اخبار

۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۰۰:۱۲:۴۳
کد خبر: ۱۵۴۸۸۶

امسال قیمت دارو تغییر عمده‌ای نخواهد داشت

رییس سازمان غذا و دارو ضمن تاکید بر اینکه متوسط افزایش قیمت دارو از متوسط نرخ تورم پایین‌تر است، گفت: در سال جاری افزایش قابل توجهی در قیمت دارو نخواهیم داشت. محمدرضا شانه‌ساز با اشاره به آغاز تغییرات اصلاح قیمت دارو طی دو سال اخیر، گفت: در دوسال گذشته به دنبال تغییرات نرخ ارز به ویژه در اقلام وارداتی حدود

 ۳۰ تا ۴۰ درصد دارو، نرخ ارز مرجع گرفته و مابقی با ارز نیمایی یا آزاد وارد می‌شود. وی با تاکید بر اینکه عمده تغییرات قیمتی در حوزه دارو در یک سال گذشته انجام شده است، تصریح کرد: اینکه خوشبختانه امروز دیگر کمبود نگران‌کننده‌ای در حوزه دارو وجود ندارد به این دلیل است که تغییر قیمت را پشت سر گذاشته‌ایم و در سال جاری تغییرات قیمتی نسبت به سال گذشته بسیار کمتر خواهد بود. معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه متوسط افزایش قیمت دارو از متوسط نرخ تورم پایین‌تر است، به ایسنا گفت: از آنجایی که داروهای خارجی ارزبری دارند، تغییر قیمت بر آنها لحاظ شده تا دچار مشکل در تامین دارو نشویم.

دولت لایحه ساماندهی کودکان خیابانی را به مجلس ارایه کند

عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه ساماندهی کودکان کار به دلیل وجود متولیان متعدد تاکنون نتیجه‌بخش نبوده است، گفت: باید تفکیک وظایف دستگاه‌های متولی در دستور کار قرار گیرد و دولت لایحه جامع ساماندهی کودکان خیابانی را به مجلس ارایه کند. همایون هاشمی، با تاکید بر اینکه بر اساس تجربه چندین ساله‌ام در حوزه خدمات اجتماعی ساماندهی کودکان کار به دلیل وجود متولیان متعدد تاکنون نتیجه بخش نبوده است، گفت: باید تفکیک وظایف دستگاه‌های متولی در دستور کار قرار گیرد. فازهای جمع‌آوری، ساماندهی، بازتوانی و اجتماع‌پذیری در مورد کودکان کار باید مورد توجه قرار گیرد واین فازها باید در کنار هم به صورت پیوسته و در زمان مناسب انجام و از موازی‌کاری پرهیز شود.

وی یادآور شد: جمع‌آوری کودکان کار به‌طور معمول بر عهده نیروی انتظامی است که مقام قضایی دستور جمع‌آوری آنها را صادر می‌کند البته ساماندهی، بازتوانی و اجتماع‌پذیری کودکان، کار بسیار سخت، زمان بر و هزینه بر بوده که بر عهده سازمان بهزیستی است و این سازمان تاکنون نهایت اهتمام خود را برای تحقق این مهم داشته است. نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی عدم توجه مسوولان به بازدهی را یکی از مشکلات سد راه ساماندهی کودکان خیابانی دانست و به خانه ملت گفت: متاسفانه مسوولان تصمیم‌گیر زود می‌خواهند به نتیجه دلخواه برسند و سود و فایده را در کوتاه‌مدت می‌بینند در حالی که برای اینکه در 20 سال آینده جوانان شاداب با کمترین میزان آسیب اجتماعی داشته باشیم باید اکنون سرمایه‌گذاری مناسب را داشته باشیم. بر اساس اظهارات هاشمی ساماندهی کودکان خیابانی پیچیدگی‌های اجتماعی مختص به خود را دارد زیرا بخشی از آنان فاقد سرپرست و بی‌سرپرست هستند و عمده آنها سرپرست دارند که سرپرستان دچار بزه هستند و کودکان را استثمار و کار حرفه‌ای مافیایی انجام می‌دهند. وی ادامه داد: در رابطه با ساماندهی کودکان خیابانی خلأ قانونی وجود دارد و متولی مشخصی وجود ندارد؛ البته هر زمانی که در کشور فقر و بیکاری افزایش می‌یابد با افزایش مفسده‌ها و آسیب‌های اجتماعی مانند کودکان کار روبرو می‌شویم. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزایش تعداد کودکان کار در خیابان‌ها را بیانگر افزایش مشکلات اقتصادی و جاماندن آنها از تحصیل دانست و گفت: تعدادی از کودکان اولیا موثر خود را از دست داده و برخی از آنها نیز به دلیل فقر مضاعف خانوادگی وارد بازار کار شده‌اند در واقع علل اولیه معضل کودکان خیابانی یعنی اعتیاد، فقر، از هم گسیختگی و عدم یکپارچگی اجتماعی را می‌توان رفع کرد؛ در این رابطه نیاز است نمایندگان برای رفع این معضل تلاش کنند یا دولت در شرایط فعلی لایحه جامع ساماندهی را که بسیار ضروری است به مجلس ارایه کند .

گلایه از دانشگاه فرهنگیان برای آموزش کودکان اوتیسم

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با گلایه از عملکرد دانشگاه‌ها که بیشتر روی تشخیص اوتیسم کار می‌کنند گفت: در حال حاضر ۲۰۸۰ دانش‌آموز اوتیسم در مدارس ویژه اوتیسم و ۲۱۰ دانش‌آموز در قالب آموزش فراگیر در مدارس عادی مشغول به تحصیل هستند. کار بسیار مشکلی است که یک کودک مبتلا به اوتیسم کنار بچه‌های عادی بنشیند، اما اتفاق افتاده و به دنبال بهبود عملکردی این دانش‌آموزان هستیم. هدف‌گذاری ما دایر شدن ۳۲ مدرسه اوتیسم در ۳۲ استان کشور است، البته در کلان‌شهرها چون تهران و اصفهان بیش از دو یا سه مدرسه را داریم. او افزود: تربیت مدرس دانش‌آموزان اوتیسم را برای همه استان‌ها پیش بینی و برای هر استان یک متخصص تربیت کردیم. بیش از ۲۰ دوره و کارگاه آموزشی در حوزه اوتیسم با همکاری مرکز امور بین‌الملل وزارتخانه و یونیسف برگزار و محتوای آموزشی مناسب را هم تولید کردیم. وی با گلایه از عملکرد دانشگاه‌ها که بیشتر روی تشخیص اوتیسم کار می‌کنند تا محتوای آموزشی ویژه برای آنها گفت: آنچه که در سازمان استثنایی با توجه به پتانسیل و توانمندی‌های موجود انجام می‌دهیم کار روی محتواست. متاسفانه دانشگاه‌ها در حوزه آموزش، پرورش و توانبخشی دانش‌آموزان اوتیسمی، فارغ‌التحصیلان توانمند در اختیار مدارس قرار نمی‌دهند و ایراد کار به دانشگاه فرهنگیان هم برمی‌گردد زیرا اکنون چنین نیرویی تربیت نمی‌کند.

 

ارسال نظر