطر نبود بیمارستان در این نزدیکی در راه بیمارستان جان باخت، بیمارستان ما را جمع کردند و فقط هفته‌ای یک دکتر به روستای ما می‌آید، اگر بیمارستان داشتیم کسی نمی‌مرد، خانه‌ام نا مقاوم است، خودم و برادرم تحت پوشش کمیته امداد هستیم به کمیته امداد گفتم خانه ما را مقاوم کن ولی به موقع کمک نکردند الان زن برادرم زیر آوار مرد.

مریم آذر یکی دیگر از اهالی روستای ورنکش میانه است، او گفت: منزلمان تازه ساخت است و به تازگی مقاوم‌سازی کرده‌ایم به همین جهت خانه آسیبی ندیده اما محل نگهداری دام‌هایمان و همچنین محصولاتی که در حیاط خانه داشتیم همگی تخریب شده و زیرآوار مانده‌اند. او افزود: موتور و تراکتورمان اسباب گذران زندگی‌مان بود و با آن تامین معاش می‌کردیم که اکنون زیر آوار خراب شده‌اند. یکی دیگر از اهالی روستا نیز گفت: بسیاری از خانه‌های روستای ورنکش مقاوم‌سازی نشده و بسیار خسارت دیده‌اند. چند نفر نیز فوت شده و بسیاری افراد نیز مصدوم شده‌اند، درخواست ما این است که وام مقاوم‌سازی منازل روستایی با سهولت بیشتری در اختیار مردم قرار گیرد تا راحت‌تر بتوانند در این رابطه اقدام کنند. او افزود: بسیاری از خانه‌های روستا تخریب شده و احشام و محصولات مردم زیر آوار مانده است، از دولت و ارگان‌ها می‌خواهیم به داد این مردم برسند. وام‌های مقاوم‌سازی نیز با مشکلات فراوان به دست اهالی روستا می‌رسد و دنبال هرکاری می‌رویم چندین ضامن طلب می‌کنند که این موضوع بسیار طاقت فرسا است.

   آسیب‌دیدگی۵۰۰ واحد مسکونی

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد که برابر آخرین گزارش‌ها از ارزیابی در مناطق زلزله‌زده حدود ۵۰۰ واحد مسکونی دچار آسیب‌دیدگی شدند. اسماعیل در تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده در استان آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در پی زمین لرزه ۵.۹ ریشتری که در ساعت 21: ۱۷ بامداد دیروز محدوده ترک در استان آذربایجان شرقی را لرزاند متاسفانه پنج تن جان خود را از دست داده و بیش از ۳۰۰ نفر نیز مصدوم شدند که اکثر این افراد خدمات درمانی را به شکل سرپایی دریافت کرده و نیمی از آنان نیز به دلیل ترس ناشی از زلزله دچار مصدومیت سطحی شدند.

 نجار با تاکید بر اینکه آماده باش در این استان و استان‌های مجاور همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته به مناطق زلزله‌زده اعزام شده و اقلام زیستی نظیر چادر، پتو، چراغ، والور و غیره نیز در حال توزیع در میانه زلزله‌زدگان است. رییس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: عملیات اسکان اضطراری زلزله‌زدگان نیز آغاز شده و به زودی تمامی زلزله‌زدگان اسکان اضطراری داده خواهند شد.

سازمان هلال احمر اعلام کرد که در پی زلزله ۵.۹ ریشتری بامداد دیروز در میانه و سراب در استان آذربایجان شرقی، از ساعاتی پیش اقلام غذایی، امدادی و زیستی و مورد نیاز برای مناطق زلزله‌زده از انبار سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر بارگیری شد.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور به دنبال وقوع زلزله 5.9 ریشتری در استان آذربایجان شرقی آخرین وضعیت مددجویان بهزیستی را تشریح کرد.

مسعود آسیما از تشکیل ستاد بحران در استان‌های آسیب‌دیده به دنبال زلزله بامداد دیروز و تعیین استان‌های معین آنها خبر داد و گفت: احتمال خسارت مالی و تخریب منازل مسکونی مددجویان و معلولین شهرستان‌های درگیر زلزله زیاد است. ستاد مدیریت بحران بهزیستی استان در آماده باش کامل است و همکاران مشغول پیگیری و جمع‌آوری اطلاعات خسارت‌های مالی و منازل مسکونی مددجویان و معلولین بوده و بررسی‌ها به محض جمع‌آوری، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

   فوت یکی از مددجویان کمیته امداد

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان آذربایجان‌شرقی از فوت یکی از مددجویان کمیته امداد به دنبال زلزله بامداد دیروز (۱۷ آبان) این استان خبر داد. محمد کلامی با تشریح آخرین وضعیت مددجویان ساکن در مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی گفت: به دنبال زلزله ۵.٩ ریشتری این استان حدود ۷۰ تا ۸۰ روستا دچار آسیب شدند که سه روستا ورنکش، دستجرد و بلوکان خسارت جدی دیده‌اند.

   دستور روحانی برای بسیج امکانات

رییس‌جمهور پس از اخذ گزارش استاندار آذربایجان شرقی دستوراتی درباره امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده صادر کرد.

حسن روحانی رییس‌جمهور در پی وقوع زلزله در ساعات ابتدایی روز جمعه در آذربایجان شرقی طی تماسی تلفنی با استاندار این استان در جریان ابعاد حادثه، میزان خسارات وارده و وضعیت مصدومان قرار گرفت. معاون اول رییس‌جمهور نیز بر لزوم امدادرسانی فوری و بسیج همه امکانات برای کمک رسانی به مناطق زلزله‌زده استان آذربایجان شرقی تاکید کرد.

معاون اول رییس‌جمهور از استاندار آذربایجان شرقی خواست با بسیج تمامی امکانات استان و اعزام گروه‌های امدادرسان و ارزیاب به مناطق زلزله‌زده، اقدامات لازم و کمک رسانی فوری به آسیب‌دیدگان را دستورکار خود قرار دهد.

به دنبال وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی، فلیکس تسولاکیان وزیر موقعیت‌های اضطراری جمهوری ارمنستان،  -جمعه -دیروز، در تماس با سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان، با ملت و دولت ایران ابراز همدردی و برای مجروحین بهبودی سریع آرزو کرد. تسولاکیان با یادآوری همکاری دو کشور در شرایط بحرانی و وقوع بلایای طبیعی، بر آمادگی کشورش جهت ارایه هرگونه کمک لازم در مناطق آسیب‌دیده تاکید کرد.

فرزاد رحمانی، رییس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از افزایش شمار مصدومان زلزله میانه به ۳۸۰ نفر خبر داد و به ایسنا گفت: بر اساس آخرین گزارشات که ساعت ۱۰ صبح به دست ما رسیده، تعداد مصدومان این حادثه در شهرستان میانه ۱۹۶ نفر بوده که فقط ۱۵ نفر از این تعداد بستری هستند. او افزود: همچنین تعداد مصدومان در شهرستان سراب، ۱۵۴ نفر گزارش شده است که یک نفر از این تعداد در تبریز بستری بوده و مابقی ترخیص شده‌اند. همچنین تعداد مصدومان در شهرستان هشترود ۳۰ نفر اعلام شده است.

 

 

ارسال نظر