اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۴۹۷۴

سرنوشت قانون سلامت روان

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ضمن ارایه توضیحاتی در خصوص تغییرات صورت گرفته در قانون سلامت روان، از برطرف شدن چالش پوشش‌های بیمه‌ درمانی این بیماران در آینده خبر داد. احمد حاجبی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اصلاحات صورت گرفته بر قانون سلامت روان، گفت: تغییرات صورت گرفته بر این قانون شامل اصلاحاتی کوچک است و تغییر عمده‌ای صورت نگرفته است. قانون سلامت روان از دو کمیسیون اجتماعی و کمیسیون لوایح مجلس شورای اسلامی گذر کرده و در زمینه تغییرات صورت گرفته با ذی‌نفعان صحبت‌هایی شده است. وی افزود: قانون سلامت روان پس از اصلاحات صورت گرفته آماده مطرح شدن در هیات دولت است و به زودی ابلاغ خواهد شد. مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در خصوص پوشش بیمه‌ای بیماران اعصاب و روان که از چالش‌های آنان است، گفت: طی جلساتی که با شورای عالی بیمه داشته‌ایم، تصمیم گرفته‌ایم تا سقف پوشش بیمه‌ای ۵۶ روزه برای درمان بیماران اعصاب و روان برداشته شود. او گفت: با برداشتن سقف پوشش بیمه‌ای، دوره‌های درمانی متناسب با وضعیت بیمار طی می‌شود. امیدواریم این مشکل بیماران نیز به زودی برطرف شود.

چرا کتاب درسی به دست بعضی دانش‌آموزان نرسید؟

معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش علت نرسیدن کتاب درسی به برخی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید را تشریح کرد و درباره رصد بازار سیاه کتاب درسی خبر داد. علی باقرزاده درباره آخرین وضعیت رفع کمبود کتاب‌های درسی به خصوص در تهران اظهار داشت: ما از هفته اول مهرماه که این مساله ظهور و بروز کرد، مدام پیگیر ماجرا هستیم. بخش مهمی از نرسیدن کتاب به دست برخی از دانش‌آموزان، به عدم ثبت‌نام به موقع آنها در مدارس بازمی‌گردد. اگر شما روند ثبت‌نام دانش‌آموزان در تمام دوره‌ها را رصد کنید، می‌بینید که از اول مهرماه ۹۸، ۷۰۰ هزار دانش‌آموز تازه ثبت‌نام کرده داریم؛ درحالی که توزیع کتاب‌های درسی به استان‌ها و مناطق تا ۲۵ شهریور سال ۹۸ انجام شده بود. او ادامه داد: به عبارت دیگر، عده‌ای از دانش‌آموزان ثبت‌نام خود را به موقع انجام نداده بودند که کتاب به موقع به دستشان برسد، حال یا به دلیل اینکه دانش‌آموز محل جغرافیایی خود را تغییر داده، این ثبت‌نام دیرهنگام رخ داده یا آنکه بطور مثال یک مدرسه غیردولتی که تا سال گذشته تنها دوره دبستان را برپا می‌کرده، مجوزش را تغییر داده و برای متوسطه اول هم مجوز گرفته و ما این مدرسه را در سامانه «سناد» به نام مدرسه ابتدایی می‌شناسیم و کد آن دیر وارد این سامانه شده است، پس برای دانش‌آموزانش برنامه ارسال کتاب نداشته‌ایم. باقرزاده افزود: موضوع این است کسانی که به هر دلیل در مهرماه ثبت‌نام کرده‌اند، ما اساساً از وجودشان در آن منطقه و استان بر اساس سامانه سناد بی‌اطلاع بوده‌ایم هرچند ما چاپ کتاب‌های درسی را بر اساس شمار دانش‌آموزان سال گذشته، با دو درصد افزایش انجام دادیم اما ممکن است این رشد دانش‌آموز برای امسال، توزیع نامتقارنی نسبت به پیش‌بینی ما در استان‌ها و مناطق داشته باشد.  معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه عده‌ای دانش‌آموزان در یک رشته ثبت‌نام کرده‌اند و در سامانه سناد نیز برای همان رشته، کتاب درسی ثبت‌نام کرده اما اواخر شهریور ماه رشته تحصیلی یا مدرسه خود را تغییر داده‌اند و نمی‌دانند که چگونه می‌توانند برای رشته جدید کتاب تهیه کنند یا هزینه پرداخت شده قبلی را پس بگیرند، بیان کرد: اگر خاطرتان باشد ما بارها اطلاع‌رسانی کرده‌ایم که بحث ویرایش کتاب درسی از ۱۵ مرداد در سامانه سناد فعال شده بود که اگر دانش‌آموزان به هر دلیلی رشته خود را تغییر دادند، در این سامانه تغییر سفارش دهند. این امکان تا اول مهرماه باز بود و حتی ما امکان ویرایش را تا ۱۵ مهرماه باز گذاشته بودیم. به هر حال ما برای هر فرد، بنا به استناد سامانه سناد، کتاب توزیع می‌کنیم. متأسفانه بسیاری از دانش‌آموزان این ویرایش را انجام نداده‌اند.

کاهش ۵۰ درصدی فقر تغذیه‌ای کودکان محروم

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه تا الان برای طرح توزیع یک وعده غذای گرم در روستا مهدها فقط به بودجه دولتی اکتفا شده است، گفت: با استفاده از همکاری صاحبان صنایع و شرکت‌ها برای ادای مسوولیت اجتماعی‌شان می‌توان این طرح را گسترش داد. سعید بابایی با بیان اینکه یکی از موفقیت آمیزترین طرح‌هایی که در حوزه کودکان در حال انجام است، طرح توزیع یک وعده غذای گرم درروستا مهدها و مناطق حاشیه‌ای است، افزود: علت موفقیت این طرح این است که جامعه مخاطب را درست انتخاب کرده و در روستا مهدها و مناطق حاشیه شهر که افراد با دهک‌های اقتصادی پایین‌تری هستند، در حال انجام است. او با بیان اینکه این طرح تأثیر مستقیمی روی روند رشد کودکان دارد اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار استخراج شده که توسط پایش‌های وزارت بهداشت به دست آمده است، ۵۰ درصد از مشکلات کودکان که به دنبال فقر غذایی ایجاد می‌شد، کاهش یافته است. مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به محدودیت و مشکلات این طرح نیز به ایسنا گفت: بزرگ‌ترین مشکلی که همه طرح‌های ما با آن روبرو هستند، بودجه است. با توجه به تورمی هم که وجود دارد و افزایش قیمتی که در اقلام غذایی اتفاق افتاده است نیازمند این هستیم که اگر می‌خواهیم روزها و کودکان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم، اعتبارات بیشتری دریافت کنیم.

 

ارسال نظر