اخبار

۱۳۹۸/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۰۲۰

عوامل بروز مشکلات تنفسی اهوازی‌ها

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی، از تصاعد گاز فلر، درختان کهور امریکایی و حوضچه نمک تالاب هورالعظیم به عنوان عوامل بروز مشکلات تنفسی مردم اهواز یاد کرد.

علی ساری با تایید اخبار منتشر‌شده مبنی بر مراجعه مکرر تعداد زیادی از جمعیت مردم اهواز به اورژانس بیمارستان‌های این شهر به دلیل بروز مشکلات تنفسی در تشریح دلیل ایجاد این مشکل، گفت: وجود مواد آلاینده موجود در هوای اهواز باعث شد که با اولین‌بارندگی‌های پاییزی، مشکلات تنفسی برای مردم این شهر ایجاد شود.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه به دلیل تعداد محدود بیمارستان‌های اهواز و کمبود امکاناتی همچون کپسول گاز اکسیژن و نبود پزشک به تعداد کافی، ظرفیت و امکانات کنونی مراکز درمانی این شهر پاسخگوی نیاز مردم نبوده و باعث سردرگمی مراجعان و ایجاد اختلال در روند پاسخگویی از سوی کادر درمانی به آنها شده است. او به خانه ملت گفت: تعداد محدود بیمارستان‌های اهواز و مشکلات زیست محیطی که در شرایط کنونی سلامت مردم را تهدید می‌کند، می‌طلبد که مسوولان حوزه سلامت روند ساخت بیمارستان‌های مصوب شده به ویژه بیمارستان هزار تخت‌خوابی این شهر را تسریع بخشند. این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: البته لازم است با افرادی که به هر دلیلی در رفع آلودگی محیط زیست ناشی از وجود گاز فلر و کاشت درختان کهور امریکایی در استان خوزستان کوتاهی می‌کنند بطور جدی برخورد شود. عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در بیان مشکلات زیست محیطی ناشی از کاشت درختان کهور امریکایی، تاکید کرد: این درختان خطرناکترین گونه‌های گیاهی هستند که در خوزستان کاشته شدند و سلامت شهروندان را به خطر انداخته‌اند، کما اینکه اعتراض‌های زیادی مبنی بر ضرورت توقف کاشت این درختان و جایگزینی درختان سازگار با طبیعت این استان همچون نخل بجای آنها وجود داشته که تاکنون محقق نشده است. نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی، از وجود حوضچه نمک در تالاب هورالعظیم در این منطقه به عنوان دیگر مشکل زیست محیطی یاد کرد که به دلیل وزش بادهای پاییزی به بروز مشکلات تنفسی مردم اهواز دامن زده است.

۶۷ نقطه بحرانی در شهر تهران وجود دارد

استاندار تهران بر لزوم هدایت آب‌های جاری در پی بارش‌ها به سمت دشت‌های استان تهران که دچار فرونشست شده‌اند، تاکید کرد. انوشیروان محسنی بندپی در پنجمین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران و نخستین جلسه پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان تهران گفت: در هفته گذشته و هفته جاری با بارش‌های شدیدی مواجه بودیم که اقدامات و تلاش همه دست اندرکاران مدیریت استان تهران کاری کرد که با بحران جدی مواجه نشویم. در حقیقت پدیده اقلیم جهانی شرایطی را به وجود آورده که شدت و مدت بارندگی‌ها تغییر کرده است. استاندار تهران افزود: قبلا پیش‌بینی‌هایی برای بارش ۱۰ میلیمتر در ۴۸ ساعت انجام می‌شد. در حالی که میزان بارش و مدت آن به شکل چشمگیری تغییر کرده تا جایی که علم هواشناسی از پیش‌بینی شدت و مدت بارش‌ها تقریبا ناتوان است. او ادامه داد: میانگین بارندگی تهران ظرف یک سال عددی حدود ۲۴۰ میلیمتر است در حالی که امسال ظرف مدت یک هفته حدود ۲۸ درصد میانگین بارندگی‌ها در تهران اتفاق افتاده است، لذا می‌طلبد امکانات و تجهیزات لازم برای مقابله با این شرایط را فراهم کنیم و رفع مشکلات قطعا از واجبات امروز محسوب می‌شود. محسنی بندپی افزود: اقدامات پیشگیرانه اثربخش‌ترین و موثرترین اقداماتی است که در جهت کاهش آسیب در جامعه باید اتفاق بیفتد. در تهران به دلیل تجاوز به حریم رودخانه‌ها، ساخت و ساز غیرمجاز در مسیر رودخانه‌ها و کمبود تجهیزات و شرایط و اقلیم این شهر در بارندگی یک هفته نقاطی همچون بزرگراه فتح، آزادگان، جاده مخصوص، بلوار امام علی‌(ع) با آبگرفتگی مواجه شد و مشکلاتی را برای تردد مردم فراهم کرد. استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه ۱۲ نقطه ویژه در تهران وجود دارد که در فروردین ماه امسال امکانات شهرداری در آنها مستقر شدند، گفت: با استقرار تجهیزات شهرداری در این ۱۲ نقطه نسبت به رفع موانع مسیر آب اقدام شد. بر همین اساس آسیب‌های زیادی ندیدیم و باید این روش و عملکرد با شدت و قوت بیشتری دنبال شود. او افزود: باید کارگروهی شکل بگیرد که دستگاه‌های دخیل در مدیریت بحران در آن عضو باشند و علاوه بر اجرای وظایف محوله اقداماتی را در دستور کار قرار دهند تا از بروز شرایط بد جلوگیری شود.

استاندار تهران تاکید کرد: آب منطقه‌ای ۶۷ نقطه‌ای را که به عنوان نقاط پرخطر است باید به صورت مکتوب اعلام کند. همچنین کارگروه پهنه‌بندی خطرپذیری سیل استان‌ها باید در استان تهران شکل بگیرد و نقاط خطرپذیر توسط آن احصا و اعلام شود. هر رودخانه‌ای که نیاز به لایروبی دارد باید توسط آب منطقه‌ای لایروبی آن انجام شود و شهرهای پیرامونی که در معرض آسیب بیشتری هستند باید شن چاله‌های آنها توسط فرمانداری‌ها شناسایی و کمک شود که کانال‌هایی به دشت‌های استان تهران که دچار فرونشست هستند، احداث شود تا این دشت‌ها سیراب شوند و از بروز سیلاب در این شهرها جلوگیری شود.

 

ارسال نظر