حبس در انتظار حیوان‌آزارها

۱۳۹۸/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۵:۴۵
کد خبر: ۱۵۴۸۸۲

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: طبق مواد۶۷۹ و۶۸۰ مجازات اسلامی حیوان‌آزاری یک جرم محسوب می‌شود که مجازات‌هایی از جمله حبس و جزای نقدی در انتظار حیوان‌آزارها است.

احمد مازنی در مورد طرح ممنوعیت حیوان آزاری گفت: طرح ممنوعیت حیوان آزاری که به امضای ۱۰۰ نماینده مجلس رسیده است، در کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس بررسی شده، اما هنوز به مرحله جمع‌بندی نرسیده است. باید این نکته را در نظر داشت که حیوان‌آزاری مصادیق مختلفی دارد از ضرب و شتم، شکنجه، مجروح کردن عمدی، جراحی‌های غیرضروری، مثله کردن، ربودن، زندانی کردن، رها کردن حیوان صاحب‌دار یا گونه‌های غیربومی در محدوده و حریم شهر و روستا و طبیعت تا نوع سوءاستفاده و بهره‌کشی نامتعارف حتی جنگ انداختن و مسموم کردن حیوانات از مصادیق حیوان‌آزاری محسوب می‌شود. وی در ادامه تاکید کرد: در همین راستا طرح نگهداری حیوانات و رابطه آن با سبک زندگی ایرانیان درکمیسیون فرهنگی مطرح شد و مرکز پژوهش‌ها روی آن تحقیق می‌کند که علاوه بر بحث حیوان‌آزاری بخش نگهداری حیوانات و آسیب‌هایی که از ناحیه حیوانات به انسان ممکن است وارد شود و رابطه نگهداری حیوان با سبک زندگی ایرانی و اسلامی در آن دیده شده است که در کمیته فرهنگ و هنر و رسانه در دو جلسه بحث شده و قرار است؛ مرکز پژوهش‌ها در قالب یک کار پژوهشی جداگانه بررسی کند و گزارشی را ارایه دهند تا ما بتوانیم به یک جمع‌بندی واحدی برسیم و به مجلس تقدیم کنیم .

عضو کمیسیون فرهنگی در ادامه یادآور شد: به دلیل ارتباط بیشتر مردم با شبکه‌های اجتماعی موضوعات اینچنینی در حال تکرار و دیده شدن هستند که عاملی بر افزایش آگاهی مردم نسبت به اتفاقات اطراف شده این اتفاق بسیار خوشایند است؛ به بیانی دیگر شبکه‌های اجتماعی می‌توانند فرصتی در جهت فرهنگ‌سازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی باشند، امیدوارم بتوانیم از این فرصت در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی استفاده کنیم.

نماینده مردم در مجلس دهم گفت: اسلام هم درباره دفاع از حیوانات و حمایت از آنها احکامی دارد که اخلاق، حقوق و توجه به حیوانات را مورد توجه قرار داده است لذا هرگونه تعدی و تفریط نسبت به حیوانات یا حقوق آنها، نقض حقوق حیوانات و مستوجب مسوولیت است.

رییس کمیته فرهنگ هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی گفت: شاید در دوره‌های قبل نیاز به وجود لایحه حیوان آزاری احساس نمی‌شد یا اخباری که شامل آزار و اذیت حیوانات از رسانه‌های مختلف منتشر می‌شد بسیار اندک بود، به همین علت به این موضوع با جدیت پرداخته نمی‌شد.

 

ارسال نظر